Hogyan segítsek a 9. -es lányomnak matematikából, ha nagyon nem megy neki a logika?
Mindig nehéz volt neki a matek, a felvételihez is külön tanárhoz járattam, így is elég rosszul írta meg. Ennek ellenére elég jó suliba sikerült bekerülnie, nyelvi előkészítő osztályos iskolába jár, tavaly volt az első éve, nem volt gond vele, a matek 3-as lett. Az összes többi tantárgy 4-es, 5-ös. Most 9.-es, új tanár van, eddig van egy 1-ese, és most egy 2-est kapott a dolgozatra, pedig segítettem neki, a számolásos feladatokat meg tudja oldani, de ha vannak logikai kérdések, már nem érti az egészet. Otthon tudta a feladatokat, a házi feladatok is mindig jók, de mivel a dolgozatokban már szöveges feladatok is vannak, azt már nem tudja megoldani.
Esetleg valami könyv lenne? Vagy keressek megint tanárt neki? És mi lehet ennek az oka?
Hát ebven a korban már nehéz az alapvető logikát kifejleszteni. Ezt olyan 2-3 éves kortól fokozatos tanítással-neveléssel lehet kialakítani, és függ az adott gyerektől, milyen módszer a legjobb.
Ha jól értem, akkor nem a számolással van baja, csak a helyes következtetések levonásával. Jó lenne, ha tudnál konkrét példákat íri.
Én javaslom amúgy, hogy kezdésnek a matematikai logika alapjait vegyétek át (állítások, események, tagadás, következtetés, ekvivalencia, antivalencia). Aztán szöveges feladatokat nézzetek, ne csak olyanokat, hogy "másodfokú egyenlet, mennyi az x", hanem olyat, ahol a szövegből neki kell felírnia az egyenletet, onnantól kezdve már nem kell logika, csak puszta egyenletrendezés.
Fizika, kémia - ezek tele vannak jó szöveges feladatokkal, nagyon jól fejlesztik a gondolkodást.
Hát, a helyedben, ha megtehetném, keresnék egy jó tanárt inkább a gyerekemnek, aki pontosan látja, hol akad el, és rá tudja vezetni erre a gondolkodásmódra.
Nekem 8.-os a gyerekem, és jóban vagyok a matekkal, de egy idő után be kellett látnom, hogy egy tanár pontosabban látja, hol vannak „lukak” a tudásában. No meg nálunk sajnos egy idő után igen feszült lesz a légkör, ha velem kell gyakorolnia (pedig jó a kapcsolatunk). A fiam egyébként épp ellentéte a lányodnak, a logikai feladatokban „penge”, írásban számolni viszont utál, mindent fejben akar megoldani… azt hinné az ember, ez egyszerűbb, de nem. :)
Én most 10.-es vagyok és én is nyelvi előkészítős voltam annak idején. Általánosban sem nagyon ment, de anyával átnéztük és az elég volt a 3-ashoz. A nyelvi évben leginkább ismételtünk.
9.-ben viszont jött az új tananyag, anya már nem volt elég hozzá, le is maradtam. Év vége felé mentem el magántanárhoz, nem kevés lemaradást kellett bepótolni, de sikerült. Most nagyjából értem a matekot.
Keressetek szerintem megint magántanárt. Ha most 9.-ben lemarad, később és majd 10.-ben nem fogja érteni az új anyagrészt, ha kimaradt neki valami.
Meg kéne nézni, hogy mi az oka a problémának.
1. Olvastass el egy vele egy mondatot, és ismételtesd el vele szóban.
2. Olvastass el vele egy kicsit hosszabb szöveget, és saját szavaival mondja el, hogy mit olvasott.
Szerezzetek egy olyan feladatgyűjteményt szerezzetek,. amelyben vannak megoldások (pl. [link]
3. Tűzzél ki egy feladatot! Tegyétek a következőt ezzel:
a) Olvassa el a lány a feladat szövegét!
b) Saját szavaival mondja el a probléma lényegét!
c) Próbálja megoldani feladatot! (Ha sikerül, akkor
OK.)
d) Ha nem sikerül a megoldás, akkor nézze meg a CD-n!
e) Saját szavaival mondja el a megoldás lényegét!
f) Tanulja meg a feladatot és a megoldást!
g) Körülbelül két hét múlva ismét kérdezd meg tőle
ezt a feladatot és a megoldást!
Ha ezt teszitek, akkor kiderülhet, hogy hol van a probléma, és egy tanulási metódust is ki tudnátok alakítani.
Köszönöm mindenkinek, utolsónak különösen! Már meg is rendeltem.
Mint említettem, a felvételihez fogadtam magántanárt, fél év alatt nem tudta még ő sem a logikai megoldásokra rávezetni.
Gondolkoztam, hogy most is keresek (másik) matektanárt, valószínű fogok is.
Sok oka lehet a problémádnak.
1. olvasási hiányosságok (Nem tudja pontosan elolvasni a feladat szövegét.)
2. szövegértési probléma
3. rövidtávú memória hiányosságai (Nem tudja megjegyezni az olvasottakat.)
4. ...
A magántanár nem biztos, hogy megoldás, mert elveheti a gondolkodási kényszert a gyerektől.
Kérdésekkel Te is segíthetsz, miután a lány már értelmesen visszamondta a feladatot. Pl.:
Mit ismerünk?
Mit keresünk?
Milyen kapcsolat van az ismertek és a keresettek között?
Hogyan fordítható le ez a matematika nyelvére?
.
.
.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!