Taurus, traxx mozdonyokon miért van külön villamosfék mikor nincs sok értelme?
Flirten oké,mert ott nem tud mással fékezni csak azzal de az említett mozdonyok amik vonatokat húznak,miért van rajtuk villamosfék mikor nem tul sok értelme van?
Nem is nagyon használják.
Van előnye js de csak annyi,hogy visszatáplálja a felsővezetékbe az energiát,de egy 7-8 kocsis vonatot vagy egy nehéz tehervonatot nem tud lefékezni villamosfékkel csak a fékezőrendszerel fékezőszeleppel vagy,hogy írjam. Nem vagyok mozdonyvezető.
Én szilin utazgattam régen ott a "412" fékezőszelepet használta a vezér.
"Van előnye js de csak annyi,hogy visszatáplálja a felsővezetékbe az energiát"
Nekem úgy rémlik, hogy az új mozdonyok tudják tartani a beállított sebességet is akár ( mint a tempomat) és egy 5-6 ezrelékes lejtőn egy 2000 tonnás tehervonat már be tud lendülni amiből van mit visszatáplálni, plusz minden lassításkor is képes visszatáplálásra.
Ez elsőre hülyeségnek tűnik, kivéve ha te fizeted a villanyszámlát.
Halkan megsúgom, hogy a Traxx-ok esetében már korlátozták a villamosfék teljesítményét, illetve az is külön meg van szabva több szempont szerint mikor szabad használni.
Ugyanis az a gyöngének nevezett villamosfék egy 8-10 kocsis szerelvényt meg képes fogni simán, csak villamosféket használva, csak volt ebből már vonatszakadás is és feltorlódó és nem megfelelően feszes csavarkapcsok okán.
Tök jó, hogy nem vagy mozdonyvezető, de azért elég határozott véleményed van róla, hogy nincs értelme. Meg kijelented itt, hogy nincs használva a villanyfék, meg hogy "nem tud lefékezni egy x kocsis szerelvényt" stb., de semmi alapja nincs, csak Te így gondolod, ezért ezt leírod, hogy így van.
Azért, mert hallod, hogy fékez a kocsi is? Attól még a mozdony villamosan fékez, levegősen pedig egyáltalán nem.
Míg egy hagyományos, régi mozdonynál (pl. V43) szinte minden komolyabb lassuláshoz szükség van a teljes üzemi fékezésre a mozdonyt oldva (azaz a mozdony SEMENNYIRE, a kocsik maximális teljesítménnyel fékeznek), addig TRAXX-on ha nem is külön csak a villamosfékkel, kocsik nélkül fékezve, de vegyes fékezéssel a mozdony villamosan, a kocsik levegősen fékeznek, és sokkal kevesebb fékerőre van így szükség a kocsik részéről. Gyakorlatilag vegyes fékezésnél olyan lassuláshoz, amit egy szili produkál csak a kocsikkal, TRAXX esetében elég félig odahúzni, mert ennyit számít, hogy ekkor a gép kb. 75 kN-nal, a kocsik meg kb. 50%-nyi levegős fékkel fékeznek.
Nem lettek korlátozva a TRAXX-ok villanyfékjei. Újkorukban is 150 kN-t tudtak, most is, csak annyi változott a legújabb szoftver óta, hogy bizonyos vonatadatoknál dönthet úgy a számítógép, ha Auto állásban van a menüben az egyik opció, hogy a villanyfék karjának külön kezelése nélkül, csak a levegős fékkar használatával a villamosfék csak 130 kN-ig vezérlődik ki. De ezt egyrészt menüből felül lehet bírnálni, másrészt ha a villanyfék karját is odahúzzuk, tovább vezérli 150 kN-ig. Elég ritka, hogy csak 130 kN-t enged, én még nem találkoztam ilyennel. 5-6-7-8 kocsival szoktam járni vele általában, de ekkor megy szépen a 150 kN.
A 150 kN ha van elég idő a menetrendben, akár arra is elég, hogy kizárólag a villamosfékkel (a leges-legvégén lépésből levegős fékkel) megálljunk, de ez nem elvárt, illetve érvényben vannak olyan korlátozások, amelyek nem publikusak, ezért általában vegyesen kell fékezni.
Tehát rengeteget számít az, hogy a TRAXX a fékezések során villamosan fékez, a kocsik meg levegősen. Így is visszatáplál egy csomót, nem beszélve arról, hogy a TRAXX R+E-ben 157 tonnát fékez! Összehasonlításként a magas pályaszámú szili R-ben 110 tonnát, de mivel általában oldva van a gép a fékezések alatt, 0 tonnaként is vehető. Tehát vegyes fékezésnél is valójában a TRAXX még mindig jobban fékez, mint a kocsik levegősen, tehát nem csak a saját tömegét fékezi meg, hanem a kocsikat is, hiába fékeznek a kocsik is, ezért jelentősége óriási, nagyon sokat számít.
Nem csak azt kell figyelembe venni, ha néha azt tapasztalod, hogy kizárólag villannyal fékezünk. Az, hogy hallod fékezni a kocsit, nem azt jelenti, hogy nem használjuk a villanyféket, mert azt a TRAXX minden fékezés során önműködően kivezérli magának olyan mértékben, amennyire a levegős fékezőszelep karját odahúztuk. A villanyfék kiiktatása szigorúan tilos! Senki nem csinál ilyet, és nem is megengedett. Ha működőképes, használni kell, használjuk is - vegyes fékezéssel.
A FLIRT-ről meg annyit, hogy azon is van ugyanúgy önműködő levegős fékrendszer fékezőszeleppel és minden egyéb tartozékkal (kormányszelep stb.), hogyne lenne? De az igaz, hogy ott gyakorlatilag csak megállás előtt lép be a levegős fék. Csak azt is nézd, a FLIRT hány tonna, meg egy mozdonyvontatású szerelvény hány tonna.
"Nekem úgy rémlik, hogy az új mozdonyok tudják tartani a beállított sebességet is akár ( mint a tempomat) és egy 5-6 ezrelékes lejtőn egy 2000 tonnás tehervonat már be tud lendülni amiből van mit visszatáplálni, plusz minden lassításkor is képes visszatáplálásra."
Valóban, a beállított sebességet olyannyira tartja, hogy max 1 km/h lesz az eltérés. Ha jön a lejtő, folyamatosan belekorrigál villanyfékkel, így nem fordulhat elő az, hogy túllendül a sebesség a beállítottnál. Nagyon kényelmes dolog az, hogy be van állítva neki, hogy 120, akkor az 120, és nem kell hozzányúlni, tartja. Annyira finoman csinálja, hogy nem lehet érezni, hogy ráfékez villannyal minimális mértékben, csak azt lehet észrevenni, hogy domborzati viszonyoktól függetlenül pontosan 120-szal megy folyamatosan.
"Így is visszatáplál egy csomót, nem beszélve arról, hogy a TRAXX R+E-ben 157 tonnát fékez!"
Történt egy elírás részemről, R+E-ben 159 tonna a helyes.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!