Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A MÁV miért csinálja ezt mindig?

A MÁV miért csinálja ezt mindig?

Figyelt kérdés

[link]


Magyarország talán legforgalmasabb vasútvonalán egy 9 (!) km-es szakaszon csak az egyik vágányon közlekednek a vonatok. Erre belehazudnak az emberek arcába, hogy 30-40 perces késések várhatók. Mikor még a laikus is tudja, hogy ilyen nincs! És lám, tényleg, az átlag inkább 60-70 perc, és akár több is, most épp Sülysápig áll a sor.


Ennek tetejében egyetlen vonatot sem mondanak le. Megy az összes nagykátai S60-as, szolnoki G60-as befelé, ezért tovább fokozódik a torlódás. Persze egy átlagos, látszólag problémamentes reggelen simán eljátsszák, hogy kimarad a nagykátai, ezért a szolnoki áll meg mindenhol. De most valahogy erre nem képesek.


Az sem fér a fejembe, hogy miért kell a 60 perceket késő, zsúfolásig teli elővárosi vonatok közé betolni az egy vágányra a gyors- és IC-vonatokat. Mert ugye ezek a vonatok mehetnének a 100a-n is, ahogy azt rendszeresen meg is teszik. Igaz, hogy úgy is késnének, de legalább nem ennyit, és legalább nem zavarnának meg ennyi további vonatot.


A hír reggel 6:21-es, és még bő 2 órával később is olyan, mintha a MÁV le sem szarná, hogy történt valami, semmit nem tettek érdemben.


Én nem értem, annyi tapasztalatuknak kéne már lennie, eleve ez a cég profilja, mégsem tudnak semmit megszervezni, de még arra is képtelenek, hogy valami normális késésbecslést rakjanak az utasaik elé. Miért van az, hogy egy átlag utas is jobban átlátja a helyzetet, mint maga a MÁV/MÁV-START?


2016. máj. 10. 08:42
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%
Ez nem a tapasztalat hiánya miatt van így. Az állam megrendeli a szolgáltatást a Starttól és elvileg(!) a teljesített szolgáltatás után fizet. Ezen kívül a MÁV-nak is fizet a MÁV-Start palyahasználati díjat. Mindkettő függ a leközlekedtetett vonatok számától és az általuk megtett távolságtól. A késéseket az előbbi esetben valamennyire szankcionálják, de pénzügyileg még mindig megéri leközlekedtetni két óra késéssel egy amúgy 30 percenként közlekedő viszonylaton egy elővárosi vonatot. Magyarul rossz a szabályozási környezet és egyszerűen megéri minden egyes vonatot átpaszírozni a kapacitásszűkületen, míg vonatot lemondani vagy egyesíteni egyértelmű veszteség. A megoldás egy realisztikusabb kötbérezési rendszer vagy -horribile dictu - egy utaselegedettségi mutató bevezetése lenne, de ez politikailag nagyon kockazatos.
2016. máj. 10. 09:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
54%
Régen a " Birodalmi gyors "-nak becézett ruszki express esetén voltak igazán érdekes szövegek a késések miértjére. :D Szerintem az idősebb korosztályból emlékeznek még párra.
2016. máj. 10. 09:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 Koplárovics Béci ***** válasza:
51%
A vonat nem úgy működik, hogy majd leakasztunk egyet valahonnan és azt indítjuk. Tehát ha kimarad egy az egyik irányba, akkor ki fog maradni egy a másik irányba is. Mivel később ugyanaz fog visszafelé menni, amikorra esetleg megoldódik a probléma, és akkor meg hiányozna. Plusz az indító pályaudvar leterheltsége sem biztos, hogy megengedi azt, hogy ottmaradjon a vonat. A vonatot többnyire csak úgy félrerakni se lehet.
2016. máj. 10. 09:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 Koplárovics Béci ***** válasza:
51%

"Miért van az, hogy egy átlag utas is jobban átlátja a helyzetet, mint maga a MÁV/MÁV-START?"


Én erre azt mondanám, hogy az átlag utas nem ért annyit hozzá, és úgy érzi, hogy átlátja a helyzetet, viszont nem számol a fizikai korlátokkal. Olyan ez, mint a foci, vagy a politika. Mindenki nagyon ért azokhoz is Magyarországon, mégis mindkettőben a szakadék szélén ácsorgunk. Persze ha ifj. Vér István átvenné az irányítást, akkor egy óriási lépést tehetnénk előre.

2016. máj. 10. 09:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
50%
Mint fent írtam, a fő oka a vonatok áterőltetésének elsősorban anyagi természetű. Távolsági vonatoknál persze, nem célszerű rővidíteni vagy lemondani a vonatot, mert visszaútban hiányozni fog. Ám az elővárosi forgalomban egy 30 perces követésű viszonylaton teljesen felesleges egy 69 percet késett vonatot egy 64 percet késett vonat és egy 2 percet késett (tartalék) vonat mögött átzavarni, hiszen az már így is-úgy is kimaradt az utasok szemszögéből nézve és a menetrend hamarabb helyreállna, ha e két késett vonat valamelyik köztes állomáson félreállna addig, amíg forda szerinti időben kellene továbbindulnia. És a magyar vasúthálózaton nem igaz az sem, hogy nincs hová félretenni a vonatokat. Még a zsúfolt elővárosi vonalakon is vannak tartalék kapacitások.
2016. máj. 10. 10:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
66%
Utolsó, az amúgy is megkésett vonat félreállítása sem jó ötlet. Azon is vannak utasok, félreállítással csak őket várattassuk meg.
2016. máj. 10. 10:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:

"A vonat nem úgy működik, hogy majd leakasztunk egyet valahonnan és azt indítjuk. Tehát ha kimarad egy az egyik irányba, akkor ki fog maradni egy a másik irányba is. Mivel később ugyanaz fog visszafelé menni, amikorra esetleg megoldódik a probléma, és akkor meg hiányozna."


Ebben a konkrét esetben reggelente 20 percenként jár 2-2 vonat Budapest felé, a gyorsított és a személy, vagyis óránként 6 vonat közlekedik. Eközben kifelé kora reggel csak személy van óránként, kicsit később meg már beindul a személy félóránként, és zónázó óránként, de ez még mindig csak 3 vonat óránként. Nem érzem az égető hiányt. Meg a pályaudvar túlterhelését sem látom a dologban, igenis félre lehet rakni a vonatokat gyakorlatilag minden állomáson (ahogy ezt meg is tették most, és szó szerint, minden állomáson 1-2 vonat csak úgy várakozott, mert nem tudtak továbbmenni). Arról nem is beszélve, hogy kifelé is 60 perces késések voltak, vagyis lényegében kimaradt pár vonat így is.


A gyorsvonat más tészta, viszont micsoda mázli, hogy Szolnoktól akár a 100a-n is mehetnének a vonatok, ahol végig 2 vágány van, és nyilván késéssel, meg egy kis zavarással, de beérnének a Keletibe még értelmes időben. Elég viccesnek tartom, hogy a 70 percet késett személy mögé betolják az ilyen-olyan nemzetközi IC-t is.


Persze, amikor egy teljesen átlagos reggelen, sem hó, sem túl meleg, sem felsővezeték-szakadás, a MÁV-START úgy dönt, hogy csak csak minden 2. vonat közlekedik Pest felé a 120a-n, mindenféle indoklás nélkül, akkor az teljesen rendben van gondolom. (Amúgy viccen kívül, azóta sem értem, miért történt ez meg néhány hónappal ezelőtt, de az utasok idegesek voltak.) Lényeg, hogy mégis csak megoldható.


Most meg nyomják be egymás után a vonatokat egy olyan szakaszra, ami még 2 vágány esetén is gyakorlatilag maximálisan terhelt a reggeli órákban, nemhogy akkor, amikor 9 km-es, 2 megállós szakaszon csak 1 vágány üzemel.


Már ne is haragudj, de azzal magyarázni a fejetlenséget és az utasok hülyének nézését, hogy "az utas úgysem ért hozzá" a legnagyobb képmutatás. Igenis, hogy ebben az esetben (is) teljesen egyértelmű, hogy a MÁV/MÁV-START hibázott, több ponton is. Nem azzal van a probléma, hogy elromlik a felsővezeték, mert az egy technikai hiba, bármikor megeshet. Hanem az azt követő szervezéssel, és az utasok korrekt tájékoztatásával. Azzal sajnos még egy problémamentes napon is akadnak gondok, de ilyenkor aztán elszabadul a pokol, és nem értem, hogy miért.


(Pontosabban, kezdem érteni, miszerint a MÁV-START érdeke minden vonatot leközlekedtetni, de ettől még mindig nem teljes a kép nekem.)

2016. máj. 10. 10:45
 8/12 anonim ***** válasza:
67%
6-os, az általam említett vonatokon alig szokott utas lenni. Csak hogy értsd: menetrend szerint :00 :30-kor mennek a vonatok. Borul a bili, a 8:00, 8:30-as vonatok késnek 65 illetve 40 percet. Az utas szempontjabol tehat elmaradt a vonat. 9:00-kor már kezd helyreállni a rend, mert mondjuk pont akadt egy tartalék szerelvény. Arra felzsúfolódik mindenki. Közben megindul a forvalom, a 8:00-as odaér 9:05-re, a 8:30-as meg 9:10-re. A kutya nem lesz rajtuk. Ugyanakkor forda szerint ekkor már e két vonatnak visszautban kellene lennie, ezért rövidíteni kellene az útvonalán,hogy a forda szerinti időpontban már visszafelé tudjon közlekedni, immar pontosan. Ehhez képest vonatot lemondani, rövidíteni nem szokás és így hosszan húzódik a menetrend helyreállítása, hiszen csak a tartalekidők terhére tudnak a kesésekből faragni.
2016. máj. 10. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
39%

Van még egy olyan probléma, hogy a nagy vasútrombolásban annyi mellékvágányt, iparvágányt, deltát felszedtek, hogy már Szolnoknál(!) el kell dönteni, a Keletibe vagy a Nyugatiba megy a vonat! A Burma-vasút, amin szükség esetén Vecsés felől a vonatokat át lehetett vinni Soroksár vagy Ferencváros felé, már nincs. A Kőbánya-Hízlalói alsó vasút, amin Kőbánya-Kispestről a Keletibe lehetett jutni, szintén nincs. Mi több a stratégiai jelentőségű nyomvonalba nemrégiben beleparcelláztak valami ócska ipari telket (Száva utca, Horog utca). Nem tudom nem kimondani, hogy az ilyeneknek börtönben lenne a helyük. Tudom, hogy ezeket egy térkép sem jelöli még, de a kemény valóságban ez van! Lehetne esetleg Ferencvárosban megforgatni a nemzetközi vonatokat. Csakhogy ez az egyetlen és utolsó működő teherpályaudvar, továbbá a komplett Dunántúl-Alföld forgalom csak itt tud keresztülmenni, egy tűt nem ejtesz már ott le két vonat közé. A teherforgalmat máshol megakasztani nem lehet, Kelenföldön most szanálnak egy csomó tehervonati vágányt az autósok kevéért, a Márvány-rendezőből telekspekulációs pénzek lesznek. A 76 vágányos Nyugatit mára már 17-té csonkolták, az se fér be, aminek eleve ott lenne a helye. Nemhogy olyan fejlesztések lehessenek, hogy ne óránként járjanak a vonatok. A 120-as felöli nemzetközi vonatoknak meg el kell jutni a Keletibe, pláne hogy még olyan kocsik is vannak, amik alapból a cseheké, és egy óra múlva vmelyik másik vonatban szerepelnek...


De nyugi, Egom, Veres, Mizse felé 15 évig törvényszerűen az ment, (nap végére egyre durvábban szétcsúszó kivitelezhetetlen menetrend és elképzelhetetlen pályaállapotok) hogy kimentél random, és ha jött egy vonat, már a kalauz se tudta, hogy az az 1 vagy 2 órával ezelőtti... És a jegyárak ugyanazok voltak. (30km másfél óra és hasonlók.)


Ezeket csak az érdekli, hogy jó pénzekért szétspekulálják a MÁV-földeket, és vastag nyugati kenőpénzekért cserébe terítsék a nyugati árut, a jól megfojtott Ikarus meg a magyar vagongyárak helyébe. A kutyát nem érdekli az utas kényelme, előbb lesz beszélő digitális üléskárpit, - ha majd épp azt kell teríteniük a havi kenőpénzükért, - mint hogy normálisan el tudd helyezni valahogy a lábadat a másik utastól ebben az emberkínzó ócska hazug világban.

2016. máj. 10. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
48%

"Az sem fér a fejembe, hogy miért kell a 60 perceket késő, zsúfolásig teli elővárosi vonatok közé betolni az egy vágányra a gyors- és IC-vonatokat. Mert ugye ezek a vonatok mehetnének a 100a-n is, ahogy azt rendszeresen meg is teszik. Igaz, hogy úgy is késnének, de legalább nem ennyit, és legalább nem zavarnának meg ennyi további vonatot."


A 100a az egyik legforgalmasabb elővárosi vonal. Egyszerűen annak a vonalnak a kapacitása nem bír el random módon beszúrt plusz vonatokat. Ennek csak az lenne az eredménye, hogy azon a vonalon is késések alakulnának ki. Tehát ahelyett, hogy egy vonalon van probléma, mindjárt kettőn lenne.

2016. máj. 10. 16:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!