A buszoknál miért van kidomborodva mindig az első kerék tárcsája?
Gondolom, nem mondok újat azzal, hogy a buszok nehezek. Egy 12 méteres, szóló városi busz saját tömege 9-10 tonna üresen és 16 tonna a teljes terhelésnél, ezt hordozni kell. Ehhez pedig csapágyak kellenek a tengelyeken, mégpedig nagyok. Borzalmasan nagyok. Nagy átmérő, nagy szélesség - ez kell, hogy az első tengely a rá jutó tömeget (számoljunk mondjuk az össztömeg 40%-ával, mert a korszerű buszok inkább farnehezek) elbírja.
Ha pedig egy kerékcsapágy (inkább csapágypár) széles, akkor oda nagy méretű agy is kell. Ez pedig együtt jár a nagy ET-jű, mélyen préselt felnivel. Ugyanis a futómű akkor hosszú életű, ha a rá ható erő hatásvonala a csapágy középvonalába esik, nem tekeri oldalra a csapágyakat, a kerék a talppontja körül fordul. Ezért aztán a keréknek át kell hidalnia a távolságot a kerékagy felfekvő felülete és a csapágyazás középvonala között, ezért mélyek a buszok és teherautók első felnijei. Hátul már más a helyzet: szimmetrikusak az ikerkerekek, így nem tűnik fel, hogy mélyek a keréktárcsák.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!