Végleg lőttek az M5-nek?
Már az egyik Nagykörúti villamost (szerintem a 4-es lesz az) fogják kivinni Csepelre - [link]
Erre rájön még a HÉV-el kapcsolatos kérdések: [link] (az is felmerült, hogy a MÁV-hoz fog átkerülni, vagy fura lesz ez a kettősség - városhatáron belül BKV, azon túl meg a MÁV-é lesz. Hogy ez, technikailag hogyan oldják meg, az jó kérdés).
Figyelj, egyelőre politikusok mondanak baromságokat jobbra-balra és a hírportálok lehozzák azokat, mint tényeket. Eddig NEM született döntés sem a HÉV szolgáltatóváltásáról, sem a csepeli villamosról.
A H7 esetén nyilvánvaló, hogy szakmailag két irány van:
- a metróként való továbbfejlesztés, ami a teljes Közép-Magyarország régió észak-déli átjárhatóságát javítaná, de 2020 előtt tuti nem lesz pénz még az Astoriáig tartó első etapra sem vagy
- a villamoshálózatba való bekötés, ami viszont a Boráros téri átszállási kényszer megszűnése ellenére is jó eséllyel járhat a teljes menetidő megnövekedésével, hiszen az összekötés a Soroksári úton át valósulna meg minden bizonnyal. És ez a H6 problémáját egyáltalán nem oldaná meg. Továbbá látni kell azt is, hogy a csepeliek csak akkor nyerhetnének ezen az olimpiai agymenésen, ha a nagyobb lakótelepek felé szétágazna a hálózat a központ felől. Erre nyilván NEM lesz pénz az olimpiai költségvetésből, hiszen az olimpia megrendezéséhez nem szükséges ez az új szétágazó hálózati elem - az pedig már most látszik a master planből, hogy eléggé fapados olimpia készül.
Én nagyon bízom abban,hogy a szakmai szervezetek lesöprik az asztalról a H7 villamossá alakításának tervét.
#2-es: Azért mielőtt olyat kijelentesz/álmodsz, hogy "simán", nem árt utánajárni a dolgoknak, hogy egyáltalán lehetséges-e. Merthogy itt olyan villamosvonalakról van szó mind a 2-es, mind a 4-6-os esetében, melyek csúcsidőszakban telítettek, nincs bennük tartalék (óránként irányonként 35-40 villamos, és ehhez jönne még úgy 20 Csepelről). Így akarnak egy reggel óránként 5500 embert szállító járatot megszüntetni, és a már most is túlterhelt villamoshálózatba integrálni a Csepelről érkező villamost. Ez kérlek szépen, nem fejlesztés, hanem visszafejlesztés, sőt továbbmegyek, garantált mindennapos káosz, főleg reggel. Teljesen nélkülözi a realitást a villamosos ötlet. Lehetne villamost csinálni nyilván, hisz a 4-6-os még több utast szállít, de külön pályán (amiért nem éri meg megszüntetni a HÉV-et, hacsak nem építenek hozzá az északi végén), nem a más most is túlterhelt vonalakra ráterelve. Ez nem csak a csepeliek közlekedését tenné tönkre, hanem a 4-6-os, 2-es is használhatatlan lenne minden hétköznap reggel (de még a délutáni csúcsban is), és még ki tudja, mire lenne hatással, itt a hálózat fontos/kiemelt vonalairól van szó.
Szóval ha 5-ös metró nem is lesz, de ész nélkül lerombolni valamit, ami működik, olyanért, ami ésszerűen biztosan nem fog, hülyeség. A HÉV-et kell fejleszteni új járművekkel.
"4-es
Nem igazán arra gondoltam, hogy a Csepeli HÉV villamosként végigmegy a Nagykörúton, aztán kimegy Szentendrére, mert az tényleg nem megy. Inkább a Boráros tér-Lónyay u-Kiskörút-Bajcsy Zs út-Nyugati pu vonalvezetésre gondoltam. Ez megvalósíthatóbb olcsóbb is lenne. Enyhítene a körút leterheltségén is. Arról nem is beszélve, hogy érdemes lenne-e csilliárdokért egy Szentedre, vagy Békásmegyer-Csepel összeköttetést létrehozni. Mert esetleg úgy járnánk, mint a 4-es metróval
Egyébként szerintem a kiskorút villamosvonalai is kellően terheltek, hogy ez ne legyen megvalósítható. Jó magam is belegondoltam már, de nem véletlen közlekedik ott is olyan gyakorisággal a villamos, ahogy jelenleg.
Az 5-ös metró lényege pedig ugye nem az, hogy Csepelről ki lehessen menni Szentendrére vagy Óbudára. Nem, a lényeg az, hogy adott két-három közlekedési gerincvonal, tehát délen a csepeli HÉV, ráckevei HÉV és északon a szentendrei HÉV. Ezeknek az a legfőbb fogyatékossága, hogy nem mennek be a városba. Ezért kötnék össze őket, mert természetesen mind a hármat bevezetnék a városba, és akkor már egy vonalat alkotva. A 3-as metrónak sem az a lényege, hogy a Kökiről olyan sokan utaznak Újpestre. ;)
Egyébként pedig az 5-ös metró enyhítené a körúti villamosvonal terheltségét, sőt a 2-es villamos terheltségét is. Egy elképesztően népszerű járat lenne.
Egyszerűen meg kellene érteni, hogy közlekedést nem hűbelebalázs módjára fejlesztünk, hanem több évtizedre előre. Teljesen nyilvánvaló a szakemberek előtt, hogy onnan égetően hiányzik egy gerincvonal (pl. ezért a 4-6-os a világ legforgalmasabb villamosvonala, de ez legtöbb embernek kényszer, jó megoldásnak nem nevezném), a legnagyobb marhaság lenne ennek a déli szakaszát felszámolni, hogy még 20-30 évvel kitoljuk az 5-ös metrót. Így sem látni, mikor lesz belőle valami, de ez nem jelenti azt, hogy a HÉV-et villamosra kell cserélni. Első körben azért kellene küzdeni, ami már a 60-as évek óta ígéret, a csepeli HÉV Kálvinig/Astoriáig vezetése a föld alatt. 50-60 év után nem lenne rossz, ha inkább ez valósulna meg, nem pedig a közlekedés teljes káoszba züllesztése. Olimpiát akarunk rendezni, akkor 2-3 km alagútnak bele kell férnie.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!