A fizikatanítás totálisan félrevezeti a gyerekeket?
Itt van egy ilyen ábra, amit előszeretettel tanítanak iskolában:
Azt sugallja (sőt állítja), hogy a tartóerő a nehézségi erő ellenereje, ami Newton 3. tv-éből következik.
Ha a Föld-váza gravitációs kölcsönhatásából származó erőt a váza tömegközéppontjába rajzoljuk be, akkor ugyanennek az ellenerejét, vagyis a Földre ható erőt, a Föld tömegközéppontjába kellene berajzolni. Tehát gyakorlatilag a fizika meghamisítja a természetet és több ezer km-rel elhazudja az erő helyét.
Ha meg szabadesésről van szó, akkor a tanárok elintézik annyival, hogy nincs súlyerő, tehát tartóerőnek se szabad lenni, és mivel szabadon esik, ezért nincs is, vagyis minden klappol. Na és a nehézségi erő? Az ilyenkor nem fontos???? Akkor mi a franctól zuhan????
"A fizikatanítás totálisan félrevezeti a gyerekeket?"
Valóban ez a kérdésed? Mert akkor a válasz: nem. Csak vannak olyanok, akik nem értik, amit tanítanak.
Mert miről van itt szó: Az ábrán a vázára ható erők szerepelnek. A nehézségi erő és a polc által kifejtett nyomóerő. Ezek nem ellenerői egymásnak. Mindkettőnek vannak a Newton 3, törvény szerinti ellenerői. De ezek nem szerepelnek az ábrán. Mert nem a Földre és nem a polcra ható erőkre vagyunk kiváncsiak. A vázára ható erők eredőjét keressük a példában.
"Azt sugallja (sőt állítja), hogy a tartóerő a nehézségi erő ellenereje, ami Newton 3. tv-éből következik."
Ez nem igaz, nem állítja ezt!
"Figyeljük meg, hogy a váza egyensúlya esetén csak a vázára ható erőket vizsgáltuk, tehát a nehézségi erő és a tartóerő egyaránt a vázára hat."
Ellenben a szöveg egyértelműe leírja, hogy a súlyerő a tartóerő ellenereje.
"Mivel a test súlya a test által az alátámasztásra kifejtett erőhatás, míg a tartóerő, az alátámasztásnak a testre kifejtett erőhatása, ezért ez a két erő mindig erő-ellenerő viszonyban áll egymással."
És azt is, hogy a súlyerő csak egyensúlyban egyezik meg a testre ható gravitációs erővel.
"Ha meg szabadesésről van szó, akkor a tanárok elintézik annyival, hogy nincs súlyerő, tehát tartóerőnek se szabad lenni, és mivel szabadon esik, ezért nincs is, vagyis minden klappol. Na és a nehézségi erő? Az ilyenkor nem fontos???? Akkor mi a franctól zuhan????"
De, fontos. Mondjuk nincs olyan fizika tankönyv, ami azt állítaná, hogy a nehézségi erő szabadeséskor ne hatna a testre.
Szóval nem a fizika tanítás vezeti félre a gyerekeket, hanem a te kérdésed próbálja félrevezetni az azt olvasókat arról, hogy mit is állítanak a fizika tankönyvek.
"Ha a vázán belül fellépő erőket firtatjuk, akkor a tanárok rámondják, hogy mivel merev test, ezért irrelevánsak a benne fellépő erők. Ugyanígy miért nem mondják a tartóerőre is, hogy irreleváns?"
Mert az nem a váza belső ereje, hanem külső erő.
"Hisz a test az alátámasztással együtt is merev testet alkot."
Nem alkot. A váza a polctól elszakadva is tud mozogni. Ezért van értelme a vázára ható külső erőket (a polcra ható erőktől függetlenül) összegezni. Mert így tudunk egyenletet felállítani a váza gyorsulására.
#5
Ez azt jelenti, hogy elismered, hogy hazudtál, amikor azt állítottad, hogy a tankönyv azt állítja, hogy a tartóerő a nehézségi erő ellenereje?
Egyébként erre találták ki:
1. A tankönyv szövegét, ami egyértelműen leírja, hogy a kettő nem egymás ellenereje.
2. A tanárt, aki segít a diákoknak megérteni a tankönyvben írtakat (meg általában a fizikát).
Slusszpoén: az némileg irreleváns, hogy egy 5. osztályos gyerek hogyan értelmezi az ábrát, tekintve hogy a kép egy 7. osztályos könyvből származik.
Pláne az ilyen mondatok után:
"Ha a test egyensúlyban van, akkor a tartóerő éppen kiegyenlíti a testre ható nehézségi erőt, ezért ezek is azonos nagyságúak, azonos hatásvonalúak és ellentétes irányúak."
Ne mondja senki, hogy ez nem egyértelmű sugallata, hogy erő-ellenerő párról van szó.
#6
Nem hazudtam, te hazudsz minden egyes alkalommal, amikor a mondatokat pusztán a nyelvtani jelentésük alapján akarod értelmezni. Ha most azt mondom, hogy esik az eső, akkor hazudok, függetlenül attól, hogy Kínában épp esik.
" A tankönyv szövegét, ami egyértelműen leírja, hogy a kettő nem egymás ellenereje."
Hol írja le egyértelműen???? Az egyértelmű leírás az lenne, ha közölné, hogy NEM egymás ellenereje.
Talán jobb lenne megpróbálni megérteni a dolgokat - a helyett, hogy a te elképzelésedet sulykolod.
Amúgy az erők a hatásvonaluk mentén eltolhatók.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!