A régi Ikarus buszok jellegzetes "sikító" hangját tényleg a hátsó futóműben lévő áttétel adja ki?
Igen, attól zúgnak. A Csepel D2156 motor nem volt nyomatékbajnok, ezért - illetve hogy ne ébredjen akkora nyomaték az erőátvitel elemein - a féltengelyek nem közvetlenül hajtották a kerekeket, hanem egy bolygóműves lassító áttételen át. Ezért van olyan nagy, bunkó kerékagya a régi 200-asoknak (abban van az áttétel).
Csakhogy a bolygómű megmunkálása nem egyszerű: nehéz pontos belső fogazású kereket készíteni és a kerekek egymáshoz viszonyított pozícióját is pontosan kell tartani, hogy jó legyen. Na, ez nem jött össze a megmunkálásnál, ezért zúgnak, visítanak, remegnek a régi 200-asok. Érdekesség, hogy még a troliváltozatok is ugyanúgy zúgnak, mint a dízelek, mert hiába csendesebb a motor, a híd lazán túlharsogja.
Ugye RÁBA akart lenni az a Csepel :P
Ennyire nem merültem bele sosem. Ez végigkísérte a 200-as családot vagy végül változtattak ezen?
Igen, Rába akart lenni. Este van, fáradok.
Később volt módosítás: mikor megjelentek a 400-asok, az ott használt ZF hátsó hidat egyes 200-asokba is beépítették. Már amikor lett ZF-híd, mert eleinte a 400-asokban is a bolygóműves 200-as hátsó híd dolgozott. De a hozzáértők szerint a csendes ZF híd nem bír akkora terhelést, mint a búgós, bolygóműves "nagy Rába". A ZF-hidas 200-asokat egyébként arról lehet felismerni, hogy nem olyan nagy, bunkó a kerékagyuk, mint a Rábáknak, illetve értelemszerűen nincs is rajtuk a Rába-felirat.
Egész eddig azt hittem, hogy a motor és a váltó együtt csinálja :)
Ugye jól tudom, hogy ezek a futóművek Rába/Liaz teherautókba is kerültek?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!