Budán miért nem jár troli?
Mert nincs rá szükség.
Vagy szerinted melyik budai járatot lenne érdemes trolivá alakítani?
A pesti trolihálózatot ott kezdték kialakítani, ahol korábban szűk utcákban kanyargó villamosok közlekedtek. Alapvetően a villamos vontatás gazdaságossága miatt nem lett buszjárat ezekből a belvárosi vonalakból. Később pedig a már meglévő hálózathoz adtak hozzá.
Budán ilyen, relatíve kisebb forgalmú és nehézkes utvonalon kanyargó, megszüntetésre ítélt villamosvonal nem volt, így ott nem is merült fel a trolihálozat létesítése. Ma már egyébként kimondottan gazdaságosabb lenne emelkedős-lejtős útvonalakon a troli, de belátható időn belül ki fog szorulni a felsővezetèkes technológia, így nem éri meg költeni rá.
Volt troli budán. Pontosabban a legelső vonal Budán épült ki 1933-ban. A Bácsi út - Vörösvári út csomóponttól közlekedett az Óbudai temetőig.
Hol járnak autóbuszok? Ott, ahol fél kilométerenként van elszórva egy-egy panelház, vagy kertes házak vannak.
Hol járnak trolik? Pest legzsúfoltabb szűk utcáiban, mint pl. Erzsébetváros. Ott, ahol kinyúlsz az ablakon, és megfogod a trolibuszt. Ilyesmi beépítésű terület Budán mutatóban ha van pár utcarészlet. Tegyük hozzá, hogy az ötvenes években keményen fekete füst dőlt az akkori gépjárművekből, nem úgy, mint most. Ha te elképzeled az ilyen Izabella, Majakovszkij jellegű utcákat sarkonként nyolc autóbusszal, akkor ott két hét alatt tüdőrákban kipusztult volna a lakkosság. Ilyen helyen nem lehetett autóbuszokat járatni. Tehát nem csak sztálini divatból vannak ott trolibuszok, hanem kényszerből is. Egy panelház ablakától az autóbusz általában egy 300 méterrel odébb megy, nem olyan életbevágó, hogy ott troli járjon. Persze a meglévő trolihálózatot kibővítgették a Városliget, Zugló irányába, (mint afféle jó levegős presztízsterület) bár oda valóban nem lett volna muszáj. Budára teljesen új garázs, műhely, áramátalakító kellett volna, nem annyira akaródzott ilyen beruházásba belefogni. Egyszerűbb volt az Erzsébetvároson amúgy is keresztüljáró vonalakat kinyújtani Zuglóba.
A másik ok az az, hogy villamosítani a rövid, de nagy forgalmú vonalakat érdemes. Hosszú, kis forgalmú vonalaknál többe kerül a leves, mint a hús (Vasútnál is ez van.) Na most tudni kell, hogy amikor még nem voltak panelházak, akkor is már 2 millióan éltek Budapesten, csak 8-an 10-en szobánként bent a gangos házakban. Összehasonlíthatatlanul nagyobb volt a forgalma akkor egy 70-78, 73-76-nak, mint ilyen Palotára és Albertfalváró járó buszoknak, ahol kb. nem is volt még semmi. A Budai-hegyekben, még itt alul, ahol a 91-es busz jár, az is hétvégi telek, meg beépítetlen semmi volt! Volt 8-10 utca lenn, a Vízivárosban, aztán kész. Hát abból nem tudtál volna semmilyen buszvonalat kihozni. (Ma már lehetne ugyan, csak ma már nem divat az építés, csak a meglévő dolgok felélése.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!