Láttok benne fantáziát, hogy az új autópályák építésénél lehetett volna úgy csinálni, hogy a két sáv közé egy nagysebességű vasúti vonalat is építettek volna?
Sok előnye lett volna:
-ha már területeket vesznek, földmunkákat végeznek, két legyet lehetett volna ütni egy csapásra
-vonatgázolás kizárt
-vasúti átjáró sem kellett volna
Hátrányok? Problémák?
És hogy "válna le a vasút"? Építenek még csilliárd forintért egy felüljárót, ami alatt kibújik a vasúti pálya a két autópálya-fél közül? Elvinne minden esetleges megtakarítást, amit az egy nyomvonal jelentene. Amúgy a vasútvonalak rendszerint BEmennek a városba, az autópályák pedig ELkerülik a városokat, csak a bekötő utak mennek be. Pusztán a "csak azért jó, mert csak" indoklással lehetne megépíteni, gyakorlatilag drágább, macerásabb az egész. Szerinted az egységsugarú autóst mennyire zavarná meg az ilyen-olyan vasúti jelzők látványa? A mozdonyvezető mennyire örülne éjszaka, hogy a maximum pár percenként, negyedóránként feltűnő ellenvonat olyan-amilyen világítása helyett egyfolytában 50-60 fényszóró világítsa pofán? Biztos könnyű lenne felismerni a fényszóró és hátsó helyzetjelző-erdőben az egy-egy vasúti fényjelzést.
Más: a többé-kevésbé ütemezett, rendszeres pályafelújítások alkalmával ugyan hogyan vinnéd át a forgalmat a szemközti pályára? Most csak két villáskulcs, egy óra, pár bója, tábla, és megvan a terelés. A vasúti forgalom teljes leállítása, és a vágányzat teherbíró (40t) lefedése teljesen életszerű...
Utolsó: az elvakítást inkább maga a vonat valósítaná meg az autósok kárára, ez árnyékolófalakkal megoldható. Az meg már rég rossz, ha egy nagysebességű vonat vezetője nem látja az előtte lévő monitoron a következő jelző képét. (De van, hogy nincs is jelző, csak mozgó térköz a vonatok közt.)
A probléma inkább az eltérő funkcionalitással és ívviszonyokkal van. Ami kényelmes kanyar egy 130-cal bandukoló lapos Lambónak, az lehet bevehetetlen ív egy 200-zal vágtázó, magasabb súlypontú vasúti szerelvénynek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!