Miért járatjak a mozdonyokat?
Dízelmozdonyokat motorját az úgynevezett hidegindítás után sokáig kell melegíteni alapjáraton, mielőtt nagyobb megterhelésnek lesz kitéve.
Azért csinálják mert a motor így kevésbé károsodik.
Azt már írták, hogy a motor is igényli a járatást, melegítést, melegen tartást, és a beindítása sem egy gombnyomás, illetve beindítás után is vannak kötelező teendők ellenőrzések.
A másik nem lényegtelen szempont, hogy a mozdonyon lévő motor az egész vonatnak biztosít energiát, világítás, fűtés, stb.
Az sem mellékes, hogy a motor indításban mindig ott van az a hiba lehetőség, hogy nem indul... lehet szó autóról, motorkerékpárról, mozdonyról...
A mozdonyok ménkű nagy dízelmotorjait elég nehézkes beindítani, viszont ha bemelegedtek, alapjáraton kedvező a fogyasztásuk. Még hosszú, több tíz percnyi várakozásnál is inkább megéri alapjáraton hagyni őket, mint leállítani és újraindítani, mert a hidegindítás és a felmelegítés során több üzemanyag megy el a semmibe, mint így.
Illetve ahogy előttem is mondták, a motor nem csak a mozgást biztosítja, hanem a mozdony és a vonat sok rendszerét is ellátja ilyen-olyan energiával. Például a motor hajtja a fűtőgenerátort, ami a fűtési fővezetéken át biztosítja a kocsik fűtését (ha van klíma, a hűtésüket is). Ha áll a motor, nincs fűtés, kihűl a kocsi. Nagyobb, villamosított állomásokon éppen ezért vannak kiszolgált villanymozdonyokból épített villamos fűtőgépek, amikre a reggeli indulás előtt rátolják a szerelvényt, azok meg pár óráig nyomják neki a kakajót, hogy melegedjen. Illetve a légfék kompresszorát is a motor hajtja. Ha leállítod, a veszteségek miatt lassan kiürül a fékrendszer, a feltöltése pedig eltart egy darabig.
Ezen már én is gondolkodtam, egyszer egy NOHAB bő 50 percet állt alapjáraton az állomáson, és nem értettem, miért nem állítják addig le.
Egyébként a dízelmozdonyokat télen egész éjszaka alapjáraton hagyják, mert egy akkora dízelt (sokszor 150-200 ezer köbcenti) -20-30 fokban egyszerűen lehetetlen lenne beindítani, nincs az az akksi, amit ne merítene le a tekertetés.
Egy M41-es hidegen "csak" ennyire küszködik a beindulással:
https://www.youtube.com/watch?v=hXeYiMnORxk
De a sokkal kisebb motorral rendelkező M43-as sem megy könnyebben:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!