A vasútállomások miért a települések szélén vannak?
Egy rakás település már megvolt amikor elkezdték építeni a vonalat.
Szal nem tudták bevinni, másrészt nagyon nem is akarták.
Te örülnél neki, ha ott menne a vonat a házad mellett?
"hiszen amennyire összeköt egy vasútvonal globálisan, annyira el is vág mindent lokálisan."
Lásd például Budapest, Nyugati pályaudvarra befutó vonalakat. Csak néhány helyen lehet keresztezni a vasutat. S azok közül is pár gyakorlatilag használhatatlan, mert állandó forgalom miatt állandó tilos jelzés van.
Nem feltétlenül praktikus a központba tenni. Kis településnél az egész település nem aludna az átrobogó vonatok miatt, nagyobb településeknél meg az amúgy is szűkös és zsúfolt központot terhelné még jobban. És még csak nem is biztos, hogy az utasok többsége a központba akarna eljutni, nekik meg mindegy, hogy honnan mennek haza.
Na meg ahogy írták, teljesen elvágja a városrészeket. Én XI kerületben lakom, ott is látszik, hogy Kelenföld + Autópálya bevezető gyakorlatilag teljesen elválasztja a Sasad, Gazdagrét részeket a belső kerületektől, alig van átjárási lehetőség, főleg gyalog. Vagy Kelenvölgy-Albertfalva között is érezhető "határ" van, főleg mióta mindenhol zajvédő falakat építenek. Vagy a Rákóczi híd és Kelenföldi állomás között is van egy jelentős elvágó szerepe a vasútnak.
És alapból a vasúti vonalak mellett nem a legdrágább villák meg üzletek vannak, hanem mindig valami lepukkant környék, raktárakkal, meg omladozó házakkal.
Amiről még nem esett szó: A vasútépítés idején egészen más szempontok működtek, mint napjainkban. Elsődleges cél nem az emberek szállítása volt, hanem a terményeké.
Az urak érdeke szerint alakult. Van, aki azért korrumpált, hogy hozzá közel legyen a vonat, de olyanok is akadtak, akinek az érdeke mást diktált, s egyáltalán nem akart vonatot.
A tervezést ez is nagymértékben befolyásolta. A falu népe az uraságnak dolgozott, nemigen utaztak vonattal, de mással sem sehová. Legfeljebb egy-egy közelebbi állatvásárba, vagy búcsúba. Az uraknak meg ott volt a hintó. Csak nagy távolságokra ültek fel vonatra.
A vonalhálózat inkább fogyott azóta, mintsem újak épültek volna.
"teljesen elvágja a városrészeket" - Ez nem a vasút hibája, hanem az átgondolatlan építés hibája.
Németországban, Ausztriában, Svájcban a legtöbb városban a központban van a pályaudvar.
Miért nem vágja ketté a városrészeket? Mert nem szintbeli keresztezéseket építenek, hanem aluljárókat / felüljárókat. Tehát meg lehet oldani normálisan is.
Németországban és Svájcban a hegyek miatt sok a szűk völgy, így ott tényleg a központban van. De ez nálunk is igaz ahol szűk folyóvölgyek vannak, pl. Esztergom és Komárom között, Dorogtól Komáromig végig a települések szélén vagy a közepén megy, és nem onnan távol. Vagy a Dunakanyar is ilyen, Budapesttől Szobig.
Amúgy meg menj el Gödöllőre, ott tényleg a belvárosban megy a vonat, pontosabban a HÉV, de vasútüzemi szempontból az is vonat. Megy is rajta néha rendes vonat is. Pl. a pályafenntartás járművei vagy turistavonat. De régen rendes tehervonat is járt arra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!