Rossz jegy a négyes?
A jegy csak jelzés, hogy nem tanultál eleget. Ha úgy érzed, sokat tanultál, akkor lehet a tanulási technikád nem hatékony. Nézz utána valódi, tudományosan alátámasztott tanulási technikáknak, ne csak pletykáknak higyj, hogy mi is a jó módszer, mert sok a tévhit.
Ne légy elkenődve, már most is sok jó lépést megtettél. Energiát fektettél bele, tanultál. És még mások véleményének is utánamentél.
A négyes megnevezése jó, akkor hogyan lenne rossz?
Az, hogy mennyire jó, függ az embertől és az egyéni képességektől is. Annak, aki tanulás nélkül simán ötös dolgozatot ír, a négyes rossznak számíthat. Viszont annak, aki nem tanul könnyen, nem száll fejébe a tudás azonnal, de mindent megtett, amit csak tudott, a négyes igenis jónak számít.
Amúgy is egy jegy csak az akkori állapotodat tükrözi. A jövőben soha senkit nem fog érdekelni milyen jegyet kaptál x dolgozatra.
A 4-es definíció szerint a "jó" jegy, tehát nem, semmiképp sem minősül "rossz" jegynek. Pláne egy olyan tárgyból, ami továbbtanulás szempontjából nem releváns.
Ha nem duplázod a pontjaidat, az, hogy 11. vagy 12. év végén 4-es vagy 5-ös leszel egy amúgy nem releváns érettségi tárgyból, egészen pontosan 2 darab pontot ér a teljes 500-ból (ha nyelvtanról vagy irodalomról van szó, akkor 1-et). A tizedikes jegy pedig egyik kötelező érettségi tárgyból sem számít. Ha meg ráfekszel arra a két tárgyra, amiből érettségizel, és duplázol, akkor meg nullát.
Én konkrétan lesz_rnám. Ha csak nem valami nagyon sznob külföldi elit egyetemre mész, ahol azt is megkérdezik, hogy miért került be egy ötösalá a többi ötös közé, akkor semmi jelentősége.
Foglalkozz azokkal a tárgyakkal, amik kellenek a továbbtanulás szempontjából, ha mellette van energiád egy nem releváns tárgyat 4-es szinten tartani, akkor jó, ha nem, tulajdonképpen akkor is.
"Igazából karrierem szempontából nem fog számítani, de eléggé el vagyok kenődve"
Ez nagy tévedés. Nem maga a jegy fog egzakt módon számítani, hanem az, hogy tanulás ellenére is csak egy négyest voltál képes elérni, ráadásul 10. osztályban. Ez egyértelműen determinálja, hogy a képességeiddel problémák vannak, egy nehezebb egyetemi szakot vélhetően nem is leszel képes elvégezni. Ha nem tanulsz és úgy kapsz rossz jegyet az teljesen rendben van, viszont ha beletettél időt és energiát és úgy sültél be az már gond.
A négyes jó jegy.
Azt írod, hogy ebben az évben szorgalmasan tanulsz. Ez nagyon helyes. De ha ezt így külön kiemeled, lehetséges, hogy vannak lemaradásaid korábbról. Hiányozhatnak alapok a jelenlegi tananyaghoz.
Ne keseredj el, és semmiképp se add fel. Tanulj tovább szorgalmasan. Hidd el, be fog érni a munkád gyümölcse. Lehet, hogy nem azonnal, de be fog érni.
Nézzük több szempontból (csak tudnám, miért kaszálta el egy csomó dilettáns a #4-et, mikor jót mondott, csak kissé rosszul fejezte ki magát).
A diák szempontja. Tanul vagy nem tanul, de van egy ismerete a környezete álláspontjáról, meg a megismerendő tárgyról (esetleg önmagáról, bár ez egyre ritkább). Kap egy négyest, egyik társa leszólja, másik felnéz rá, önmagáról is gondol valamit aszerint, milyen a beállítottsága (gyakran hazudunk önmagunknak, mert szeretnénk kitűnni). És ez a jegy létrehoz mindezekből egy lelkiállapotot. A következő gy másikat. Összességében azt, hogyan érezzük magunkat a középiskolában.
A tanár álláspontja. Sokféle tanár van, lelkiismeretes és hanyag, okos és rossz. Tudhatja jól a saját tárgyét, de nem tudja jól elmondani, vagy fordítva, de lehet akár kiváló is (bár az ilyenek találnak megbecsültebb helyeket, hacsak nem megszállottak). Ha egy jegyet ad, jó esetben nem viszi bele a saját lelkiállapotát (bár előfordul). Nagy kérdés, mit mérlegelt. Néha nem a folyamatot, mert egyszerűen nincs rá ideje. Jó jegyet mindenki szeret adni, kivéve a tanárnak nem való pszichopata, aki a rossz jegy adását élvezi. Ilyenkor szokott okos szülő másik iskolát kereni a gyerekének.
Akár így, akár úgy, de valami mérőszám kell. Ez a jegy egytől ötig, felelésre, dolgozatra, félévre, érettségire, vizsgára, diplomára stb. Mérlegelni a diáknak azt érdemes, az adott tárgyból vagy részletéből vajon - önmagának nem hazudva - mit tud. Ehhez képest hányast kapott. Sokszor egy hármas is fejlődést mutat, máskor meg tudatlanságot. A jegy aktuálisan számít. Meg az a jegy, amit egy következő iskolatípusba bejutáshoz figyelembe vesznek. Azonban nem árt tudni, végső soron a tudás számít. Egy harmadikos (11-es) felelés lehet ilyen olyan, ez ad vagy elvesz kedvet, de gimnáziumban csak az a tudás és az a jegy számít, ami kell a felvételhez. az egyetemen meg az, ami kell majd az életben való működéshez, azaz a sikerhez.
Tehát mérlegeld a sok tanuláshoz képest valójából mennyit tudsz abból az anyagrészből. Ha a kettő nagyjából szinkronban van (pontosan úgy se lehet mérlegelni), légy elégedett. Ha nagyon sok tanulás után úgy érzed, jó ha a fele részben érted, akkor a jó jegy ne kábítson el. Gondold végig, miért nem megy. Előfordul, hogy rossz a tanulási módszered. De előfordul (főleg természettudományokból, de nemcsak azokból), hogy régen valamit nem értettél, és sok minden épül arra. Akkor bemagolhatod (ennél rosszabb nem létezik), de inkább keresd akár tanári, szülői vagy jó tanulótárs segítségével, mit nem tudsz régről. Annak ess neki semmi mással nem törődve. Ha azt megérted, a későbbiek maguktól kerülnek a helyükre, csak végig kell pásztáznod őket.
Azt hidd el, az egymásra épülő dologból az alján nem tudni nem érteni valamit, végzetes tud lenni. Nem számít, mennyit kell visszalépni. Ha azt megtalálod, segítséggel megérted, irtózatosan sok időt nyersz vele a későbbieke. Akár némi erőfeszítéssel éveket pótolhatsz. Ezt akkor fogod megérteni, ha végig csináltad, addig a hited kell, hogy motiváljon. És onnantól ez fog végigkísérni az életeden, akkora "aha" érzés lesz.
Ne egy jegyen rágódj. A folyamaton. És a saját valódi tudásodat hasonlítsd. Minden más csak önámítás és rossz módszer.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!