Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért járatjak a mozdonyokat?

Miért járatjak a mozdonyokat?

Figyelt kérdés
Párszor vártam épp állomáson, az tűnt fel, hogy pár szerelvényen akár több mint fél órát is csak ketyereg a mozdony. Ez miért szükséges? Gondolom nem 2 litert fogyaszt el addig sem.

2018. szept. 23. 01:37
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Dízelmozdonyokat motorját az úgynevezett hidegindítás után sokáig kell melegíteni alapjáraton, mielőtt nagyobb megterhelésnek lesz kitéve.


Azért csinálják mert a motor így kevésbé károsodik.

2018. szept. 23. 01:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%
Meg van határozva, mekkora várható állásidő esetén kell leállítani a motort. Ezeknél a gépeknél nem egy gombnyomás a mozdony üzemkésszé tétele és több ponton is el kell érni az üzemi hőmérsékletet a megfelelő kenés érdekében. Ezen kívül bizonyos ellenőrzéseket minden egyes indításkor el kell végezni, aminek szintúgy megvan az időigénye.
2018. szept. 23. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Azt már írták, hogy a motor is igényli a járatást, melegítést, melegen tartást, és a beindítása sem egy gombnyomás, illetve beindítás után is vannak kötelező teendők ellenőrzések.

A másik nem lényegtelen szempont, hogy a mozdonyon lévő motor az egész vonatnak biztosít energiát, világítás, fűtés, stb.

Az sem mellékes, hogy a motor indításban mindig ott van az a hiba lehetőség, hogy nem indul... lehet szó autóról, motorkerékpárról, mozdonyról...

2018. szept. 23. 09:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
80%
Azért járatják, mert vagy kell az áramellátás( vonatfűtésre alkalmas mozdony esetén ) vagy olyan régi hulladék, hogy még nem sikerült beépíteni egy hőntartónak csúfolt berendezést, ami nem más, mint egy sima vizes állófűtés - mint a személyautókban.
2018. szept. 23. 15:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
100%

A mozdonyok ménkű nagy dízelmotorjait elég nehézkes beindítani, viszont ha bemelegedtek, alapjáraton kedvező a fogyasztásuk. Még hosszú, több tíz percnyi várakozásnál is inkább megéri alapjáraton hagyni őket, mint leállítani és újraindítani, mert a hidegindítás és a felmelegítés során több üzemanyag megy el a semmibe, mint így.

Illetve ahogy előttem is mondták, a motor nem csak a mozgást biztosítja, hanem a mozdony és a vonat sok rendszerét is ellátja ilyen-olyan energiával. Például a motor hajtja a fűtőgenerátort, ami a fűtési fővezetéken át biztosítja a kocsik fűtését (ha van klíma, a hűtésüket is). Ha áll a motor, nincs fűtés, kihűl a kocsi. Nagyobb, villamosított állomásokon éppen ezért vannak kiszolgált villanymozdonyokból épített villamos fűtőgépek, amikre a reggeli indulás előtt rátolják a szerelvényt, azok meg pár óráig nyomják neki a kakajót, hogy melegedjen. Illetve a légfék kompresszorát is a motor hajtja. Ha leállítod, a veszteségek miatt lassan kiürül a fékrendszer, a feltöltése pedig eltart egy darabig.

2018. szept. 23. 16:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:
Köszi szépen a válaszokat, így már világos minden. :)
2018. szept. 23. 16:34
 7/9 anonim válasza:
100%

Ezen már én is gondolkodtam, egyszer egy NOHAB bő 50 percet állt alapjáraton az állomáson, és nem értettem, miért nem állítják addig le.


Egyébként a dízelmozdonyokat télen egész éjszaka alapjáraton hagyják, mert egy akkora dízelt (sokszor 150-200 ezer köbcenti) -20-30 fokban egyszerűen lehetetlen lenne beindítani, nincs az az akksi, amit ne merítene le a tekertetés.

2018. szept. 27. 21:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 10 deka farhát ***** válasza:

Egy M41-es hidegen "csak" ennyire küszködik a beindulással:


https://www.youtube.com/watch?v=hXeYiMnORxk


De a sokkal kisebb motorral rendelkező M43-as sem megy könnyebben:


https://www.youtube.com/watch?v=2oxN1zXz80k

2018. okt. 1. 13:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
100%
Ez két véres torkú mozdony. Azért egy normális állapotban lévő dízelmotor -20-ban is simán indul.
2018. okt. 5. 12:36
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!