Most hogy áll az ötös metró építésének a terve? Mikorra valósulhat meg?
A 2020-ig tartó uniós költségvetési időszakban valószínűleg a 3-as metró felújítása elviszi a kasszát, ráadásul lassan neki kellene állni, ha a 2022-es elszámolási véghatáridőig be akarnák fejezni. Szóval inkább a 2020-2027-es ciklusba fog beleférni, de ott meg az lehet a gond, hogy a fővárost és a megyèt le akarják választani egymàsról és így a főváros elesne egy csomó fejlesztési forrástól a gazdasági fejlettsége miatt. A megye meg vagy akarja majd ezt a projektet, vagy nem - kérdés kik lesznek erősebbek, az érintett északi, déli agglomerációs települések vagy az M2-H8 összekötést nyomó keletiek.
És még valami: nem az a lényeg, hogy hány metrónk van... a lényeg, hogy hatékony legyen a közlrkedési rendszer.
Nem kétséges, hogy az ÉDRGY (M5) az egyik leghasznosabb, napirenden lévő közlekedésfejlesztési elem.
Az M5 létrehozása most időszerű, mert:
-A HÉV infrasruktúra egyébként is feújításra érett
-A HÉV járműpark műszaki megoldásai korszerűtlenek, az utaskomfort nem elégséges, a járművek életciklusuk vége felé járnak
-Maga a HÉV valójában négy, hálózatot nem alkotó, egyedi műszaki megoldásokkal (pl. felsővezeték-feszültség) üzemelő szigetüzem
Mivel a pálya és járműoldali felújítások/cserék egyaránt időszerűek, itt a kihagyhatatlan alkalom egy szabványosított, átjárható hálózat létrehozására. A kérdés, hogy ez milyen legyen.
A HÉV-vonalak közül 1(+ 1 leágazás) a Kelet-Nyugat tengelyen, 3 pedig az Észak-Dél tengelyen helyezkedik el. Előbbit célszerű a KNy metróvonalba bekötni, utóbbiakat földrajzi fekvésükből adódóan célszerű egymással összekötni.
Mit nyernénk az M5 létrehozásával a HÉV-ek teljeskörű felújításához képest?
-Kialakítástól függően metró vagy nagyvasúti szabványoknak megfelelő vonalat ===> a szériagyártásra jellemző olcsóbb, gyorsabb alkatrész ill. eszközbeszerzés
-Metróátszállás nélküli belvárosi kapcsolat Békásmegyer-Szentendre felől
-Metrókapcsolat Csepel vonal felől
-Normális közlekedési kapcsolatok a jelenleg a semmiben végződő ráckevei vonal részére
-Használható kötöttpályás kapcsolat Soroksár-Pesterzsébet felől
-Nagyvasúti szabvány alkalmazása esetén lehetőség van az M5 projektbe bevonni a pilisi térséget is
-Európa legforgalmasabb - utasforgalmi paramétereiben metrójellegű - villamosvonalának, a 4-6-osnak a tehermentesítése
A fejlesztés első ütemének pedig mindenképp a két déli vonalat érdemes kijelölni, mivel ezeknek a vonalaknak nincs jelenleg metrókapcsolata valamint ezeken futnak a legidősebb szerelvények.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!