Mi az oka, h még mindig pilóták vannak a légitársaságok menetrendszerű járatain, nem pedig drónként irányítják őket a földről?
Egyrészt SOKKAL olcsóbb ha pilótákat alkalmazunk. Elméletileg ugye lehetne távirányítással vezérelni a kamionokat is, csak olcsóbb ha sofőrrel oldjuk meg ugyanezt.
Másrészt én biztosan nem ülnék fel olyan repülőgépre, aminek a vezetőjének az élete nem azon múlik, hogy biztonságosan landol-e. Most ugyanis az van, hogy a pilóta is ottmarad ha hülyeséget csinál vagyis számára is életfontosságú, hogy minden rendben menjen.
#1-es vagyok
Egyáltalán nem keresnek hatalmas pénzeket a pilóták. Másrészt az autós közlekedés összességében több nagyságrenddel bonyolultabb mint a repülés. A repülés már most is nagyon nagy mértékben automatizálva van. De azt - a teljes automatizáláshoz hiányzó - részt egész biztosan nem fogják kiváltani gépek a közeljövőben.
Érdemes olvasgatni az Air France 447 járatának 2009 - es katasztrófájáról, megdöbbentő.
Odáig jut majd az automatizálás, hogy ha baj van, a sofőr, pilóta nem fog tudni kézzel egyszerű helyzeteket megoldani.
A valóságban ennél sokkal egyszerűbb okai van:
A távvezérlés anyagilag biztosan megérné. A technológiai feltételek is adottak.
Ami miatt mégsincs az nem más, mint annak a kockázata, hogy cybertámadás ér egy repülőt.
A katonai gépeket ne keverjük ide, az teljesen más jellegű technológia limitált hozzáféréssel és technológiát tekintve mindig megelőzve a korát.
Azt honnan tudod, hogy mennyire vált be a katonai repülésben?
Mert nem hallasz lezuhant drónokról? Nem is fogsz, ilyet sosem fognak kommunikálni nyilvánosan.
A technológia sok mindenre adott már: honnan tudjuk, hogy "te" nem egy buta-kérdés-generátor applikáció vagy?
Ráadásul ha jobban belemegyünk:
Egy drón egyelőre erősen korlátozott bevethetőségű. Időjárás, napszak és egyéb tényezők függvénye. Ehhez képest egy repülő, főleg utasszállító szinte a legszélsőségesebb időjárási körülmények között is működőképes és pontos kell legyen. Főleg le-felszálláskor aminél nem mindegy, hogy egy drón fejre áll és javítják, vagy egy utasszállító áll fejre és meghal 200 ember.
Egy drónt is közvetve pilóta vezérel. Nem olyan szinten mint egy repcsit, de kell a vezérlő aki kiadja a parancsokat. Egy repülőnél sokkal biztonságosabb helyben vezérelni.
Nem mellesleg ehhez át kellene állni a teljes repülőgépes rendszernek és újat kellene kialakítani amiben integrálva van mind a drón mind az emberi vezérlés.
És ott van a fentebb említett "cyber támadás" téma. Egy metrónál könnyen le lehet kapcsolni az egész rendszer elektromos ellátását és megáll minden. Egy repülőt sokkal nehezebb a levegőben tartani irányítás nélkül. Még a drónoknál is nagy kockázat a zavarás, eltérítés.
Így is eléggé automatizáltak a repülők, de muszáj a többszörös túlbiztosítás. Ennek eleme a pilóta is, aki folyamatosan jelen van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!