Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A vasútállomások miért a...

A vasútállomások miért a települések szélén vannak?

Figyelt kérdés
Nem lett volna praktikusabb őket a központban létesíteni?

2018. aug. 21. 03:04
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
95%
De, csak akkor még a sinektől lenne messze.
2018. aug. 21. 04:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim válasza:
87%

Egy rakás település már megvolt amikor elkezdték építeni a vonalat.

Szal nem tudták bevinni, másrészt nagyon nem is akarták.

Te örülnél neki, ha ott menne a vonat a házad mellett?

2018. aug. 21. 05:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
100%
Egyrészt a nagyon korai vasútépítések során egyes települések - valós tapasztalatok híján - erősen idegenkedtek a vasút közelségétől (pl. balesetektől, tűztől vagy épp túlzott osztrák befolyástól vagy a kocsisok bevételeinek csökkenésétől tartva). Másrészt a későbbiek folyamán sem igazán volt lehetőség jelentős és drága kisajátítások, bontások nélkül a központba vezetni a vasutat, ráadásul a korábbi közlekedési lehetőségekhez (= ősztől tavaszig tengelymarasztaló sár) viszonyítva az a fél óra sèta vagy kényszerű kocsizás az állomásig nem számított. Aztán ahol igény és lehetőség mutatkozott rá, körbenőtte a település a vasutat, de ehhez elég erős új területek iránti igénynek kellett mutatkoznia, hiszen amennyire összeköt egy vasútvonal globálisan, annyira el is vág mindent lokálisan.
2018. aug. 21. 08:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
100%

"hiszen amennyire összeköt egy vasútvonal globálisan, annyira el is vág mindent lokálisan."

Lásd például Budapest, Nyugati pályaudvarra befutó vonalakat. Csak néhány helyen lehet keresztezni a vasutat. S azok közül is pár gyakorlatilag használhatatlan, mert állandó forgalom miatt állandó tilos jelzés van.

2018. aug. 21. 10:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
54%
Azért nem mindenhol van a szélén. :)
2018. aug. 21. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:

Nem feltétlenül praktikus a központba tenni. Kis településnél az egész település nem aludna az átrobogó vonatok miatt, nagyobb településeknél meg az amúgy is szűkös és zsúfolt központot terhelné még jobban. És még csak nem is biztos, hogy az utasok többsége a központba akarna eljutni, nekik meg mindegy, hogy honnan mennek haza.


Na meg ahogy írták, teljesen elvágja a városrészeket. Én XI kerületben lakom, ott is látszik, hogy Kelenföld + Autópálya bevezető gyakorlatilag teljesen elválasztja a Sasad, Gazdagrét részeket a belső kerületektől, alig van átjárási lehetőség, főleg gyalog. Vagy Kelenvölgy-Albertfalva között is érezhető "határ" van, főleg mióta mindenhol zajvédő falakat építenek. Vagy a Rákóczi híd és Kelenföldi állomás között is van egy jelentős elvágó szerepe a vasútnak.


És alapból a vasúti vonalak mellett nem a legdrágább villák meg üzletek vannak, hanem mindig valami lepukkant környék, raktárakkal, meg omladozó házakkal.

2018. aug. 22. 08:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
100%

Amiről még nem esett szó: A vasútépítés idején egészen más szempontok működtek, mint napjainkban. Elsődleges cél nem az emberek szállítása volt, hanem a terményeké.

Az urak érdeke szerint alakult. Van, aki azért korrumpált, hogy hozzá közel legyen a vonat, de olyanok is akadtak, akinek az érdeke mást diktált, s egyáltalán nem akart vonatot.

A tervezést ez is nagymértékben befolyásolta. A falu népe az uraságnak dolgozott, nemigen utaztak vonattal, de mással sem sehová. Legfeljebb egy-egy közelebbi állatvásárba, vagy búcsúba. Az uraknak meg ott volt a hintó. Csak nagy távolságokra ültek fel vonatra.

A vonalhálózat inkább fogyott azóta, mintsem újak épültek volna.

2018. aug. 22. 09:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
56%
azt megerősíteném hogy egyáltalán nincsenek mindenhol szélen, az én kisvárosi településemen kicsivel a közepétől "feljebb a térképen" fut át, de még teljesen vállalható távolságra gyalogosan a városon át, tehát mindkét irányba majdnem ugyanolyan nagy településrész van. viszont alig két megállóval arrébb egy falunál megáll a főút mellett, aztán nekik majdnem még +2 km egy külön úton hogy bejuss a falu határába. meg is lepett hogyha régen teherszállítás volt a fő szempont vidéken miért pont így építették. de azon is ám hogy ismerős volt az is hogy a vasút mint "választóvonal" él sok helyen, bizony itt is ami a "vasúton túl" terület az inkább veszélyesebb közbiztonság szempontjából
2018. aug. 23. 19:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim válasza:
100%

"teljesen elvágja a városrészeket" - Ez nem a vasút hibája, hanem az átgondolatlan építés hibája.

Németországban, Ausztriában, Svájcban a legtöbb városban a központban van a pályaudvar.

Miért nem vágja ketté a városrészeket? Mert nem szintbeli keresztezéseket építenek, hanem aluljárókat / felüljárókat. Tehát meg lehet oldani normálisan is.

2018. okt. 25. 23:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

Németországban és Svájcban a hegyek miatt sok a szűk völgy, így ott tényleg a központban van. De ez nálunk is igaz ahol szűk folyóvölgyek vannak, pl. Esztergom és Komárom között, Dorogtól Komáromig végig a települések szélén vagy a közepén megy, és nem onnan távol. Vagy a Dunakanyar is ilyen, Budapesttől Szobig.


Amúgy meg menj el Gödöllőre, ott tényleg a belvárosban megy a vonat, pontosabban a HÉV, de vasútüzemi szempontból az is vonat. Megy is rajta néha rendes vonat is. Pl. a pályafenntartás járművei vagy turistavonat. De régen rendes tehervonat is járt arra.

2020. nov. 24. 10:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!