Vonatoknak, villamosok miért kell még mindig vezető, amikor már a Tesla autok maguk járnak küllönösebb baleset nélkül!?
Te kérdező, igazad van.
Olvastam egy nagyon érdekes értekezést. Abban teljesen önműködő járművek voltak. A mai értelemben vett közösségi közlekedés pont úgy nem létezett, mint az egyéni.
Fénysugár vezette a teljesen automata járműveket.
Semmi baleset, sem cécó, vizsga büntetőpont, dugó stb.
Ja, cécó az volt, mert valami hiba miatt gyerekek a Földrengések szigetére keveredtek. Fehér Klára írta tizenéveseknek.
Ez lesz pár év múlva, nem kell aggódni.
A villamos ugyanúgy közúti jármű, és közútra még nem nagyon van önvezető jármű. Az most még eléggé science fiction, a Tesla is kissé el van szállva magától, mert annyira azért nem mennek nagy üzembiztonsággal a vezetést segítő funkciók.
Nyilván egy 20-30 év múlva a közútra is reális lesz ez, de most még csak zárt pályán az.
Különösebb baleset nélkül? Neked nem elég baj az, hogy az autópályán nem vette észre az ott munkavégzés miatt tartózkodó teherautót, s nekivezette a kocsit?
A forgalomban lévő darabszámhoz mérten meglehetősen nagy a baleseti ráta.
Néhány dolgot szeretnék a figyelmedbe ajánlani.
A metróban csak a saját szerelvények közlekednek. Zárt rendszer. A biztosítóberendezések gondoskodnak arról, ne legyen semmi baj. De nyilván te is tudsz róla, hogy volt már az M4-en is néhány meghibásodás. Szerencsére nem lett belőle tragédia, de az nem normális, hogy beviszi a rendszer az utasokkal teli vonatot üzemi területre. Volt több más dolog is.
A 2-es vonalon közlekedő szerelvényeken az okozott zavart, hogy a Siemens értelmes embereknek fejlesztett szoftvert. A pesti meg hiába szól a hangjelzés, még szavakkal is be kell mondani, hogy az ajtók záródnak. De még így is feszegetik azokat, meg a vissza kinyíló ajtón mér be akarnak slisszolni, újabb gubancot okozva.
Ezen a vonalon ül ember a fülkében, de csak felügyel, nem vezet. Csak akkor avatkozik be, ha szükséges. Utasítása van rá, hogy tényleg csak akkor, ha már baj van. A rácsúszás is emiatt jött össze.
A villamost nem kell kormányozni, de egy meglehetősen összetett, sok résztvevős forgalom egyik eleme. A vonatnak szabad utat biztosít a rendszer. Minden kereszteződésben mehet. A közút igazodik hozzá.
Hogyan lehetne megoldani egy városban, hogy abszolút elsőbbsége legyen a megállókkal sűrűn teletűzdelt vonalon? Budapesten a 4-6-os villamos csúcsidőben olyan sűrűn közlekedik, hogy a keresztforgalom teljesen lehetetlen lenne.
A zárt pályás nagyvasúton is történnek balesetek. 99%-ban emberi felelőtlenségből.
Egy nyüzsgő nagyvárosban a villamost el kellene látni olyan rendszerrel, amelyik érzékeli maga körül a mozgást. A jövő-menő embereket. A járművezetőnek ott vannak a tükrök, s újabban a kamerák is. Nem lenne kicsit költséges olyan berendezéseket beépíteni, amelyik lehetetlenné tenné a gyalogosgázolást?
MKJ. A vezető hallja, látja a mentőt, tűzoltót, rendőrt. Az önvezető villamost is el kell látni érzékelővel. Szóval eddig van a szabad utat adó rendszer (nem feltétlenül szükséges), az embereket figyelő (ez kell), a mentőt érzékelő (ez sem maradhat el).
Hirtelen ezek jutottak eszembe, de biztosan lenne még vagy egy tucat dolog, ami ellene szól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!