Ha egy diáknak meg kell tanulnia minden tantárgyat, akkor miért van az hogy egy tanár nem tud minden tantárgyat megtanítani?
Na öcsém, kíváncsi vagyok, hogy te mikor is fogod bármelyik tantárgyad annyira jól tudni, mint az azt tanító tanárod...
Neked csak az infó egy (nem túl nagy) részét kell megjegyezned, míg a tanárnak minden feltett kérdésre illik értelmes választ adnia.
Amúgy üdvözlöm a FészBúkot!
G.
Ez többrétű dolog. Egyrészt a tanár tudásának (legalábbis a közoktatásban) az adott tantárgyban sokkal nagyobbnak kell lennie, mint amit át kell adnia a diáknak. Nem szabad, hogy a diák olyat kérdezzen a tanártól, amire nem tud válaszolni, ha nem is azonnal, de rövid határidőn belül. Például egy történelemtanárnak sokkal részletesebben kell ismernie az egyes csaták hátterét, mint ami a követelményrendszerben szerepel. Amit elmond, annak csak töredékét (jó esetben felét) tudja csak számon kérni a diákoktól, egyszerűen fizikai képtelenség, hogy egy 45 perces tanórát első pillanattól az utolsóig szó szerint fel tudjon idézni a gyerek (nem, nem csak azért, mert "ezek a mai fiatalok", ez soha nem volt lehetséges).
Ez azt vonja magával, hogy a tanárnak az általa oktatott területen sokkal többet kell tudnia, mint a diáknak, hogy az elmondott anyagból annyi maradjon meg, amennyi a diák számára elegendő. Sőt, arra is figyelni kell, hogy a kiemelkedő képességű diákok se tudják "szégyenbe hozni" a tanerőt.
Az még elvárható egy embertől, hogy az általános műveltsége az érettségi színvonalán legyen, minden műveltségi területen (így például a közhiedelemmel ellentétben matematikából és természettudományokból is!) annyit tudjon, amennyi elég az érettségihez. Többet viszont képtelenség elvárni, szintén nem azért, mert "ezek a mai tanárok már semmilyenek", hanem azért, mert ennyire képes az emberi agy. Tehát a tanártól sem várhatjuk, hogy minden tárgyból annyit tudjon, amennyi bőven túlmutat az érettségi követelményein. Kiválaszt magának 2-3 tantárgyat, abban kellően elmélyül és azt magas szinten tudja tanítani.
(ha nem, az már más kérdés, nem mindenki tanárnak való, aki ezt a pályát választja)
A másik fontos terület az, hogy a tanárnak nem csak a tantárgyához kell értenie, hanem a pszichológiához és a módszertanhoz is. Ők bizony azt is tanulják, hogyan "működnek" a diákok (na, jó, van, akin ez nem látszik meg) és hogyan kell úgy átadni a tudást, hogy annak eredménye is legyen. Hiába tud valaki sokat, ha képtelen azt elmagyarázni. Ezért aztán szintén nem várható el, hogy a tanerő minden tantárgy mellett képben legyen a szükséges pszichológiai ismeretekkel és a tantárgyra jellemző módszertani ismeretekkel is. Szintén az emberi agy képességei szabnak ennek határt.
Persze nem volt ez mindig így, vannak képesítés nélküli, mikor mit tanító tanárok, voltak a régi, mindent egyszerre oktató kántortanítók, illetve léteztek egykoron azok a "gyorstalpalós" orosz szakos tanárok, akik a tankönyvben 1-2 leckével jártak a tanulók előtt. Természetesen "jó vót az is", illetve "azok még értettek mindenhez", de azokban az oktatási rendszerekben közel sem tanítottak annyi mindent, mint most. Egyszerűen képtelenség, hogy a mai tananyagot egy ember kellő szinten tudja oktatni valamennyi tárgyból.
"Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak, és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni."
Nem tudsz helyesen írni, nem diszlexiás vagy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!