Kompetencia alapú oktatás, mit ér? Mire jó?
Az én gyerekem is így tanul, sajnos. Nem vagyok megelégedve vele. Mármint a tanítással. Nem tanulnak meg igazából semmit rendesen. Pl magyarból bemagoltatják velük a sok szabályt, elmondják gyönyörűen, de alkalmazni már nem tudja. Már áprilisban befejezték a nyelvtankönyvet is, csak nem értem miért jó ez. Hamar leadni az anyagot, de hogy érti-e a gyerek az anyagot, az a legtöbb mai tanárnak már mindegy. Tisztelet a kivételnek! Nem értem miért jó ez? A fiam amúgy nem egy rossz tanuló, átlagban négyes, de lehetne jobb is!
A gondok majd felsőben jönnek, úgy gondolom ott fog ez kijönni majd. A hatodikosok is ugyanazt tanulták szinte, mint a másodikosok. Nem értem ezt a rendszert. Gondolkodom, hogy elvinnénk egy másik, olyan suliba ahol még a régi rendszerben tanítanak.
Kedves kérdező!
Nem tudom, menyi idős a gyermek, nem tanárként, hanem egy jövőre ballagó gimnazistaként írok.
Az, hogy a gyermek nem tud alkalmazni egy szabályt, nem feltétlenül a tanár hibája. Neki az a dolga magyarórán, hogy megtanítsa, és hogy feladatot adjon ki. A gyermeknek meg kell értenie a szabályt, és megoldani "Józan paraszti ésszel".
Nálunk ez úgy megy, hogy a tanárunk kiad 15-20 oldalt, olvasd el, jegyzeteld ki, meg ezt-meg azt tanuld meg, következő órán felelünk, feladatmegoldás. A szabály értelmezése egyszerű szövegértés, amit általános iskola alsó tagozatában tanulnak a gyermekek. Ha még nem lépett felső tagozatba, akkor nincs miért aggódni, de még akkor sem, ha csak 8. osztályra tanulja meg ezeket a dolgokat. Addig nem késő :)
Az, hogy amit megtanul, "bevág", azt alkalmazni is tudja, ne csak a tankönyvi példákon. (Tudod, több kutatás is arra az eredményre jutott, hogy mi, magyarok egész jók vagyunk tudásilag, ameddig azt csak a munkafüzet kitöltésénél kell alkalmazni. Azon túl meg csőd. Ezért ez az új irányelv.)
Attól persze lehet, hogy a tanár rosszul tanít, de ez nem a kompetenciaalapú oktatás hibája, hanem a tanáré. Nem akarlak megbántani, de az is lehet, hogy szimplán a fiadnak nem megy a tanulás, ez szintén nem a kompetenciaalapú oktatás hibája.
Amit leírtál az mellesleg épp hogy nem kompetenciaalapú oktatásra vall, a "magold be a szabályt", de tojnak rá, hogy tudja-e alkalmazni; az, hogy csak leadják az anyagot, de nem törődnek azzal, hogy érti-e a tanuló, az bizony nem a kompetenciaalapú oktatás hibája, hanem a tanáré.
Mellesleg: a jó tanár eddig is kompetencia-alapúan oktatott, csak ezt nem nevesítette.
Első osztályban semmi baj nem volt, csak egy-kettő gyerek volt, akinek nem mentek simán a dolgok. A második osztályban ez megváltozott. Kitűnő nem lett, talán kettő gyermek van akinek megy minden, de kicsit talán túlzok.
A tanárok sokat hiányoztak ebből kifolyólag, nem győznek tanfolyamra járni. S nekik sem tetszik, hogy ez alapján kell tanítaniuk. De ugye nem tudnak mit csinálni ők sem.
Mi az, hogy két hét alatt meg kell tanulni a szorzótáblát és bennfoglaló táblát? Aztán harmadik héten már dolgozat.. Nálunk ezzel pont nem volt probléma, mert megtanulta, de az osztály nagyrésze nem tudta megtanulni.
A szabályokat véleményem szerint, ha bemagoltatják a gyerekekkel, attól még nem tudja a gyakorlatban használni. Ha szinte az egész osztálynak gyenge a teljesítménye, akkor ott valami nagy baj van, mert ilyen nincsen!
Nem vagyok elfogult a gyerekemmel szemben, de nem a rossz képességű gyerekek csoportjába tartozik. Ezt a tanárok is megmondták.
Nyugdíjas tanárnénivel beszélgettünk egyik nap, hogy milyen rossz a mai oktatási rendszer. Ezzel ő is teljesen egyetértett. Vannak iskolás korú unokái. A fiatal tanárok nem fogadják meg, még csak meg sem hallgatják a tapasztaltabb idősebb korosztályú tanárokat. Hogy majd ők megmutatják, hogyan is kell tanítani.
Ahogy az imént mondtam (mondtuk), a kompetencia alapú oktatás nem erről szól. (Jobban tetted volna, ha utánajársz, mi is az.) Épp hogy az nincs benne, hogy mit mennyi idő alatt kell megtanítani. Pont a fordítottjáról szól a dolog. Alaposan megtanulni, és alkalmazni. Ja, hogy sok tanár erre nem képes, és a saját hibájáért, hozzá nem értéséért inkább magát az elvet szidja? Nem tetszik nekik, hogy kompetencia alapon kellene tanítani? Ez csak egyet jelent: ők nem oda valók.
Mint mondtam, egy jó tanár 30 éve is kompetencia alapon tanított, csak akkor még ez nem volt így nevesítve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!