Miért így osztotta be a máv a mozdonyokat a vonatokra?
Menetrendváltástól a Bécsből érkező EC vonatot nem taurus hozza hanem szili. Nem is egy IC hanem többeket köztük a kör IC-ket is a legtöbbet szili viszi több mint 500-km hosszú úton . A kör ic vonala ilyen hosszú.
A záhonyi sebes meg Cegléd-Debrecen-Záhonyi személyeken meg traxx van de nem is csak egy pár személyvonaton hanem többen is. Elnevettem magam mikor megláttam hogy az egyik Debrecen-Püspökladány közötg közlekedő személyen (44km távolság és négy kocsi) traxx volt rajta. De ez minden nap ilyen mióta menetrendváltás volt.
Ki tervezte ezt így melyik okos?
Ésszerűbb lenne a traxot a nagy távolságü kör IC-re tenni meg nehéz tehervonatokra. A Ceglédi személy meg el3g lenne a négy kocsival szilivel szaladgálnia.
Annyi történt, hogy az illetékeseknek megjött az eszük.
Két kb. azonos terhelésű, azonos alapsebességű vonat közül egyértelmű, hogy a több megállással közlekedőt érdemes TRAXX-al vontatni. A több megállás okán ugyanis a viszatápláló-fékezés hatása is jobban érvényesül, a vonattovábbítás jóval gazdaságosabban, kevesebb energiafelhasználással történik.
Pont hogy végre megjött az eszük, és 3-4 kocsis vonatokat TRAXX-szal vontatnak, nem szilivel.
Ugyanis a V43-ban nincs önműködő rudazatállítás. Műhelyben beállítják a fékhengerlöketeket az előírt értékre, aztán ha fékeztetni kell a mozdonyt is, ez fékezésről-fékezésre állítódik el, ahogy kopik a féktuskó, de mivel nincs önműködő rudazatállító benne, ha egy kritikus kopást elér a féktuskó, gyakorlatilag ha hozzá is ér még a kerékhez, már csekély fékhatást tud kifejteni.
Ha van 5-6 vagy attól több kocsi, nincs gond, a mozdony a vonat útja során egyáltalán nem fékez. Leközlekedik úgy a körIC 540 km-en át, hogy a mozdony csak álló helyzetben, az állvatartás miatt volt befékezve, az összes menet közbeni lassító vagy megállító célú fékezésnél csak a kocsik fékeznek. Tárcsafékes kocsiból akár 3-4 kocsi is elég lehet a mozdony fékberendezése nélküli közlekedéshez. A mozdony csak vész esetén fog fékezni. Ez így volt mindig is, amióta a vasút vasút.
Mi a helyzet a TRAXX-szal? Azt a 3-4 kocsit ha TRAXX viszi, egyrészt mivel van villamosfék rajta, 3-4 kocsival lehet úgy közlekedni simán kis odafigyeléssel, hogy szinte a kocsikat egyáltalán nem is fékeztetjük, kizárólag a mozdony villamos fékerejével lassul a vonat (ekkor nincs kopás sehol). Ha nagyon ügyes a mozdonyvezető, akár ilyen 2-3 km/h-ig le tud lassítani, de mivel ez a fajta fékezés a vonat megállítására önmagában nem alkalmas, ezért 2-3 km/h-ról a kocsik levegős fékjével megáll a vonat. De ha nem is ilyen drasztikus a helyzet, akkor is legrosszabb esetben is a gép végig maximális villamosfékkel fékez a megállító fékezés során, a kocsikkal meg változó mértékben, 10-30%-kal besegítünk.
Mit értünk el?
1. Visszatápláltunk nem is csekély energiát a hálózatba.
2. A kocsik féktuskói a vonat közlekedése során szinte nem is koptak, mert alig-alig kellett fékezniük (szinte csak a legvégén, hogy megálljon ténylegesen a vonat). Ha egy 3 kocsis tuskós fékes személyvonatot V43-mal továbbítunk, azon kívül, hogy a kocsik szinte minden megállító fékezés során többnyire maximális fékhengernyomással fékeznek a lassulási folyamat jelentős részében (jelentősen kopnak a féktuskói, de a kocsik önműködően állítják a löketeket), ezen kívül 3 kocsival kénytelen a mozdonyvezető besegíteni a mozdonnyal is, különben a fékút jelentősen megnő, erre meg szoros menetrendnél nincs idő. Ha ezt TRAXX-szal vontatod, olyan fékutakat ki lehet hozni max villany max levegővel, hogy öröm nézni, olyan rövid úton meg lehet vele állni, de ekkora lassulásra ritkán van szükség.
Akkor mi a probléma ezzel a döntéssel? Így a TRAXX is ott jeleskedik, ahol tényleg szükséges (az az 5600 kW nem csak vontatásra való, hanem főleg fékezésre!), a V43 meg szépen közlekedik 100-120-szal elegendő mértékben megfékezett vonatokkal ahhoz, hogy a mozdony fékerejére már ne legyen szükség. De ezt az E.2. Fékutasítás pontosan szabályozza, hogy hogyan kell eljárni.
Csak úgy nagyságrendileg, ha egész nap 2-3 kocsikkal szaladgál a V43, egy nap alatt simán el tud állítódni a fékhengerlöket a kritikus mértékig. Ekkor ha lejár a vontatról a mozdony, hogy egyedül közlekedve mondjuk bemenjen a fűtőházba, balesetveszélyes helyzet is előállhat, mert lehet, hogy nem fog tudni megállni, annyira elkopott rajta a féktuskó. Műhelyben, napivizsga keretei között állítják vissza a megfelelő löketre a szerelők.
Tehervonatra meg a rugalmas csőtengelyes hajtással szerelt magyar kivitelű 480 sorozatú TRAXX egyáltalán nem való, de nem akarják belátni az illetékesek, hogy ez nem igazán használ a mozdonynak.
"Ésszerűbb lenne a traxot a nagy távolságü kör IC-re tenni meg nehéz tehervonatokra. A Ceglédi személy meg el3g lenne a négy kocsival szilivel szaladgálnia."
Bízok benne, hogy belátod, ez mekkora hülyeség lenne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!