Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Kompetencia alapú oktatás,...

Kompetencia alapú oktatás, mit ér? Mire jó?

Figyelt kérdés

Az én gyerekem is így tanul, sajnos. Nem vagyok megelégedve vele. Mármint a tanítással. Nem tanulnak meg igazából semmit rendesen. Pl magyarból bemagoltatják velük a sok szabályt, elmondják gyönyörűen, de alkalmazni már nem tudja. Már áprilisban befejezték a nyelvtankönyvet is, csak nem értem miért jó ez. Hamar leadni az anyagot, de hogy érti-e a gyerek az anyagot, az a legtöbb mai tanárnak már mindegy. Tisztelet a kivételnek! Nem értem miért jó ez? A fiam amúgy nem egy rossz tanuló, átlagban négyes, de lehetne jobb is!

A gondok majd felsőben jönnek, úgy gondolom ott fog ez kijönni majd. A hatodikosok is ugyanazt tanulták szinte, mint a másodikosok. Nem értem ezt a rendszert. Gondolkodom, hogy elvinnénk egy másik, olyan suliba ahol még a régi rendszerben tanítanak.


2010. aug. 15. 08:32
 1/7 anonim ***** válasza:
80%

Kedves kérdező!

Nem tudom, menyi idős a gyermek, nem tanárként, hanem egy jövőre ballagó gimnazistaként írok.


Az, hogy a gyermek nem tud alkalmazni egy szabályt, nem feltétlenül a tanár hibája. Neki az a dolga magyarórán, hogy megtanítsa, és hogy feladatot adjon ki. A gyermeknek meg kell értenie a szabályt, és megoldani "Józan paraszti ésszel".


Nálunk ez úgy megy, hogy a tanárunk kiad 15-20 oldalt, olvasd el, jegyzeteld ki, meg ezt-meg azt tanuld meg, következő órán felelünk, feladatmegoldás. A szabály értelmezése egyszerű szövegértés, amit általános iskola alsó tagozatában tanulnak a gyermekek. Ha még nem lépett felső tagozatba, akkor nincs miért aggódni, de még akkor sem, ha csak 8. osztályra tanulja meg ezeket a dolgokat. Addig nem késő :)

2010. aug. 15. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
80%
Olvastam pár hónapja egy szakdolgozatot, melyben a kompetencia alapú oktatással foglalkoztak javarészt. Őszintén megdöbbentem rajta. Nem tudom, hogy a gyakorlatban mennyire valósítják meg, de ha szép "szabályosan", akkor komoly gondban lesz az oktatás, feltéve ha általánosítják ezt a fajta oktatási módszert. Alsóbb osztályban még talán elmegy az ilyen. De ez mindenről szól, csak nem a tényleges tanulásról. Olyan szép dolog, hogy mindenki az egyéni tehetségének megfelelően tanul, csoportmunkát végezhet stb. De emberek, ez a valóságban nem működik! Tapasztalatból mondhatom, hogy aminek bármi köze van a csoportmunkához, az már nem működik a gyakorlatban. Ilyen diákkvartett, ötletroham meg stb..Őszintén, van értelme? A frontális tanítást elhanyagolják, közben mindenféle kis hatásfokú feladatokat hajtatnak végre (mert van értelme, de közel sem annyi, mint kellene). Ez a színvonal erős csökkenését fogja eredményezni. Az ilyen oktatási módszer beválhat mindenféle felzárkóztató iskolákban (voltam egyben, 90%-ban cigányok voltak. De ők sem az eszük miatt nem tanultak...), de a való életben ez már luxus és hülyeség. Nagyon kevés a frontális tanulás, nem lesz ez így jó. Persze ennek a hátterében is az áll, hogy nem fektetnek elég pénzt az oktatásba, és a színvonal esését a hagyományos tanítási módra fogják. Helyette lenne a kompetencia alapú oktatás...Inkább ne. Mint leendő tanár, remélem soha nem kell így tanítanom....
2010. aug. 15. 09:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
85%

Az, hogy amit megtanul, "bevág", azt alkalmazni is tudja, ne csak a tankönyvi példákon. (Tudod, több kutatás is arra az eredményre jutott, hogy mi, magyarok egész jók vagyunk tudásilag, ameddig azt csak a munkafüzet kitöltésénél kell alkalmazni. Azon túl meg csőd. Ezért ez az új irányelv.)

Attól persze lehet, hogy a tanár rosszul tanít, de ez nem a kompetenciaalapú oktatás hibája, hanem a tanáré. Nem akarlak megbántani, de az is lehet, hogy szimplán a fiadnak nem megy a tanulás, ez szintén nem a kompetenciaalapú oktatás hibája.

Amit leírtál az mellesleg épp hogy nem kompetenciaalapú oktatásra vall, a "magold be a szabályt", de tojnak rá, hogy tudja-e alkalmazni; az, hogy csak leadják az anyagot, de nem törődnek azzal, hogy érti-e a tanuló, az bizony nem a kompetenciaalapú oktatás hibája, hanem a tanáré.


Mellesleg: a jó tanár eddig is kompetencia-alapúan oktatott, csak ezt nem nevesítette.

2010. aug. 15. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

Első osztályban semmi baj nem volt, csak egy-kettő gyerek volt, akinek nem mentek simán a dolgok. A második osztályban ez megváltozott. Kitűnő nem lett, talán kettő gyermek van akinek megy minden, de kicsit talán túlzok.

A tanárok sokat hiányoztak ebből kifolyólag, nem győznek tanfolyamra járni. S nekik sem tetszik, hogy ez alapján kell tanítaniuk. De ugye nem tudnak mit csinálni ők sem.

Mi az, hogy két hét alatt meg kell tanulni a szorzótáblát és bennfoglaló táblát? Aztán harmadik héten már dolgozat.. Nálunk ezzel pont nem volt probléma, mert megtanulta, de az osztály nagyrésze nem tudta megtanulni.

A szabályokat véleményem szerint, ha bemagoltatják a gyerekekkel, attól még nem tudja a gyakorlatban használni. Ha szinte az egész osztálynak gyenge a teljesítménye, akkor ott valami nagy baj van, mert ilyen nincsen!

Nem vagyok elfogult a gyerekemmel szemben, de nem a rossz képességű gyerekek csoportjába tartozik. Ezt a tanárok is megmondták.

Nyugdíjas tanárnénivel beszélgettünk egyik nap, hogy milyen rossz a mai oktatási rendszer. Ezzel ő is teljesen egyetértett. Vannak iskolás korú unokái. A fiatal tanárok nem fogadják meg, még csak meg sem hallgatják a tapasztaltabb idősebb korosztályú tanárokat. Hogy majd ők megmutatják, hogyan is kell tanítani.

2010. aug. 15. 12:11
 5/7 anonim ***** válasza:
Egyetértek az egyik előttem szólóval: amit itt leírtál, annak semmi köze nincs a komp. alapú oktatáshoz. Annak pont az ellenkezője. Épphogy arról szól a dolog, hogy nem szabályokat magolunk, hanem megértjük és alkalmazzuk, készségszintre jutunk. Ez a kompetencia. Persze, ha a tanár maga sem hisz benne és nem ért hozzá, akkor nem is fogja tudni jól alkalmazni. Az sincs benne, hogy sietni kell az anyaggal. Kifogtatok egy vagy több rossz pedagógust, érdeklődj ismerősöknél, hátha van jobb suli is a környéken.
2010. aug. 15. 15:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

Ahogy az imént mondtam (mondtuk), a kompetencia alapú oktatás nem erről szól. (Jobban tetted volna, ha utánajársz, mi is az.) Épp hogy az nincs benne, hogy mit mennyi idő alatt kell megtanítani. Pont a fordítottjáról szól a dolog. Alaposan megtanulni, és alkalmazni. Ja, hogy sok tanár erre nem képes, és a saját hibájáért, hozzá nem értéséért inkább magát az elvet szidja? Nem tetszik nekik, hogy kompetencia alapon kellene tanítani? Ez csak egyet jelent: ők nem oda valók.

Mint mondtam, egy jó tanár 30 éve is kompetencia alapon tanított, csak akkor még ez nem volt így nevesítve.

2010. aug. 15. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
lehet rá kellett volna keresnem előbb tényleg. De akkor a tanárok sincsenek vele tisztában mit is jelent. És ez sokkal nagyobb probléma, mint az, hogy én nem tudom. De utána fogok nézni. Köszönöm szépen az eddigi hozzászólásokat!
2010. aug. 16. 13:04

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!