Van a vasúti személyszállításnak jövője még?
Elfogult vagy.
Több milliárdért nehogymár 20-30, jó esetben napi 100 emberért csináljunk nyomvonal korrekciót. Persze, ha semmi kiadásunk nincs, akkor lehet. Egyszerűen nincs akkora forgalom, hogy megérje.
Addig meddig a fővonalakon olyan mocskos kocsik mennek, meg a lassan 50 éves V43-asok, addig minden ilyen vonalra kiadott pénz pazarlás, jobb helyeken a hűtlen kezelés fogalmát is kielégíti.
Én egy fizikai dolgozó vagyok és mi vért izzadunk, ahogy a MÁV-osok is az áldatlan állapotok miatt, holott egy Ik 405-sel elszállítható az az utasmennyiség.
Gondolj bele picit. Járassunk napi 5 vonatpárt X településre. Minek? Szinte sehol nincs munka, az emberek nem használnák ki, hiába csinálnál nyomvonal korrekciót. Hiába mondod, hogy alig kerül pénzbe maga az infrastuktúra, ha maga a vonat sokszor üresen vagy 2-3-5 személlyel közlekedik. Arról ne beszéljünk, hogy lassan több vasutas igazolvány van az országban, mint ember. InterPici elég kevés helyen jár, és egy használt nyugati fostalicska busz hozza bőven a BZ színvonalát. Sőt! Szóval hiába mondod, egészen egyszerűen nem éri meg. Ha egyszer tényleg sz@rba kerül a haza, akkor meg fogják lépni azt, hogy vasúti közlekedés csak ott lesz, ahol valamennyire érdemes. 20 emberért sem érdemes vonatot indítani, de az már legalább valami.
Hidd el szeretem a vasutat!! Én is vasútnál dolgozom, csak az föld alatt megy és városi vasút :D
Járjon óránként a 3-as metró, zárjuk be mondjuk a Deák teret és a Nyugatit, a Kökinél helyezzük át az állomást 1-2 kilométerrel arrébb (a semmi közepébe), maradjanak az orosz metrók, és máris nem lenne forgalma a vonalnak :)
Természetesen ez fordítva is működik.
Olyan vonal meg nincs, ahol rendszeresen néhány fővel közlekedik a vonat. Csúcsidőben és/vagy nyáron mindenhol megtelik a Bz (meg az 1-2 mellék is), és fejlesztéssel ezt csak javítani lehet. A "nyugati hulladék" busz és a Bz színvonala összemérhető, mindkettő viszonylag alacsony színvonalon van (az InterPici viszont bőven veri mindkettőt). Ha meg esetleg új (felújított) járművek is lennének (Desiro/iker Bz), még jobb lenne a helyzet.
A baj ott kezdődik, hogy az emberek lusták 10 percet gyalogolni a vonatra, és hogy a MÁV a néhol bevált menetrendet tönkreteszi. A jövő az lenne, hogy mivel egyre több és több a korszerű motorvonat, hogy a busz vonat párhuzamos és közel párhuzamos közlekedésből a buszt kivenni, és a vasútra rakni a terhet, pl nem 3-4 óránként menken vonat, hanem menjen óránként. A volántársaságoknak pedig ahol van vasút az lenne a feladata, hogy a vonatra szállítsák az embereket.
Ami a gazdaságosságot illeti: nehogy megmagyarázzátok, hogy egy időben kb. 10 busz olcsóbb, mint pl két FLIRT, vagy TAURUS vagy TRAXX négy-öt kocsival, de akár a V43-ast is .
Azt nehogy megmagyarázza bárki is, hogy egy busz kényelmesebb, mint egy pl győri gyártású fülkés kocsi.
A buszban nincs hely a lábadnak, a vonaton van.
Ha rohadt sok pénzt ráköltünk a mellékvonalak felújítására (pálya, járművek, menetrend sűrítés), akkor is mit érünk el vele? Átlagosan 15 helyett 30 utas lesz a Bz-n. Az még mindig egy fél buszra elég csak. És a jegyekből származó bevétel a 10 százalékát sem fogja elérni az üzemeltetési költségeknek.
Egyetértek az egyik előttem szólóval: a vasútnak személyszállítás terén a nagy forgalmú elővárosi közlekedésben (Budapest) illetve a városközi IC forgalomban lenne jövője, azt kellene fejleszteni, színvonalassá tenni. A többit meg el kell felejteni, a múlthoz való görcsös ragaszkodásnak semmi értelme. Drága luxus, semmi más. A mellékvonalak többsége felett eljárt az idő, ez van és kész.
11:36
"És ha lenne egy kis felújítás, sok helyen kiválthaatná a buszt. "
De miért kellene mindenáron kiváltani a buszt? Ott is, ahol a busz közlekedtetése olcsóbb és jobban szolgálja a helyiek igényeit?
Akármit is csinálsz a mellékvonalakkal, a zömük nem fog soha annyi utast hozni, amennyi gazdaságossá tehetné a működtetését. És vegyük hozzá azt is, hogy a magyar mellékvonalak jelentős részén mára a teherszállítás is teljesen megszűnt.
"Ha rohadt sok pénzt ráköltünk a mellékvonalak felújítására (pálya, járművek, menetrend sűrítés), akkor is mit érünk el vele? Átlagosan 15 helyett 30 utas lesz a Bz-n. Az még mindig egy fél buszra elég csak. És a jegyekből származó bevétel a 10 százalékát sem fogja elérni az üzemeltetési költségeknek. "
1. A mellékvonalak felújítása nem rohadt sok pénz, kifejezetten filléres dolog egy fővonalhoz képest.
2. 30 utas most is van a Bz-ken, nézd meg saját szemmel.
3. Bármilyen hihetetlen, de jelenleg pont hogy a mellékvonalak bevételeiből finanszírozzák a fővonalakat. Ugyanis amíg a pályahasználati díjak pontosan ugyanakkorák mint a fővonalon, addig a fenntartásukra közel 0 forintot fordít a MÁV. Bizony, a fővonalak vesztesége van okosan idekönyvelve. Ha megszűnne ez a keresztfinanszírozás, akkor máris más lenne a leányzó fekvése.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!