Mi értelme van annak, hogy a 4-es metró megáll Újbuda-központnál?
No, örülök, hogy ezt felfedezted. Egyes szakmai körök erre az anomáliára már az 1990-es évek óta próbálták felhívni a figyelmet, de politikusaink színtől függetlenül leszårták magasról a javaslataikat.
Igen, ez is egy felesleges állomás, hiszen egy rövid mozgójárdás kapcsolattal kivàltható lett volna félúton egy közös állomással.
Persze most már önmagában egyik sem zárható be, mivel az tovább csökkentené az amúgy is kritikusan alacsony utasszámot.
Kettő közé félútra kellett volna tenni egyet, az egyik kijárat a 18/41/47 villamos peronjának a Móricz felőli végére lett volna kijárat, a másik pedig a Móriczra, és egy nagyon hosszú aluljárórendszerrel kellett volna összekötni az egészet, hasonló módon, ahogy a Keletinél is elmegy az aluljáró egészen a Rottenbiller utcáig.
Mellesleg a 49-es villamos teljesen felesleges, aki Kelenföld-Deák között szeretne földfelszínen utazni, a 19-es villamossal és 47-es villamosra történő átszállással megtehetné.
Ellenben például a Blaha-Móricz között újra kellene indítani a 7E buszcsaládot, mert a gyors hetest ezen a részen egyáltalán nem pótolja a metró.
Szerintem ezeket a kérdéseket rábízhatjuk a szakértőkre, akik nem csak találgatnak, hanem vannak adataik, és azok alapján számolnak is.
Újbuda-Központnál nagyon sok átszálló van buszokról (akár Volán, akár Dél-Buda irányából), és a Fehérvári úti villamosokról is. 400 méter az 5 perc gyaloglás, egy átszálláshoz az már igen sok. Ha a kettő közé tették volna, az még rosszabb, akkor mindenhonnan csak 2-3 perc gyaloglással lehetne átszállni. Ez bőven elég lenne ahhoz, hogy pl. a 47-esről már ne szálljanak át a Kálvin felé utazók, vagy a 7-esről a Bikás parkhoz tartók. Szóval nyilván nem a háztól házig utasok miatt találták ki ezt így. Az átszállóknak minden méter számít, ezt igazán mindenki tapasztalhatja magán.
Ha már valamelyiket el kell hagyni, akkor inkább a Móriczot, mert ott a célforgalom sokkal nagyobb, és célforgalomban inkább hajlandók az emberek néhány percet gyalogolni. De a Móricznak van a második legnagyobb utasforgalma a Kálvin után, ugyanúgy ott vannak az átszállási kapcsolatok Villányi út/BAH csomópont, Bartók Béla út külső része felé, plusz szezonban turisták a Gellért-hegyre, plusz egyetemisták. Szóval annak az állomásnak is teljesen megvan a létjogosultsága.
Egyébként akkor már a Szent Gellért tér sokkal vitathatóbb, mert az tényleg szinte kizárólag az egyetemisták és a turisták miatt került oda, átszállási kapcsolatai alig vannak. Viszont a 7-es buszok teljes kiváltásához - ami még csak részben történt meg - kell a Gellért téri megálló. Ugyanaz a sztori, mint az Arany János utca, Forgách utca esetében: a felszíni járatok teljes kiváltásához akkor is le kell fedni a metróval a teljes területet, ha a puszta utasszám ritkább megállást is lehetővé tenne.
A 4-6-os vonalán belüli rész az gyakorlatilag a tágabb értelemben vett belváros, ott pedig szerintem ez védhető.
Ezt a metrót a 70-es években tervezték, amikor baltával estek neki a villamoshálózatnak. Gyakorlatilag ezzel nyírták ki a most visszaépítésre kerülő 44-es és 67-es villamosokat, emiatt nem éri el északról a 14-es villamos, délről pedig a 47/49-es a Nyugatit.
Ha abban az időben megépült volna a metró, akkor biztosan megszűnt volna a komplett 49-es villamos, jó eséllyel megszűnt volna a 41-es, a 47-est pedig elvágták volna a későbbi SZTK-rendezőnél. Talán a 18-as lehet megmaradt volna a János kórház vagy a Moszkva tér és a Gellért tér között, de a Bartók Béla út most ugyanolyan belvárosi autópálya lenne, mint a Rákóczi út.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!