FLIRT motorvonat vezetőnek jelentkezők később lehetnek mozdonyvezetők?
Az első válaszoló részben helyes választ adott. Valóban vezetnek mozdonyvezetők is FLIRT-t.
Azonban van a START-nál olyan munkakör hogy FLIRT motorvonat vezető, ők csak és kizárólag FLIRT-t vezetnek.
A kérdésedre a válasz, igen jelentkezhetsz később, de ha a fővárosban, vagy a környékén szeretnél dolgozni akkor sok értelme nincs, ugyanannyi a bérük de még a mozdonyvezető 50 éves szarokon is dolgozik és szenved akkor egy FLIRT vezető csak és kizárólag a modern FLIRT-n. Ráadásul még tolatniuk illetve kapcsolniuk se kell..
"A kérdésedre a válasz, igen jelentkezhetsz később, de ha a fővárosban, vagy a környékén szeretnél dolgozni akkor sok értelme nincs, ugyanannyi a bérük de még a mozdonyvezető 50 éves szarokon is dolgozik és szenved akkor egy FLIRT vezető csak és kizárólag a modern FLIRT-n."
Azért ez nem ilyen egyszerű. Hosszú távon dögunalom a FLIRT, mert egyszerű a kezelése, nem nagyon vannak hibajelenségek, ráadásul olyan a fordulótervük, hogy egy nap mennek hatszázszor ugyanoda oda-vissza-oda-vissza, míg egy mozdonyvezető szinte nap mint nap más típusokkal jár, amik lehet 50 évesek, de olyan élményt ad a velük való munka, amit egy FLIRT-es sose fog átélni. Legtöbb mozdonyvezető sose állna FLIRT-esnek. Ellenben a mozdonyvezetők jelentős része rendelkezik FLIRT típusismerettel, így FLIRT-tel is dolgoznak a sok egyéb típus mellett. A változatosság gyönyörködtet, szokták mondani. Óriási élmény egy 50 éves szilivel hibátlanul leközlekedni, a jelentkező hibákat megkeresni, a megoldást önállóan megtalálni rá, és eljutni A-ból B-be. A FLIRT-tel meg csak azt az egy kart tologatod, aztán elalszol az unalomtól.
A FLIRT utasként is egy kicsit unalmas szerkezet, túl csendes és túl simán megy. Nappal sose alszom, de ha FLIRT-en utazok előfordul még az is. Szili-k, Taurusok, Csörgők, Szergejek, Uzsgyik a kedvenceim.
Egy utas
Ha komolyan érdekel a dolog, akkor nem érdemes elhamarkodottan belemenni a FLIRT-es képzésbe.
2015-ben kezdődött ez az egész hülyeség, azóta kiképeztek kb. 100 embert így. Nem érdeke a munkáltatónak az átképzés, nincs is rá egyetlen létező kidolgozott átképzési tanterv sem, mert a képzésükből hiányzik pár dolog, ami a mozdonyvezetői képzésben benne van, úgyhogy a jóisten sem tudja megmondani, lehetséges-e valaha a FLIRT-esek közül a kiválasztott embereknek a mozdonyvezetővé válás. Egy részük meg van elégedve, nem is akar mást, jó neki így, más részük pedig élne-halna az átképzésért, de nincs tervben belátható időn belül, különben nem indítanák még most is a FLIRT-es képzéseket egymás után. Kis részük átverve is érzi magát emiatt, mert úgy hitték, hamarosan majd indul az átképzés, aztán nem így lett.
Ugyanaz a bér meg minden, csak nem mindegy, hogy minden nap ugyanazt a járműtípust vezeted-e, feszített fordulókkal, vagy azért változatosan mindenféle régi legendás géppel jársz, köztük az újakkal is (Taurus, TRAXX). A FLIRT-ek olyan egyformák, hogy azt se veszed észre, ha a nap folyamán már az 5. gépet hajtod, mert kívül-belül ugyanaz mindegyiken minden. Két 50 éves szilin azért nehéz sok hasonlóságot találni, annyi egyedi tákolás van rajtuk, de ez szórakoztató is, hogy mikor nyitsz egy 40-50 éves gépet, vajon mi fogad fent. Vannak igen mulatságos műszaki megoldások rajtuk. :D Nincs belőle két egyforma, a szilikből majdnem mindegyik más műszaki beltartalommal bír már, annyi átalakítás volt, de ez is hozzájárul ahhoz, hogy ne butuljon az ember, mindig lásson újat stb. Meg azért csak ott van az is, hogy mozdonyvezetőként időről időre kap azért az ember fokozatosan újabb típusokat, amíg majdnem az összesre nem szerez típust. FLIRT-esként egy várható típus lesz nekik, az érkező emeletes KISS-ekre fognak kapni típust.
A cégnek azért érdeke a FLIRT-es képzés, mert az így kiképzett motorvonat-vezetők nem mehetnek át magánvasutakhoz, mert csak a személyszállításra jogosít az egyik vizsgájuk (Infrastruktúra), tehát nem tudják elszívni a frissen kiképzett munkaerőt magasabb bérért cserébe, így a cég mondhatni stabil munkaerőhöz jutna, elméletben. Csak a gyakorlat nem mindig igazolja ezt.
Köszönöm a részletes választ, olyan sincs, h a FLIRT-ös mondjuk más motorvonatra kapjon képzést?
Az a baj, h Budapesten nincsen csak FLIRT motorvonat vezető képzés, többi nagyvárosba indul, de ott is rövidebbek ilyen 11-12 hónaposak, gondolom ott nincs annyi mozdonybol vizsgád.
Esetleg arról nem tudsz, h Budapesten is terveznek-e indítani mozdonyvezető képzést?
Csak kétféle képzés van, tehát ahol nem a FLIRT motorvonat-vezető van odaírva, az mind a hagyományos, mindenre jó mozdonyvezető képzést jelenti. A típusok az évek alatt gyűlnek össze, nem egyből minden. A mozdonyvezetői alapképzéseken általában 3 dízelből és 3 villanyból szoktak típust adni. Bár 15-20 éve erre nem volt példa, tavaly újra elindultak egyvizsgás mozdonyvezető tanfolyamok is (vagy csak dízel, vagy csak villany), szerintem ahol csak 12 hónapot írnak a képzéshez, elképzelhető, hogy csak villanyvizsgás mozdonyvezető tanfolyam, de ezt az elérhetőségen biztos elmondják. Ami nem gond, mert villannyal dolgozni sokkal-sokkal jobb, mint dízellel. De azért általában kétvizsgás tanfolyamok (dízel és villany kategóriát is magában foglaló) szoktak indulni, ezek 16-18 hónapig tartanak.
Szoktak indulni Budapestre képező tanfolyamok is, csak ritkán (1-2 évente egyszer), de azért néha indul. Legutóbb vagy egy éve volt meghirdetve, az a képzés már a végéhez közeledik, Szombathelyen tartják. Igen, ezt is fontos tudnod, hogy a mozdonyvezető képzés jelenleg ezekben a városokban van: Budapest, Szombathely, Miskolc, Szeged, Debrecen. Az álláshirdetésben a leendő telephelyednek megfelelőt kell kivárnod és kiválasztanod, viszont a tanfolyam az bármelyik városban lehet ezek közül, ahol épp megszervezik. A tanfolyam kb. első 8-12 hónapja van az említett városban tartva, onnantól kezdve a vezetési gyakorlatok már a célnak megfelelő telephelyen zajlik (pl. Budapesten). A képzés helyszínén szállást biztosítanak (díjmentesen) a tanfolyam idejére.
Válaszolva még a kérdésre, a FLIRT-es csak villany kategóriával, és csak személyszállításra megfelelő Infrastruktúra vizsgával rendelkezik. Az elméleti lehetőség adott, hogy valamelyik másik villamos motorvonatra típusismereti vizsgát tegyenek, de ha belegondolsz, nem nagyon van más villamos motorvonat. Van a 10 Talent, van az a pár haldokló BDV, BV, BVh, aztán ennyi. Ezekre biztosan nem várható, hogy képzést szervezzenek. Egy várható van, amit írtam, jövőre megérkeznek az elővárosba az emeletes Stadler motorvonatok, a KISS-ek, azokra fognak kapni típust elvileg. De az gyakorlatilag egy FLIRT, csak emeletes, meg 74 helyett 150 m hosszú, kezelésre kb. ugyanaz.
Szóval ha esetleg a vidéki nagyvárosok is megfelelők, nyugodt szívvel jelentkezz bármelyik mozdonyvezető tanfolyamra, ami kétvizsgás, vagy csak villanyvizsgás. Ha a tanfolyami alaptípusok nem is tartalmaznak minden típust, később igény szerint (a munkáltató igénye szerint) kaphatsz típust mindenféle gépre. Mostanában általában az ezres szili, a FLIRT és a TRAXX szokott alaptípus lenni, de van olyan tanfolyam, ahol ezres szili, háromezres szili, gigant, FLIRT. Attól is függ, a tanfolyamon lévő társaság hová fog kerülni, úgy vannak megrendelve az alaptípusok. Egy csak Budapestre képező tanfolyamon nem valószínű a 3000-es szili, mint alaptípus, de ha a tanfolyam fele Szombathely, Nagykanizsa és térségébe kerül, akkor pl. ez is a tanterv része, cserébe mondjuk kiveszik a TRAXX-ot a listából. Ez mindig ott derül ki, mikor odaér a tanfolyam, hogy a típusokat oktatják (kb. 8-9. hónap), előre nem nagyon lehet biztosra tudni.
És ha csak villany mozdonyra vizsgazok akkor később még lehet dizelre is? Ott már van árképzés?
Mert a meghirdetett gyakornoki állások közül, ahogy néztem mind 12 hónapos és villany mozdonyra van írva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!