Olyan vasútvonalakra, amiken sok utast szállítanak gyakran és nincsenek villamosítva (pl. Budapest-Nagyvárad vonalon a Püspökladány-Nagyvárad rész) nem lenne olcsóbb a gőzmozdonyos vontatás a dízelnél?
Ha olcsóbb lenne a gőzvontatás,akkor szerinted leváltották volna a gőzmozdonyokat a dízelmozdonyok? És nem csak nálunk, hanem a világ összes nem villamosított vasútján ( egy két elszigetelt szigetüzemet leszámítva ).
A dízelüzem egyszerűbb, gazdaságosabb, olcsóbb és környezet barátabb.
Van az a dal, hogy:
"Ó az én papám fűtő, ó az én papám fűt,
sívít a fekete mozdony, mert az én papám fűti!
Kemény a munkája, kemény a munkája,
erős az én jó papám..."
Szóval kemény munka az, ki végezné el a mai világban, mikor van egyszerűbb megoldás? :)
Kérlek olvasd itt el a 14/17-es hozzászólást, nagyon jól összefoglalta.
http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__tomegkozlekedes__2..
Egy érdekes összeasonlítás van a szócikk alján, 1946-ból. A gőz- és a dízelvontatás költségei három konkrét mozdonytípusra. Akkor a gőzvontatás már kihozott mindent amit csak technikailag ki lehetett hozni a dugattyús gőzgépből. A dízelmozdonyok még messze nem voltak olyan korszerűek, jó hatásfokúak mint manapság. Érdemes megnézni:
Persze a kérdező szemlélete a MÁV-ban is jelen volt, amikor az első Nohab mozdony tesztje volt. Teszt célból egy frissen nagyjavított, kicsit "megtuningolt" 424-est állítottak vele szembe, nézték a menetidőket, különböző emelkedésű szakaszokon a sebességeket, stb... Erősen lejtett a pálya, mert "nekünk nem kell a gaz imperialista tachnika...", a gőzőst szanaszét hajtották, hogy valahogy tartsa a kihegyezett menetrendet, a Nohab-ot, mivel kölcsön gép volt, igazán ki sem merte hajtani a mozdonyvezető. Igazából a maximális teljesítmény közelében sem járt, mégis fölényesen bizonyított. Végül győzött a józan ész, és beszereztek pár M61-est. Igaz, később politikai nyomásra (Nohab mozdony = rossz mozdony, Szergej mozdony = jó mozdony) hagyták az állományt a végletekig lepusztulni a karbantartások szándékos kihagyásával, hogy lehessen miért rendelni a "baráti" Szovjetuniótól lényegesen rosszabb, környezetszennyezőbb, gazdaságtalanabb M62-ket, de ez már egy másik történet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!