Ha egy diáknak meg kell tanulnia minden tantárgyat, akkor miért van az hogy egy tanár nem tud minden tantárgyat megtanítani?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Na öcsém, kíváncsi vagyok, hogy te mikor is fogod bármelyik tantárgyad annyira jól tudni, mint az azt tanító tanárod...
Neked csak az infó egy (nem túl nagy) részét kell megjegyezned, míg a tanárnak minden feltett kérdésre illik értelmes választ adnia.
Amúgy üdvözlöm a FészBúkot!
G.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Ez többrétű dolog. Egyrészt a tanár tudásának (legalábbis a közoktatásban) az adott tantárgyban sokkal nagyobbnak kell lennie, mint amit át kell adnia a diáknak. Nem szabad, hogy a diák olyat kérdezzen a tanártól, amire nem tud válaszolni, ha nem is azonnal, de rövid határidőn belül. Például egy történelemtanárnak sokkal részletesebben kell ismernie az egyes csaták hátterét, mint ami a követelményrendszerben szerepel. Amit elmond, annak csak töredékét (jó esetben felét) tudja csak számon kérni a diákoktól, egyszerűen fizikai képtelenség, hogy egy 45 perces tanórát első pillanattól az utolsóig szó szerint fel tudjon idézni a gyerek (nem, nem csak azért, mert "ezek a mai fiatalok", ez soha nem volt lehetséges).
Ez azt vonja magával, hogy a tanárnak az általa oktatott területen sokkal többet kell tudnia, mint a diáknak, hogy az elmondott anyagból annyi maradjon meg, amennyi a diák számára elegendő. Sőt, arra is figyelni kell, hogy a kiemelkedő képességű diákok se tudják "szégyenbe hozni" a tanerőt.
Az még elvárható egy embertől, hogy az általános műveltsége az érettségi színvonalán legyen, minden műveltségi területen (így például a közhiedelemmel ellentétben matematikából és természettudományokból is!) annyit tudjon, amennyi elég az érettségihez. Többet viszont képtelenség elvárni, szintén nem azért, mert "ezek a mai tanárok már semmilyenek", hanem azért, mert ennyire képes az emberi agy. Tehát a tanártól sem várhatjuk, hogy minden tárgyból annyit tudjon, amennyi bőven túlmutat az érettségi követelményein. Kiválaszt magának 2-3 tantárgyat, abban kellően elmélyül és azt magas szinten tudja tanítani.
(ha nem, az már más kérdés, nem mindenki tanárnak való, aki ezt a pályát választja)
A másik fontos terület az, hogy a tanárnak nem csak a tantárgyához kell értenie, hanem a pszichológiához és a módszertanhoz is. Ők bizony azt is tanulják, hogyan "működnek" a diákok (na, jó, van, akin ez nem látszik meg) és hogyan kell úgy átadni a tudást, hogy annak eredménye is legyen. Hiába tud valaki sokat, ha képtelen azt elmagyarázni. Ezért aztán szintén nem várható el, hogy a tanerő minden tantárgy mellett képben legyen a szükséges pszichológiai ismeretekkel és a tantárgyra jellemző módszertani ismeretekkel is. Szintén az emberi agy képességei szabnak ennek határt.
Persze nem volt ez mindig így, vannak képesítés nélküli, mikor mit tanító tanárok, voltak a régi, mindent egyszerre oktató kántortanítók, illetve léteztek egykoron azok a "gyorstalpalós" orosz szakos tanárok, akik a tankönyvben 1-2 leckével jártak a tanulók előtt. Természetesen "jó vót az is", illetve "azok még értettek mindenhez", de azokban az oktatási rendszerekben közel sem tanítottak annyi mindent, mint most. Egyszerűen képtelenség, hogy a mai tananyagot egy ember kellő szinten tudja oktatni valamennyi tárgyból.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak, és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni."
Nem tudsz helyesen írni, nem diszlexiás vagy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!