Utasszállító repülőgépen a három fehér csíkos vállap a pilóta vagy a másodpilóta rangjelzése?
Na álljunk meg, akit utasszállító gépen beengednek a pilótaülésbe vezetni az a típusra már teljesen kiképzett, több ezer repült órával rendelkező pilóta.
Ilyenkor lényegtelen, hogy melyik székben ül, mindig van egy repülő pilóta és egy ellenőrző. Gyakran a "másodpilóta" száll fel vagy le a géppel a kapitány csak ellenőriz.
Ezzel ki is térnék a második pontra, a baloldali székben ül a kapitány, neki van négy csíkja, a jobboldali székben az első tiszt neki van három csíkja. Mindketten pilóták, csak a kapitánynak már több repült órája van a "lábában". Általában 5-10 év alatt lehet "összerepülni" annyi órát, hogy valaki átkerüljön kapitánynak. Hozzáteszem ma már a kapitányi pozíció sok szempontból csak jelképes, régen tényleg ő volt a főnök, ma már egy első tiszt bármikor felülbírálhatja a döntését, ha például a gép helyzete és az utasok biztonsága megkívánja, erre külön képzik is a pilótákat, tehát ne legyen egy zsarnokoskodó kapitány, mert az gyakran vezetett már tömegszerencsétlenséghez. Pl. Van Zanten kapitány a KLM egyik legismertebb arca, kapitánya, és legnagyobb bunkója volt, az ő önfejűségének köszönhető jobbára a Tenerifei légi katasztrófa 1977-ben, mikor az első tisztjét felülbírálva, és a forgalmi irányítók egyértelmű engedélye nélkül megpróbált felszállni a tejködben a 747-esével, miközben még a kifutópályán taxizott egy másik PanAm-es 747-es is, sejtheted a végeredményt: 583 halott, és a polgári légi közlekedés legnagyobb (eddigi) katasztrófája.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!