Traxx 480 mozdony miért jár olyan sok a 80-as vonalon?
A 80-ason a Bp keletitől Miskolcig,illetve valamelyik megy tovább Nyiregyig IC vonatokkal ami csak 5 kocsibol áll mind éppen megfigyeltem nagyon sok vonat traxxal jön megy oda vissza. Szinte arra az IC-k 50%-a traxxos. De ugyan ez a Miskolc-sátoraljaújhelyig menő sebesvonatokkal is azokat is V43 viszi de a legtöbbjük azoknak is traxx amik szintén nem több mint 5-6kocsi. Ezekre a vonatokra mindre nagyon jó lenne a v43 és ha kell,ha nem nagyon sok vonatot traxx visz.
A 120 -on békéscsaba felé persze a Bp keleti és Lőkösháza közt óránként járó gyors és IC vonatokon mindegyiken v43 van egész nap csak egy vonat van egy nemzetközi IC amit le is és vissza felfelé pestre traxx visz.
De ugyan az a helyzet Záhogy-Debrecen-Bp nyugati közt is,hogy minden sebes meg IC v43 visz csak egy pár IC vonatot visz traxx meg egy-egy sebesvonatot.
Az 1-es vonalon megértem,hogy kellsok traxx,taurus de itt keleten ha már fér erre is traxx,miért mindet a 80-ason dolgoztatják,miért em jut belőlük a 100,120-as vonalakra is? Ráadásul utóbbi két vonal hosszabb is.
Miért van ez,hogy a 80-ason szaladgálnak értelmetlenűl rövidebb vonatokkal is a 100,120-an meg alig lehet látni?
A TRAXX-vontatta 3-4 kocsis rövid vonatokat csak vontatás szempontjából nézted, a dolog ettől komplikáltabb.
Pl. 3 kocsi esetén sokkal gazdaságosabb TRAXX-szal vontatni a vonatot, ha a mozdony kopó alkatrészeit (féktuskó) nézzük. Lényegében egy 3 kocsis TRAXX-vontatta vonat esetében a mozdony súrlódáson alapuló fékberendezése egyáltalán nincs, míg a kocsik fékberendezése csak csekély mértékben van igénybe véve az elfogadható teljesítményű villamosfék miatt. Tehát az üzemi fék a villamosfék, és ezzel még a hálózatba is visszatáplál fékezéskor azon kívül, hogy kb. semmi sem kopik. A kocsikat szinte csak megálláskor kell megfékeztetni.
Ugyanez V43 esetén, ha a mozdonyvezető az utasítás szerint jár el, a V43 tuskós féke is fékezi a vonatot, az pedig a sok lassújel miatt nagymértékben kopik (megnő a fékhenger löket), és utána lehet bemenni vele a műhelybe utánállítani stb. Rendben, hogy oldott mozdonnyal is lehet közlekedni 3 tárcsás kocsival is, de az utasítás szerint nem így kellene ilyen tengelyszám mellett.
Szóval nem csak abból kell kiindulni, hogy azért, mert több mint 5000 kW-os egy gép, akkor már kizárólag 10 kocsis vonatoknál jó. A 3 kocsisra is nagyon jó, fék szempontból.
Egy 6-7 kocsis gyorsvonati szerelvénynél meg már bőven elegendőek a vonat fékezéshez kizárólag a kocsik fékberendezései, villamosfékkel nem rendelkező mozdony azoknál szinte egyáltalán nem fékez, csak állvatartás céljából, megállás után, így egy 250 km-es út alatt gyakorlatilag semennyit sem kopik a mozdonyon lévő féktuskó, ideális a V43-nak.
"Én nem büszkélkednék vele."
Kedves kérdező, szerintem nagyon ciki ilyet írni. Nem a lakóhely teszi az embert. Bármilyen lepusztult, vagy szegény környezetben is született valaki, ha tesz valamit a szűkebb szülőföldjéért, városáért vagy utcájáért, igenis büszke lehet rá.
"A pláne az egészben az, hogy a Traxx-ok sorba kerülnek át a teherfordába, pont a fékek miatt, amit csak a gyártó cserélhetne, viszont pénz nincs rá, szóval csökkentett sebesség -) teherforda."
Nem a fékek, hanem a kerekek kopása miatt. A fékjük gyakorlatilag vadonatúj, pár fázishatáron való levegős fékezésen kívül gyakorlatilag a mozdonyok kizárólag villannyal fékeznek, amióta használják.
Utolsó válaszoló.
Van benne valami ugyanis,multkor sima gyorsvonattal utaztam amit traxx vitt,mikor fékezett akkor nem hallottam a kocsik alatt a súrlódás hangot,gondoltam csak a mozdonyféket használja a vezér. Ezekszerint nem.
Vasútnál dolgozol?
„gondoltam csak a mozdonyféket használja a vezér”
Nem, az egy nagyon rossz gyakorlat lenne, ha így csinálnánk. Nagyon nagy terhelést kapna a mozdony fékberendezése, ha csak azzal fékeznél nagy sebességnél, és a fékhatás is gyenge lenne, szóval ennek nincs értelme. Az E.2. sz. Fékutasítás 5.2.6. pontja is kimondja:
„A vonat továbbítása és fékezése közben a vontatójármű kiegészítő fékberendezését – veszély esetét kivéve – nem szabad működtetni. Üzemi fékezéskor a vontatójármű saját önműködő fékjét, ha ez szerkezetileg lehetséges, akkor oldani kell. Nem szabad viszont a vontatójármű fékberendezését oldani olyan vonatoknál, amelyekben a fékezett tengelyek száma 20-nál nem több.”
Közlekedő vonatnál minden esetben fékeznek a kocsik, azonban az idézett utasításpont alapján 20 tengely fölött a mozdony (levegős) fékberendezését oldani kell. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy korszerűtlen mozdonnyal továbbított vonatnál elegendő mennyiségű személyszállító kocsi esetén már csak a kocsikkal történik a teljes vonat fékezése, a mozdony egyáltalán nem fékez. Persze ettől kevesebb kocsi esetén is előfordul, hogy valaki nem fékezteti egyáltalán a gépet, attól is függ, milyen kocsikról van szó.
Más a helyzet viszont, ha hatásos villamosfékkel ellátott korszerű vontatójármű továbbítja a vonatot. Itthon ez két típusra leszűkül: Taurus, TRAXX.
Ebben az esetben fordulhat csak elő, hogy kizárólag a mozdony fékezi a vonatot, de az mindenképp villannyal történik, nem levegős fékkel. Ott ha van elegendő fékút, akár 2-3 km/h-ig is le lehet lassítani úgy, hogy nem fékeztek a kocsik egyáltalán. De azért nem ez az általános. Amit hallhattál, pl. egy 120-ról 60-ra fékezés, amit sima ügy megcsinálni csak villannyal kocsik nélkül, csak időben kell elkezdeni fékezni. Tuskós fékkel ellátott kocsik esetén látványos a jelenség, mert az fékezésnél elég hangos lenne, de ebben az esetben egy hangja nincs, mégis lassul a vonat.
TRAXX, Taurus esetén már az is nagy segítség, hogy egy nagy sebességről történő megállásnál nem arról szól a történet, hogy az összes kocsi maximális fékhengernyomással fékez, a mozdony fékezetlenül húzza a vonatot, majd csökkentve-növelve korrigálva fékhatást megtörténik a megállás, hanem pont ellenkezőleg, a TRAXX/Taurus villamosféke dolgozik maximális teljesítménnyel, míg a kocsik csak besegítenek 20-30-50%-nyi levegős fékkel. Látható, hogy kíméled a kocsik fékjeit, mert csak negyed, fél teljesítménnyel besegít, kíméled a mozdony fékjét is (mivel ez egyáltalán nem dolgozik, V43 esetén kevés kocsinál annál inkább dolgoznia kellene), és fékezéskor még a hálózatba is visszatáplál. Szóval akárhány kocsit is húzzon a TRAXX, mindenképp sok előnye lesz, mert nem csak gyorsításra való az a nagy teljesítmény, hanem fékezésre is.
Figyeld majd meg V43-nál, hogy megálláskor fékezetlenül visszagurul, amiatt, amit írtam. Persze ha szépen van kezelve a TRAXX, az is visszagurul.
Ott dolgozom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!