Van olyan ország, ahol több vasúttársaság működik?
Olvastam valahol: "A máv írta, hogy nem szeretnék, ha a magyar emberek elfordulnának a mávtól. De most miért? Mintha annyi vasúttársaság lenne Mo.-n, hogy válogathatnánk."
Az érdekel, hogy létezik-e olyan ország, ahol valóban egynél több vasúttársaság van, és mégis hogyan lehetséges ez? Köszi előre.
Svájc: van avgy 30 minimum.
Lengyelország, Olaszország, Ausztria.. Szinte mindenütt.
Magyarországon jelenleg 21 darab közforgalmú személyszállítást végző vasúttársaság van. Ebből 5 társaság normál nyomtávolságú pályán, 16 pedig keskeny nyomtávolságú vonalon végez személyszállítást. Utóbbi kategória nem olyan érdekes, mivel a keskeny nyomtávolságú hálózatok általában nem átjárhatók, ezért jellemzően egy társaság 1-2 vonalat üzemeltet. A normál nyomtávolságú hálózaton az alábbi 5 társaság van:
- MÁV-Start
- GYSEV
- BKV
- MÁV-Nosztalgia
- Fertővidéki HÉV
A MÁV-Start részesedése a legnagyobb, velük szinte mindenhova el lehet utazni. A GYSEV főleg az ország nyugati részén szolgáltat, a BKV Budapest elővárosában (helyi érdekű vasúti vonalak), a MÁV-Nosztalgia (a ténylegesen nosztalgia vonatokon kívül) mentesítő expresszeket és különböző kirándulóvonatokat járat, a Fertővidéki HÉV pedig összesen egy vonalat üzemeltet (azt is a GYSEV-el közösen).
A társaságok kevés szakaszon versengenek egymással, általában egy-egy vonal egy adott vasúttársasághoz tartozik. Persze vannak kivételek, például az alábbi szakaszokon lehet választani:
- Budapest - Győr (MÁV-Start és GYSEV)
- Budapest - Gödöllő (MÁV-Start és BKV)
De a MÁV-Nosztalgia is gyakran indít pl.: a MÁV-Start vonataival párhuzamosan járatot, főleg amikor sokan utaznak (nyáron Balatonra, különböző fesztiválokra, ...)
A társaságok kevés szakaszon versengenek egymással, általában egy-egy vonal egy adott vasúttársasághoz tartozik. Persze vannak kivételek, például az alábbi szakaszokon lehet választani:
- Budapest - Győr (MÁV-Start és GYSEV)
- Budapest - Gödöllő (MÁV-Start és BKV)
Ezek esetében miért is lenne verseny? (Azon kívül, hogy még mindig fogalomzavarban szenvedsz?)
Az 1-esen a MÁV és a GySEV közösen üzemelteti a GySEV-re továbbmenő vonatokat, megfelelő elszámolással. Ezt miért is lehetne versenynek mondani?
A Gödöllői ennél is mókásabb. A HÉV kb annyira versenyez a MÁV-al, mint a nyúl a teknőssel a távfutó bajnokságon...
Itthon a versenyt nem úgy kell értelmezni, mint mondjuk azokban az országokban, ahol sok magánvasút van :) A GYSEV és a MÁV-Start együttműködnek (kocsifutás-kiegyenlítés, személyzet egymás vonatain, ...), a verseny minimális. Lényegében annyi döntési lehetőséged van, hogy a Startos vagy a GYSEV-es kocsiba kéred a helyjegyed, ezek alapján kap részesedést az adott társaság.
A Budapest - Gödöllő szakaszon már más a helyzet, itt jobban megfigyelhető az egymással versenyzés. A BKV előnye, hogy Gödöllőn belül a főtéren is megáll a vonat, viszont Budapesten a város szélén (Örs vezér tere) van a végállomás. A MÁV-Start állomása Gödöllőn rosszabb helyen van, de "cserébe" a vonatok bemennek a Keletibe, rövidebb a menetidő és a minőség is magasabb :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!