Miért külföldi kocsik voltak a 100%-ban magyar vonalon közlekedő vonaton?
Konyhanyelven:
A vasúttársaságok a külföldön futó kocsijaik futásteljesítményét egymás felé elszámolják. Ennek egyik módja a pénzbeli elszámolás, a másik - gyakrabban alkalmazott - módja pedig az un. futáskiegyenlítés. Ennek során "A" vasút igyekszik annyi kilométert használni a saját hálózatán "B" vasút kocsijait, mint "B" használja "A" kocsijait.
Ennek egyszerűbb módja, ha a két országot érintő nemzetközi vonatok összeállítása során a két vasút a náluk töltött távolsággal arányosan állapítja meg a besorozott kocsik arányát. Pl.: 100 km "A" országban és 200 km "B" országban ---> 3 kocsit "A", 6 kocsit pedig "B" állít ki.
Mivel ez nem mindig lehetséges, így a kilométer-tartozás ledolgozására egyes külföldi szerelvényeket 1-1 forduló erejéig belföldi forgalomban is felhasználnak.
Sőt, arra is lehetőség van, hogy egy harmadik vasúttársaságot is bevonjanak a kiegyenlítésbe.
Pl.: "A" tartozik "B"-nek, "B" pedig "C"-nek, így egyes "B" országból "C" országba közlekedő ("A"-t nem is érintő) vonatokba "A" kocsijait is besorozzák.
A számítást tovább bonyolítja, hogy a kocsikilométereket különféle szorzók módosítják. A szorzó több tényezőtől függ, pl.:
-klimatizált-e a kocsi
-hálókocsiról van-e szó
stb.
Ezen felül a vasutak közti megállapodások értelmében egyes esetekben a kocsikat különféle üzleti érdekből kedvezményesen számolják el. Pl.: Az egyik vasút kevés étkező kocsival rendelkezik a társvasút azonban nem akarja a nemzetközi vonatba a saját étkezőkocsiját besorozni a magas kiegyenlítendő futáskilométer miatt. Ekkor kecske-káposzta alapon a két vasút megállapodhat mondjuk egy 0,5-ös kilométerszorzóról.
Meg aztán van beérkező nemzetközi szerelvény, ami vissza bír még menni aznap, és van, ami csak másnap tud.
Pl. beérkezik 12-re, visszamegy 13-kor, oké.
Vagy beérkezik éjfélre, visszaindul másnap hajnalban oké.
De mi van, ha hülyén jön ki a menetrend, és beérkezik 13-kor, de 12-kor kéne visszamennie? Az ilyen nemzetközi járatok egy szerelvénnyel nem kivitelezhetőek, kettővel meg baromi gazdaságtalanok. 23 órán keresztül kihasználatlanul ott állna, és foglalná a helyet a Keleti valamelyik tárolóján, már ha egyáltalán elférne még ott. Éppen ezért befogják kör IC-nek addig. A MÁV úgyis mindig gondban van, hogy épp nincs elég levizsgázott kocsija, stb. Na lényegében ezért van ez a hasznos játék kitalálva. De ez már évek óta így megy, az egyik csehszolvák vonat esténként a Nyugatiban alszik. A személyvonatokkal ugyan ez van, azok se feltétlen ugyanarra a vonalra futnak ki, ahonnan beérkeztek, hanem ahogy gazdaságosan megoldható minél kevesebb szerelvénnyel. Rég kitalált játék ez már, mért lennének ez alól a távolsági szerelvények kivételek?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!