Ti jobban integrálnátok a nagyvasutat a fővárosi közlekedésbe? És ha igen, hogyan?
Negyvenegy darab MÁV állomás és megálló van Budapesten, 17 megálló és huszonnégy állomás, véleményem szerint a II. és a XII. kerületet leszámítva gyönyörűen lefedik a várost. A BKK bérlet jó rájuk, mégis nincsenek bent a köztudatban. Az internetes útvonaltervezők sem igazán számolnak velük. Nekem a XXII. kerületből minden létező útvonaltervező busz-metró-busz vonalat javasol a XVII. kerületbe, másfél-egy és háromnegyed óra utazási idővel :-/ Ehhez képest akár tisztán vonattal (Budatétény-Kelenföld-Keleti-Rákoshegy), akár vonat-metró-vonattal (Budatétény-Kelenföld-Keleti-Rákoshegy), akár busz+vonattal (Lépcsős utca-Keleti-Rákoshegy) simán fél-egy órával előbb ott tudok lenni.
Az emberek tudatában sincsen benne, hogy lehet vonattal is menni. A Nyugatiból olyan vonat, ami megáll Zuglóban óránként hat-nyolc indul (!!!), vagyis kb bármikor esek be a Nyugatiba lesz induló vonatom, amiről le tudok szállni Zuglóban. Kemény öt perc a menetidő. Mégis a 72-es trolit meg a földalatti->M3-mat ajánlgatja minden útvonaltervező, ami 15-20 perc és akkor még nem mentél le a föld alá, mennyi időnként jár a troli, stb. A vonathoz kb. nem tudsz rosszkor érkezni, de még ha kicsit várnod is kell, akkor is egálban, vagy pár perc előnyben vagy a BKV-val szemben.
Nem azt mondom, hogy innentől mindenki vonatozzon metró és busz meg villamos helyett, de zavar, hogy ha egyszer van valami igazán jó a fővárosi közlekedésben, az a vasúthálózata, mégis kihasználatlan. Rákosszentmihály mgh.-n nem jár menetrend szerinti vonat, az egész körvasút kihasználatlan. (Na jó, nem, a Szfvár-Kelenföld-KöKi vonat használja, óránként kétszer, aminek örülök is, jó hogy van, de miért csak egy?)
A körvasút egy az egyben kihasználatlan, pedig gyakorlatilag folyamatos vágánykapcsolat van Ürömtől Kelenföldig (és persze mindkét irányban tovább).
A Délit leszámítva a négy nagy pu. (én KöKit és Kelenföldet is annak számolom) össze van kötve mégsem igazán járnak arrafelé vonatok. Pedig ez egyrészt a városon belüli közlekedésnek is jót tenne, másrészt ne csak a fővárosiakra gondoljunk. Kelet- vagy Dél-Magyarországról Nyugatra tartóknak metrózniuk meg buszozniuk kell a pályaudvarok között, miközben semmi dolguk BP-n, felesleges növelik a tumultust, nekik BP csak egy "áthaladó állomás" lenne a vonaton ideális esetben. A Belgrád-Bécs EC-t rá tudják engedni a körvasútra KöKin és Kelenföldön keresztül, ez tök jó, csak (szerintem) kevés. A körvasút északabbra lévő része (ami a Nyugatit köti össze a Keletivel, Rákosszentmihály megállóval) hiába kétvágányú és villamosított nem jár rajta senki.
Azzal a kő ostobasággal pedig nem akarok érdemben foglalkozni, hogy ha van egyszer egy vasúti bérletem (pl. Tatabánya és Kelenföld közt), akkor azzal felülhetek pótjegy nélkül a gyorsra, mert a bérleteseknek azt nem kell váltani, ha viszont BKK bérlettel ülök fel egy gyorsra a Keleti és Kelenföld között (nem is áll meg közben sehol!), arra pótjegy kell. Miért teszünk különbséget bérletes és bérletes közt? (Az IC-re, EC-re, Railjetre egyik sem jó, de az más, azok tényleg azoknak vannak, akik rohadt messzire mennek.)
Szerintetek is jobban be kéne vonni a MÁV-ot a városi közlekedésbe, vagy ez csak az én "hülyeségem"? És ha igen, hogyan?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Látszik, hogy végzős vagy...a diplomamunkádhoz kell a segítség, vagy csak kóstolgatod a népet.
kimerítő választ itt ne remélj.
Egyébként jól látod, és egyáltalán nem hülyeség. Az átfésült bevezetőddel ballagj be a minisztériumba, és nyújtsd be, mint javaslatot...vagy fordulj az országgyűlési képviselődhöz.
van fantázia benne(d)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Igen.
Szerintem sincs a köztudatban. Sokan a BKK nélkül el sem tudják képzelni az életüket.
Épp egy másik kérdésnél, ahol a BKV sztrájk szóba jött, vetettem fel, hogy xy helyről vonattal is be lehet jutni a belvárosba. Hogy mi, vonaaat? De hát az csak óránként jár, nem fogok én annyival előbb elindulni, stb.
Meg nemrég volt egy kérdés, hogy jut el Kőbánya-Kispestről Camponához. Hát BKK-val az alsó hangon 60 perc, vonattal meg várakozással együtt sem nagyon lehet annyi.
A Futárt nagy büszkén átadták, és az útvonaltervezőben nincs MÁV és Volán integráció. Még menetrend szinten sem.
A gyorsvonati pótjegy meg úgy, ahogy van hülyeség, egy burkolt áremelés. Tényleg, nagyon vicces, hogy gyv. pótjegyet kell venni a mindenhol megálló vonatra, csak mert vastaggal van írva a menetrendben.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az embereknek a mávról,és a vonatról a következő jut eszükbe:
fél óra sorbanállás,jegy,mávszignál,bőrönd,20 perc mire megtalálod a vágányt,lekésés,tömeg,kofferestargonca,és a rozsdalefolyásos V43-asok,a hugyszagú fülkés kocsikkal,kátrányszagú olajos talpfákkal
Ha nagynehezen elindul a vonat,egyből sziszeg,mert valamiért lassítani kell,vagy meg kell állni,és talán fél nap éhezés alatt eléred a célállomást az 50 fokos ótvar kocsiban.
Ha majd besuhan egy guszta alacsonypadlós légkondis villamosvonat az állomásra hangtalanul,akkor lehet valamit kezdeni Budapesten belül is ezzel a kérdéssel.
A Nyugati-Zuglót leszámítva guszta alacsonypadlós légkondicionált Flirtök járnak ezeken a vonalakon.
Egy Tétény-Rákoshegy vagy Tétény-KöKi gond nélkül lenyomható tisztán FlFlirttel vagy max egy Alstom metró közbeiktatásával...
Monor felé is jár ki Flirt, ellenben üljön fel bárki a Csepeli vagy a Ráckevei HÉV-re, ha a MÁV lemaradottságát akarja bizonygatni :-D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Az embereknek a mávról,és a vonatról a következő jut eszükbe"
Max. azoknak az embereknek, akik pár éve már képen sem láttak vonatot. A Budapesten dolgozók és diákok elég nagy része nem Budapesten él, rengetegen járnak be MÁV-val. Én nem lennék olyan büszke arra, hogy szemellenzővel élem a mindennapjaimat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A vonatos dolgon én is sokat gondolkodtam, de azért az túlzás, hogy a MÁV gyönyörűen lefedi a várost. A XVI. kerületben egyetlen MÁV-állomás van a rákosszentmihályi, ami nem közforgalmú, és a helye sem olyan, hogy azt a kerület nagy része ki tudná használni a gyorsabb célba jutáshoz.
De jó lenne, ha egyszer megindulna a körvasúton a közforgalmú közlekedés és kevesebb metrózással el lehetne jutni a város másik pontjára kötöttpályán.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egy a gond: a vasút, Budapesten belül, nem jelent kellő alternatívát. Nagy fejlesztések kellenek Budapesten, főleg úgy, hogy a párhuzamos vasúti közlekedést elérjék (az egyiken a városi/elővárosi vonatok, a másikon az IC/EC/EN vonatok közlekednének és az utóbbi vinné - elsősorban - a teherszállítást is). Sajnos, erre törekvés sincs, pedig csakis így lehetne jobban integrálni a városi közlekedésbe (is) a vasutat.
Hiába beszél emiatt a MÁV, az S-Bhanról, mert meg kell nézni - ott úgy működik, ahogyan Budapesten régen a HÉV (pl. amikor a Keletitől indult a HÉV [link] és az Esztergomi vasúti vonal is, eredetileg HÉV-ként indult: [link] ). Jelenleg csak betű és számjelzést kaptak a vonatok, meg a Kökiről indul egy pár vonat (Kelenföldre és onnan tovább). Az új motorvonatok beszerzése, ettől függetlenül történik.
A kettes vonalon történtek megálló áthelyezések, illetve új megállókat is létesítettek, de ott + 1 vágányt is építettek.
Ha a Keletiben lenne, Budapesten az IC/EC/EN központi pályaudvar, akkor elsősorban a Nyugati p.u.-tól is le kellene vennie a távolsági forgalmat (pl. Szob-Vác, Cegléd - Debrecen/Szeged), ami nem túl könnyű feladat. Lenne rá mód, ha Keleti p.u. - Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, 2-es terminál - Cegléd - Szolnok vasút létesülne, illetve lenne külön (2 vágány) kiépítve Keleti p.u. - Kelenföld vasútállomás és Székesfehérvár között. Hiába azt lehet mondani, hogy pénz - pénz és pénz, de a valóság az, hogy ebbe az irányba törekvés sincs.
A V0 (Budapestet körbevevő vasúti körgyűrő), ugyan felmerült, csak abból sem lett semmi. Most, a Kelebiai vonalon lesz fejlesztés (mármint az van tervbe véve), csak hát, jussunk el odáig.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!