









Nézd, én 30 évvel ezelőtt néha elvállaltam egy-egy diákot, aki felvételizni szeretett volna kémiából. Ha belső kényszer volt, és nem a szülei akarták, hanem ő. Harminc évvel ezelőtt is szar volt a tanterv, mert kémiából úgy tanulták a pH-t, hogy matekből még nem tanulták a logaritmust. Így aztán volt egy 15-20 perces mesterkurzusom arról, hogy a számokból indulva (valós szám, racionális szám, számelmélet) és a velük végzett műveletek segítségével, hogy jutunk el a logaritmusig. Hogy van az összeadás, amire jellemző az asszociativitás, kommutativitás, disztributivitás. A visszacsináló művelete a kivonás. Aztán az összeadás ismételgetése helyett, egyel magasabb rendű művelet a szorzás. Ennek tényezői vannak. Az összeadásnak tagjai! A szorzás is asszociatív, kommutatív, disztributív. Visszacsináló művelete az osztás. Aztán elmagyaráztam, hogy egy összetett kifejezésben először a magasabb rendű műveleteket végezzük el, és utána az alacsonyabb rendűeket. Na ezek után jön a még magasabb rendű művelet a szorzás ismételgetéséből létrejött hatványozás. Vigyázz lépcső! Megbotlasz, ha az eddigieket alkalmazod. Itt már nem cserélheted fel az alapot a kitevővel! És külön visszacsináló művelet van, ha az alapot keresed. Ez a gyökvonás. És más, ha a kitevőt. Na, ez a logaritmus, ami a pH számításhoz is kell.
Legutoljára egy olyan srác járt hozzám felvételire felkészülni, akinek nem sikerült már egyszer, és nem volt más dolga, csak készülni. Ő már végigjárta a gimnáziumot. A pH bevezetésére szánt 20 perces matek kurzus végén tátott szájjal kérdezte: Hogy van az, hogy én ezt ilyen összeszedetten még sosem hallottam?
- Úgy, hogy amikor tanuljátok fejezetenként, akkor belementek a részletekbe. De a végén tudni kell hátrább lépni, mert nem látod a fától az erdőt. Tudnod kell a lényeget néhány mondatban összefoglalni. Ki kell tudnod emelni a tanultakból a lényeget. A sok gyakorlás meg arra jó, hogy ha ránézel egy összetett kifejezésre, egyből lásd, hogy hány tag...
A matematika sokágú tudomány, mely a legegyszerűbb fogalmaktól építkezik egyre összetettebb irányba. Különböző irányokba is szétválik, és különböző területekkel foglalkozik.
Az előbbiek szerint, célszerű a matematikai tanulást a legegyszerűbb alapokból indítani, és nem ajánlott kihagyni „lépcsőfokokat”, mert az később megbosszulja magát.
Ajánlani tudok egy ilyen kiváló matematika-témájú könyvet, mely az érdeklődőt elvezeti a legegyszerűbb matematikai fogalmaktól kezdve a felsőfokú matematikáig. Ez a könyv:
OBÁDOVICS JÓZSEF GYULA szerzőtől a „MATEMATIKA” című könyv.
Bejegyzett ajánlás a könyvhöz:
„Középiskolai, technikumi tanulók, egyetemi hallgatók és technikusok számára, gyakorlati alkalmazásokkal”
MŰSZAKI KÖNYVKIADÓ, BUDAPEST, 1978.
Ajánlom a 95 éves kiváló szerző internetes oldalát, ahol lehetőség van matematikai témájú könyveinek beszerzésére:





Ha nincs tehetséged hozzá, nem érdekel, akkor sehonnan. Magold be amennyire tudod, és bízz a szerencsédben. A többségből ez a fajta intelligencia hiányzik, a statisztikák szerint 83% ilyen. De ne keseredj el, vannak másfajta intelligenciák, amiből kiváló lehetsz. Az oktatási rendszer hibája, hogy rá akarják erőltetni a diákokra, hogy mindenből egyformán jók legyenek.
Ha rajtam múlana, ha valaki valamiből jó, annak elnézőbb lennék a többi tárgyban. Nem vagyunk egyformák!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!