Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Ha ekkora hiány van tanárokból...

Ha ekkora hiány van tanárokból, akkor miért emelik a minimum tanulmányi átlagot állami képzésen?

Figyelt kérdés

Idén 3,25, következő tanévben már 3,5-ös átlagot kell produkálni azoknak az osztatlan tanárszakosoknak, akik állami képzésen szeretnének maradni. Ezzel szemben egy akármilyen mérnök eltengődik a 3,0 átlagával, majd agyonkeresi magát a munkahelyén. Ha egy tanárszakos hallgatót önköltségesre sorolnak, akkor annak díja egy élet alatt sem térül meg, ha a fizetést nézzük.

Viszont bármilyen más szak (orvosi, gyógyszerész.. stb. kivételével) 190-300 ezer között mozog az önköltség díja, a tanári pedig 500 ezer félévente.

Ha azt szajkózzák, hogy tanárokból hiány van, kérdem én, mi a lótúróért elemik az átlaghatárt? Azt is értem én, hogy a bölcsész szakos tanárok simán elérik akár a 4,0 átlagot is, de a természettudományos szakok esetében ez egy hatalmas szívatás, pedig belőlük van a legnagyobb hiány.

Vannak felesleges szakok, mint az ilyen-olyan menedzsment.. na ezeket kéne csak fizetőssé tenni. Szerintem a hiányszakokon ösztönözni kéne a hallgatókat.

Eleve kevés hallgató forog természettudományos tanárképzésben, közülük azok, akiket átsorolnak önköltségesre, biztosan elpártolnak a pályától.



2019. dec. 21. 19:17
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
48%

Van róla fogalmad, hogy műszaki képzéseken mennyire nehéz ezt a 3-as átlagot tartani az előírt kreditek mellett?

OK, hogy egy pedagóguskaron is tanulni kell, nem állítom, hogy nem. De oda csak popsi kell, és megtanulod. Míg egy műszaki terület ennél jóval összetettebb.

2019. dec. 21. 19:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
88%

Ha eddig nem tűnt volna fel a mai politika irányzatából, de a cél ezzel az egész marhasággal (kezdve az ,,ösztöndíj"szerződéssel), meg a minimum átlagemelésekkel, hogy szép lassan szokassa az embereket arra, hogy bizony nem ingyenes a felsőoktatás. Már eleve az, hogy megszabják, hogy mennyi lehet a max. állami féléved (amit kicsit meg is lehet érteni, mert sokan csak eltengődtek, be kell vallani), is egy korlátozás. Aztán jön az, hogy minden évben egyre magasabbra kell tenni a lécet, és egyszer eljutunk odáig, hogy akár a 4,5-es átlag kell majd az államin maradáshoz. Szóval gyakorlatilag mindenkinek fizetni kell majd, és esetleg lesznek olyan kedvesek, hogy a legügyesebbeknek és legokosabbaknak megengedik, hogy államin lehessenek, de nekik is csak úgy, ha az országban maradnak (lásd ösztöndíj-szerződés).

Vagyis ne csodálkozz az átlag emelésen. És ehhez semmi köze annak, hogy kevés a tanár, mert nem a tanárképzés a cél, hanem hogy mindenki fizessen.

A másik dolog, hogy ha jól tudom, tanárszakosként pályázhatsz egy nagyon jó kis ösztöndíjra, ami egész képzési idő alatt jár (csak ki kell választani 3 lehetséges megyét, amiben dolgozni fogsz). Abból a kb. 80 ezer Ft/hó-ból simán lehet gyűjtögetni is.

Ez az ország nem természettudományos érdeklődésű, úgy alapból a mai globális világra sem nagyon mondható ez el. Egy korábbi kérdés hozzászólásában olyan szépen leírta valaki, hogy itt akkor leszel kellő a munkaerőpiacon és akkor lesz jó fizetésed, ha be tudsz ebbe a fogyasztói társadalomba épülni, olyan dolgokat gyártasz, ami mindenkinek kell, pl. ezek a virtuális valóságbeli dolgok, mindenféle kütyü, ezért jóa programozóknak is. De a TTK gyakorlatilag kutatás, amiből nem olyan jó pénz származik, inkább csak eszi a pénzt (néha csak felfedezgetnek dolgokat, de az a kisebb része). Ugyanez van a közszférával, minek is áldozzanak olyan sok pénzt rá, ha te nem termeled a pénzt vele, csak tanítasz? Ne vedd sértésnek, tényleg.

Az pedig nem igaz, hogy nem fogod tudni kifizetni. ,, Ha egy tanárszakos hallgatót önköltségesre sorolnak, akkor annak díja egy élet alatt sem térül meg, ha a fizetést nézzük." Számold már össze :D Kb 1,5 millió Ft-ot fogsz az első pár évben keresni nettó (és ebben nincs még a bónuszok, cafeteria). Ha minden féléved fizetős is lett volna, akkor is az a 6 év 6 millió forintja megtérül 4 éven belül (ha addig eltart valaki). De ott a diákhitel is.

Szóval...ne keresd a logikát ebben a szabályozásokban. Mondom, itt az a lényeg, hogy egyszer majd mindenki fizessen.

2019. dec. 21. 19:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 A kérdező kommentje:
#1: Van róla fogalmad, hogy egy matematikatanár ugyanazt tanulja, mint egy matematikus, csak neki még egy másik szakja is van? És ne mondd, hogy egy mérnökin több a matek!
2019. dec. 21. 19:34
 4/15 anonim ***** válasza:
89%
Hát igen, az egyetem sokszor nem azt nézi, hogy te matematikus vagy-e vagy matektanár, vagy hogy mérnök, hanem ami matek, és az a szakodon fontos, akkor azt ugyanolyan komolyan fogják venni. Sőt, én úgy vettem észre, hogy ezek a nagy kutató tanárok az egyetemen nagyon is komolyan vesznek mindent, és sokkal mélyebben kérik azt számon, mint amenyire erre szükségünk lenne. Van értelme? Nincs.
2019. dec. 21. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:
66%

,,OK, hogy egy pedagóguskaron is tanulni kell, nem állítom, hogy nem. De oda csak popsi kell, és megtanulod. Míg egy műszaki terület ennél jóval összetettebb."

Ezzel elég erősen vitatkoznék. Az én mérnöki szakomon rengeteg a kémia, aminek a legnagyobb részéhez csak popsi kell. És sok olyan mellékes tárgy is van, amihez szintén. Egyedül magukhoz a mérnöki tárgyakhoz elég gondolkodni, a feladatokon meg a beadandókon, de ez meg pont azért könnyebb, mert ha bejárok órára, logikus, és simán rám ragad, nem kell hozzá magolni, amit utálok. Akinek kicsi esze is van a dolgokhoz, simám megvan a 3-as feletti átlag. Mondjuk lehet, a BME-n nem, így inkább én egyetemhez is kötném ezt az átlag-dolgot, nemcsak szakhoz.

2019. dec. 21. 19:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:
98%

Azzal azért remélem tisztában vagy, hogy nem azért van egyre kevesebb jelentkező a tanári szakokon, mert ilyen-olyan tandíj van, hanem azért, mert utána konkrétan éhbérért kellene dolgozniuk?!


Mellesleg osztatlan képzésről van szó, ahol szakpárok vannak, nem pedig egyetlen szak.

2019. dec. 21. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
82%

#3: matek valóban csak 3 félév, de van 3 félév mechanika, anyagismeret, gépgyártás technológia, hőtan, áramlástan, hő-, és áramlástachnikai gépek, pneumatikus és hidraulikus irányítástechnika, képlékeny alakítás, gépelemek, és még sorolhatnám.


#5: annak ellenére, hogy nem lehet simán beseggelni, de van elméleti része is, nem elég csak érteni.

A göngyölt átlagom 3,4 körüli, és ezzel bizony a jobbak közé tartozok.

2019. dec. 21. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 A kérdező kommentje:
#7: Most kapaszkodj meg, ezen tárgyak többsége nekem is megvan, abból kifolyólag, hogy a másik szakom természettudományi, így mérnöki fizikát hallgatok a mérnök hallgatókkal! (Ja, és nem fizika a másik szakom.. így talán még nagyobb a szívás)
2019. dec. 21. 20:29
 9/15 anonim ***** válasza:
68%
Nem kell feltétlenül tanítani utána, lehet máshol is dolgozni.
2019. dec. 22. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
71%

Én úgy gondoltam, hogy ezeknek az átlagoknak ahhoz van köze, hogy hagyományosan milyen jegyeket lehet szerezni egy-egy képzésen. Nálunk mérnöki szakon szinte soha nem cél a 4-5-ös elérése, mert egyszerűen a számonkérések szintje nem olyan, hogy aközött válogass, hogy 3-asra, vagy 4-esre tanulod meg, hanem először is az a fontos, hogy átmenj, utána a jegy már lutri.

Ezzel szemben más szakok hallgatóinál sokszor hallottam, hogy a jegy is számít, úgy állítják össze a zh-kat, hogy tényleg differenciálja a tudást a 4-5-ös jegyeknél is. Az is lehet, hogy ez a más típusú anyag miatt van, ha valamit csak meg kell tanulni, akkor jobban érvényesül, hogy hány %-ot tudsz a kérdésekből, míg ha megoldandó feladatok vannak, akkor kevésbé tudod azt mondani, hogy na, 80%-át megtanultam, ezzel elérek legalább 70%-ot, mert nincs ilyen bizonyosság. Egyszóval más az osztályzási rendszer, én úgy tudom, hogy általában tanárin ha már átmész, könnyebb jó jegyeket csinálni, mint általában mérnökin.

De egyébként valóban egyetemfüggő is, ahogy egy korábbi válaszoló írja, én pl. BME-s vagyok, itt még a 3-as átlagot is meg fogják érezni, de például a Miskolci Egyetemen vagy az Óbudai Egyetemen ugyanezen a szakon könnyebb jó jegyeket szerezni, nem csak azért, mert könnyebb, hanem mert nem is ahhoz szoktatják a hallgatókat, hogy "a kettesnél nincs jobb jegy, csak szebb".

2019. dec. 23. 08:44
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!