Miért jó a villamos?
Alapjában nincs bajom a kötöttpályás járművekkel, de a villamost nem értem, miért használják, illetve mi az előnye a többi tömegközlekedési eszközzel szemben?
Ugye a metró is sínes, de gyors, nem araszol dugókban, ez mind előnye a közúti járművekkel szemben. A busz igaz, hogy közúti és nem is túl gyors, de jelenleg sok ember szállításának alap eszköze, meg bárhova el tud menni, kikerülni stb..
Ha a környezetvédelem is szempont (szerencsére) meg a költséghatékonyság, akkor trolibusz, meg ugye buszsáv, és akkor az araszolás is meg van rögtön oldva.
De a közúton közlekedő villamosnak sok hátránya van: mivel kötöttpályás, nem tud kikerülni pl. egy balesetet, elsőbbségadás, dugók és lámpák ugyanúgy feltartják, mint a buszt, így ha nem elkülönítve megy a közúttól, hanem aszfaltba ágyazott síneken, nagyon lassan tud csak menni.
Vannak elkülönített pályájú villamosok is, ezek jók, mert forgalomtól függetlenül gyorsan tudnak közlekedni, de mégis sok helyen van normál villamos. Mi lehet az oka?
Igen, ez szerintem is lehet egy ok, hogy az áram olcsóbb km-re vetítve, mint a gázolaj.
A karbantartást nem tudom, de könnyen lehet az is.
Ja, csak a metróhoz alagutat kell fúrni, ami baromi drága, és csak több 100 ezres napi utasszámnál éri meg. Plusz a metrónak inkább nagyobb csomópontok, városrészek összekötése a feladat, nem az hogy minden sarkon megálljon mint a villamos.
A villamos kevésbé forgalomérzékeny, nem áll fél órát a dugóban, és több embert el tud szállítani, nagyobb járatsűrűséggel. Ráadásul buszsávot sem lehet mindenhol kialakítani (és azt is elfoglalja a sok bunkó paraszt). Ráadásul az esetek többségében a villamos elválasztott pályán halad, és jó esetben a lámpák is hozzá vannak hangolva a sűrűbb járatokhoz.
Ráadásul egy villamos simább pályán fut, nem rázza szét 1500 kátyú, és alapból egyszerűbb a szerkezete, kevesebb a kopó alkatrész mint egy buszban. És az sem utolsó szempont, hogy tulajdonképpen nincs káros anyag kibocsájtása helyi szinten.
És a gazdaságosságot nem csökkenti az infrastruktúra kiépítése? Gondolok itt a felsővezetékek, oszlopok, sínrendszer kiépítésére. Ez jelentősen drágább, mint a busz esetlében, ahol ezek nincsenek.
A buszsávot nem értem. Végül is a villamossín is 2x1 sáv, szóval elvileg ugyanannyi helyet foglal, nem?
Teljesen más az egész.
Burkolt útnál, is van kiépítési, karbantartási költség, a KRESZ táblákat is ki kell tenni, etc. Erre rájön még a buszsáv is, ha azt külön kell biztosítani (kamerarendszerrel), máris nem annyira olcsó.
Ezzel szemben, az elkülönített villamospálya, sokkal olcsóbb és jobban tudják biztosítani a közúti forgalommal szemben.
Metró vs. villamos
A metró nagyságrendekkel többe kerül mint a villamos, Budapest ilyen téren még rosszabb helyzetben van, mert a beépítettség, a talajviszonyok és a Duna miatt sok helyen muszáj alagutat fúrni, illetve drága építészeti eljárásokat használni, szemben a felszíni vagy kéreg alatti vezetéssel. A felszíni közlekedésre pedig a metró mellett is szükség van. A metró nagy forgalmú tengelyeket tud jól kiszolgálni, ahol szerteágazik a forgalom ott inkább a villamos az ideális választás.
Villamos vs. troli
Kapacitás. Egy normál méretű villamos (30-35 m) kb. kétszer annyi utast tud szállítani egyszerre mint egy csuklós busz. Ha lehet csatolni őket, akkor ez a szám még duplázható. Egy villamosnak alsó hangon 40 év az élettartama, de megfelelő karbantartással és felújításokkal 50-55 évig lehet őket gazdaságosan üzemeltetni. Egy troli élettartama 20-30 év között van. A troli ugyanúgy vezetékhez kötött, még akkor is, ha képesek önjárásra rövidebb szakaszokon.
A troli mellett elsősorban a meredek hegyvidéki szakaszok szólnak, ahol a villamos adhéziós pályán nem képes felkapaszkodni, a villanymotor révén pedig felfelé alacsony fordulatszámon jobb a nyomaték, mint a dízel buszoknál, lefelé pedig képes visszatáplálni a hálózatba. (Kicsit érdekes is, hogy Budán egyetlen troli sem jár.) Kisebb forgalmú szakaszokon a troli valóban gazdaságosabb, mint a villamos.
Villamos vs. busz
Nagy forgalmú vonalakon gazdaságosabb villamost üzemeltetni. A villamos környezetbarát, valamint a francia villamosreneszánsz óta gyakran használják a belvárosi autósforgalom visszaszorítására, a kiépítésével együtt jár a városkép rendezése is. Mivel általában az út közepén halad, ezért elválasztja egymástól a kétirányú útpályát, ezáltal mind a gyalogosok, mind az autósok számára biztonságosabbá teszi a közlekedést.
Ugyanakkor ahol nincsen csúcsidőben legalább 10 perces (együttes) követés, ott egyértelműen jobb egy sűrűbben járó buszhálózat. Ez alól talán a 41-es villamos kivétel, bár igaz, a jelenlegi formájában ma biztosan nem épülne meg.
Normál villamos alatt olyanra gondolsz, mint pl. a 17-es, vagy a 28-37-es, ahol bizonyos szakaszokon az autók a síneken járnak?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!