Miért teljesítek rosszul matematikából?
Az, hogy nem mersz kérdezni, teljesen természetes. Alapvetően félelem okozza ezt a gátlást. A félelem mögött leginkább az az érzés van, hogy ha megmondod, mit nem értesz, azzal nevetségessé válhatszm, hiszen mások értik. Természetesen más is lehet mögötte. Lehet, hogy arra számítasz, hogy rosszul reagálja le, esetleg nem tudnád jól megfogalmazni, mi a problémád. Ezen legtöbbet azzal segíthetsz, ha legyőzöd a félelmed. Csak azért is elmondod a saját szavaiddal, hogy mi nem érthető. Nem biztos, de könnyen lehet, hogy kifejezetten jól fog elsülni a dolog, de ha rosszul sül el, akkor is legalább megpróbáltad. Mindannyian tele vagyunk félelmekkel, ha egyet legyőzöl magadban, abból profitálsz.
Az, hogy miért nem megy neked, és mit kéne tenned, nehezebb kérdés. Már elég régóta tanítok magántanítványokat, és sok példát láttam, kinek miért nem megy. amiket látatlanban tudok javasolni:
-Döntsd el, hogy jobb leszel matekból, ha törik, ha szakad.
-Fogadd el, hogy annak, hogy ezt a célt elérd, ára van, és azt te hajlandó vagy megfizetni. Ez az ár lényegében az lesz, hogy meg kell csinálnod olyan dolgokat a matematika tanulásával kapcsolatban, amiket eddig nem tettél meg. Hogy mik ezek? Ehhez kéne személyesen ismernem téged.
-Keress egy "mentort", aki korrepetál. Megkérheted a tanárod, egy osztálytársad, egy családtagot, barátot, akinek megy a matek, hogy foglalkozzon veled, vagy kereshettek egy magántanárt. Ő látni fogja, hogy te hol akadsz el, mi az, amit meg kéne értened, hogy előrébb juss, ezért fogadd meg amit ő javasol.
8.-ba már sztem ne is tanulj semmit se
ugyse számolják bele azévvégit
1.kommentelőnek:
szerintem igazad lehet, előfordulhat és egyébként van korrepetálás, minden hétfőn, akkor megértem, egyébként meg órán elrontom.. most a tanárnő ma dolgozat közben egy icipicit segített csak nekem.. és kedves volt, lehet, hogy kezd rádöbbenni, hogy nem túl jól kedves velem...
2. kommentelőnek:
bocsi, számolni tudok! azzal nincs gond! viszonylag gyorsan számolok.. de leginkább elmélet.. nincs szükség vizsgálatra.:)
3. kommentelőnek:
ez kéttannyelvű gimnázium, tehát nem lazáskodhatok, főleg matekból nem.:\
A mai oktatást nagyon jól jellemzi a kérdésben leírt szavad: teljesít. A matematika oktatásnál is az van – ami mást tantárgyaknál is –, hogy teljesítményt várnak el és nem valódi megértést.
Általában azért nem szoktak a diákok kérdezni, mert fogalmuk sincs, hogy miről van szó. Figyelnek, értelmezik a szavakat, de azok valami olyan dologról szólnak, ami teljesen független a valóban ismert világtól.
Attól, hogy valaki bemagol egy képletet, összefüggést, attól, hogy begyakorolja bizonyos típusfeladatok megoldásának menetét, attól még nem jelenti azt, hogy érti is azt. Ez kicsit olyan, mintha valaki gyönyörű angolsággal betanulna egy csomó angol verset. Látszólag jól „teljesít” valamit, aki nem megy bele kicsit mélyebben, abban azt a látszatot tudja kelteni, hogy az illető jól beszél angolul. Persze nem ez az igazság.
A matematikát akkor érted, ha egy adott összefüggésre tudsz találni példákat, tudsz következtetéseket levonni belőle, tudod a meglévő tudásodat kombinálni.
A legtöbben egyébként sokszor alsó tagozatban veszítik el a fonalat és bár „teljesítenek”, az egész tudás egy levegőben lógó kártyavár, mindenféle alap nélkül.
Érdemes – akár tekintheted ezt szórakozásnak is – előkeresni az általános iskola alsó tagozatos matekkönyveket, munkafüzeteket és nézegetni az akkori feladatokat. Ha ma már olyan könnyedséggel oldod meg, mint amilyen könnyedséggel írsz le egy szót – ami elsőben pedig komoly koncentrációt, gyakorlást igényelt –, akkor azt valóban tudod. Ha egy-egy feladatnál megpróbálod elképzelni, hogy egy veled egykorú srác/lány kérdezi meg, hogy hogyan kell megoldani, és tudod hogy ezért kiröhögnéd, hogy „ezt sem tudod?”, akkor azt is nagy valószínűséggel érted. De leginkább akkor, ha képes vagy valamiféle összefüggést találni a megtanultak között.
Viszont ahol kezd nehézzé válni a dolog, ott kell nagyon résen lenni, mert az azt jelenti, hogy ott valamit nem megtanultál, hanem csak bemagoltál valamiféle recepteket.
Pl. a legtöbb diák bemagolja a „törtet törttel úgy osztunk, hogy a reciprokkal szorzunk” mondókát, anélkül, hogy megértené, hogy MIÉRT így kell csinálni. Lehet évek múltán is sikeresen használja ezt a receptet, de ahol erre a tudásra kellene építeni, ott nem lesz mire építeni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!