Egy MÁV-os mozdony hány utasokkal teli vagont lenne képes vontatni 100 km/h-val? Mennyi lenne a féktávja, hány utas férne rá és milyen hosszú lenne?
Tudom valószínűleg laikus vagy, de ez egy elég kusza kérdés így. Kb olyan mint hogy ha egy paradicsom 12 dekagramm akkor hány almából lesz 3 üveg dzsem a nagymamánál.
Részben teljesen független adatok, másrészt több tényezőtől függ.
Ugye a vasúton ugyanaz a mozdony viszi a személyszállító szerelvényt mint a tehervonatot. De nem mindegy hol teszi mindezt? Egy dízelmozdony elvisz 7-8 kocsit is, de ha központi energiaellátó kell nekik (klíma-fűtés vagy akkutöltés miatt) akkor ez a szám már csak 4, maximum 5 azonos vonalszakaszon.
Nem mindegy mennyi a mértékadó lejtő a vonalon. Pl ugyanaz a mozdony a Bakonyban már nem vinné el az 5 kocsit úgy, hogy energiát is ad neki. Ugye van az a mondás, hogy "Fűtünk, vagy vontatunk". Ez innen jön.
Tehát visszatérve az alapkérdésre: az a mozdony ami elvontat 2500 tonna elegytömeget, az különösebb erőlködés nélkül elvinne 50 darab utasokkal rakott személyszállító kocsit. HA csak a tömeget nézzük. DE. Azt a szerelvényt meg is kell fékezni. 50 kocsit egy mozdony ésszerű határok között NEM tud levegővel feltölteni. Egy fékezés utáni oldása 56 percekbe tellene, addig megállna a szerelvény. Tehát nem is közlekedhetne.
Emellett még nem is szóltunk olyan apróságokról, mint a vonalon megengedett legnagyobb vonathossz, vagy pl a peronok hossza.
Tehát ez a kérdés így mondjuk úgy megválaszolhatatlan.
Amúgy általánosságban a fővonalon engedélyezett maximális fékút 1000 méter. Azaz a vonalon közlekedő összes vonatnak bármilyen körülmény között (legyen az csúszós sín, köd, összes akadályozó tényező fennállása) akkor is 1000 méteren belül meg kell állnia. Ha ezt nem tudja teljesíteni, akkor ott egyéb tényezők és hibák is fennállnak.
Ha elkalandozunk egy kicsit szigorúan csak elméleti síkon, akkor adott egy 4 tengelyes személykocsi, utasokkal mondjuk 45 tonna. Ezen van valami fék, ami kifejt valamekkora fékerős és tudja valamennyire lassítani a kocsit. Ha egymás mögé raksz 200 ilyen kocsit - és eltekintünk a fél feltöltési és oldási késedelmétől és az összes kocsin kialakuló fékhatás késedelmi idejétől - akkor lesz kétszáz egyforma kocsid, amik egyenként ugyanúgy fékeznek, mint a példakocsi, akkor vajon hosszabb lesz a fékút 1 kocsival mint 200-zal? Szerintem nem :D ( itt tekintsünk el a mozdony fékhatásától)
Szerintem- ha maradunk elméleti síkon továbbra is - fizikailag simán elhúzná a fent említett 2500tonnát/~50 személykocsit akármelyik 1047/480/V63. Az már fogósabb kérdés mennyi lenne a tényleges maximum, talán sík egyenes pályán, optimális viszonyok között 60-65 kocsival megbirkóznának.
Ha azt nézzük, magam 16 kocsi vonatot is láttam V43-mal is, 18 kocsisat V63-mal.
Személyesen ismerek olyan mozdonyvezetőt, aki 20 kocsis személyvonatot továbbított. Ez egyszeri eset volt és a 20 kocsis szerelvény igencsak tehervonathoz hasonló viselkedést mutatott!
Ha csak a mozdony képességeit nézzük, és a vonathosszt, fékezést nem, akkor 50 elképzelhető.
Személykocsinként 60-80 ülőhely van, másodosztályon és 24..26 méter hosszal lehet számolni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!