Lényegében semmi. A magyar nyelvben eleinte a földalatti honosodott meg, a metró inkább az 50-es évektől kezdett terjedni és eleinte kifejezetten a II. vh. utáni, zömmel mélyvezetésben épített vonala(ka)t jelölte, míg a földalattit a mai M1 vonalra alkalmazták. Ez a különbségtétel később, a mai M3-as vonal átadása környékén a hivatalos kommunikációból egyre inkább kiszorult, de a köznyelvben az M1 metróvonalat továbbra is (kis)földalattinak nevezik az emberek.
2015. márc. 10. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
2/7 A kérdező kommentje:
Olyasmit hallottam h más elven működik a kettő..akkor ez nem igaz?
2015. márc. 10. 12:56
3/7 anonim válasza:
Gyakorlatilag a (kis) földalatti vagyis az M1 és az M2, M3, M4 ugyan az. Mind a 4 vonal föld alatt megy, és sínen gurul / megy! A különbség az hogy az M1 - vonalon lévő metró szerelvények, a kocsi szerelvények tetején lévő áram szedővel működnek! Ugyan úgy mint a villamosok! Míg az M2, M3, és M4-es vonalakon úgynevezett 3. sínből kapják az áramot, ami a földön megy. Míg az M1-es vonalon felső vezeték rendszer van. Nem vagyok, metró szakértő, sem erős áramú technikus. Én egy mezei laikus vagyok, és mint laikusként írtam le, a szabad szemmel is jól látható lényegi különbségeket.
2015. márc. 10. 14:50
Hasznos számodra ez a válasz?
4/7 anonim válasza:
A földalatti közvetlenül a felszín alatt fut mint kéregvasút, míg a metró változó mélységű alagútban.
Nagyobb különbség csak az elnevezésükben van. A földalattit földalattinak keresztelték el anno, míg később a metró több város mintájára kapta az elnevezést.
A METRO/METRÓ az angol Metropolitan Underground Railways rövídítése.
Ja meg hpgy a földalatti felsővezetékből szedi az áramot, míg a metró az ún. harmadik sínből.
2015. márc. 10. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?
5/7 anonim válasza:
Oké, de szakmailag teljesen mindegy, honnan kapja az áramot a szerelvény. Pl. a kairói metró felsővezetékről kapja az áramot, mégsem nevezik földalattinak a magyar nyelvű útikönyvek.
2015. márc. 10. 15:14
Hasznos számodra ez a válasz?
6/7 anonim válasza:
Bp-n: A kisföldalatti technológiájában lényegében egy föld alatt futó villamosvonal, a metró pedig a forgalomtól teljesen elzárt, városi gyorsvasút. Bár mostanában már a kisföldalattit is metrónak hívják hivatalosan, csak mert a föld alatt megy, holott nem az a metró lényege... :)
2015. márc. 11. 00:16
Hasznos számodra ez a válasz?
7/7 anonim válasza:
Ami közös bennük, hogy föld alatt (is) vannak. A metróknak vannak mélyfúrt, kéregbontott és felszíni szakaszaik is, ezek csak gyakorlati dologok, adott helyeken hogy sikerült legegyszerűbben kivitelezni.
A lényegi különbség, hogy más méretkategória.
A közlekedésben betöltött szerepe alapján a földalatti nem több, mint akármelyik villamosvonal. Csupán azért került föld alá, mert anno a reprezentatív sugárút mágnás urai nem kívánták, hogy ott villamos csikorogjon. Kis jármű, sűrű megállásokkal, mai értelemben kb. sehonnan sehová nem vezet. Kis befogadóképessége miatt inkább csak bekorlátozza a végállomás környékének fejlődési lehetőségeit. Nem mérhető össze pl. egy 3-as metróval, ami a város közlekedési főtengelyét jelenti.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!