Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Van a vasúti személyszállításn...

Van a vasúti személyszállításnak jövője még?

Figyelt kérdés
Mindenütt veszteséges, mindenütt leépítik rohamosan (kivéve Ázsia).

2013. ápr. 4. 11:31
1 2 3
 1/22 anonim ***** válasza:
100%
Szerintem lenne, csak nagyon drága, egy BP- Debrecen út 2embernek már olcsóbb kocsival, még a 3000forintos autópálya matricával együtt is. Mondjuk ez az elszegényedés, hogy egyre kevesebb ember tud kocsit fenn tartani ez a Máv-nak kedvez, szerintem egy kis odafigyeléssel fel lehetne lendíteni az utas forgalmat.
2013. ápr. 4. 11:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/22 Wadmalac ***** válasza:
100%
Nálunk a fő baj a hálózat és a géppark állapotával van. Szét lett hagyva évtizedekig, nagy beruházások kellenének a közútival versenyképes minőséghez. A mostani színvonal az alacsony kihasználtság fő oka. Megfelelő kihasználtsággal sokkal gazdaságosabb a közúti szállításnál. Ez a kihasználtság hiányzik nálunk, lehet hogy itt tényleg kihal.
2013. ápr. 4. 12:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/22 anonim ***** válasza:
100%

Van. A fővonalakon, ahol gyorsan, nagy kapacitással tudnak haladni a vonatok. Meg persze az elővárosi közlekedésben is.

Magyarországon nem építik le, hanem 4-5 emberrel járatják a vonatokat a mellékvonalakon, mikor azért az árért 2 busz is mehetne. Persze ezt nem lehet megjátszani, hogy bezárjuk, hiszen a vasút rengeteg embert foglakoztat és rengeteg család megélhetése függ a MÁV-tól.

Sajnos el fog jönni az idő, amikor végleg rájönnek, hogy ennek így nincs értelme.

Szeretem a vasutat, de mégis ez a véleményem, de nem vagyok vele egyedül. A közlek.mérnökök jelentős része így van ezzel.

2013. ápr. 4. 13:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/22 anonim ***** válasza:
100%
"Mindenütt veszteséges," a BKV is az, mégis muszáj fenntartani mivel milliós embertömeg közlekedését biztosítja a munkahelyére. ugyanez van a vonatok esetében is.
2013. ápr. 4. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/22 anonim ***** válasza:
100%

Utolsó. Igazad van.

Vannak az államnak, önkormányzatnak kötelezően ellátandó feladatai. A közösségi közlekedés ilyen. Az demagóg szöveg, hogy muszáj fenntartani, mert Józsi bácsi azt mondja, hogy ugyanolyan Rába motor hajtja a BZ-t, mint az Ik 260-ast és nekik kell a vonat. Nem. Józsi bácsi ne mondja meg, hogy az állam vonattal, busszal, teljesen fűtött, klimatizált és baromi gyors riskával szállítja őt.

Az állam feladata az, hogy az embereknek a helyváltoztatáshoz szükséges környezetet megteremtse. Nem az, hogy napi 20 emberért vasútvonalakat tartson fenn, amikor az kiváltható egy sima kisbusszal is.

2013. ápr. 4. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/22 anonim ***** válasza:
100%

De miért lenne veszteséges? Neked az internet előfizetésed nyereséges?


Az hogy a MÁV speciel évekig veszteséges volt, az abból adódott, hogy az állam tulajdonosként utasította a saját cégét a veszteséges működésre, mivel az állam megrendelőként nem teljesen fizette ki a szolgáltatás ellenértékét.

2013. ápr. 4. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/22 anonim ***** válasza:

Csak úgy halkan jegyezném meg, hogy a MÁV Csoport idén először üzemi szinten nyereséges volt :) és igenis van jövője a vasúti személyszállításnak, mivel az autó környezetszennyező, lassú és nem is gazdaságos. Fejleszteni persze kell :)


Apróság ugyan, de a Bz motorkocsikban már nem Rába D10 motor van, ezeket remotorizáció keretében MAN erőforrásra cserélték. Egyébként a mellékvonalakon is gazdaságosabb a vasúti közlekedés, ha a tényleges költségeket nézzük (kb. ugyanannyit fogyaszt egy Bz, mint egy busz, de háromszor annyi utast tud szállítani, és az energiafelhasználás is kedvezőbb a vasúton.

2013. ápr. 4. 20:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/22 A kérdező kommentje:

"kb. ugyanannyit fogyaszt egy Bz, mint egy busz, de háromszor annyi utast tud szállítani, "


Egy buszt viszont kb ötödannyiba kerül fenntartani meg üzemeltetni, mint egy Bz-t.


Ráadásul a busz a falvakban és a városban is bemegy a központba, a főutcán, főtéren áll meg, a vasútállomás/megálló meg sokszor kint van jó messze, a település szélén.

2013. ápr. 4. 23:30
 9/22 anonim ***** válasza:
100%

A vasúti pálya, a bizt.ber, a forgalmi szolgálattevők, a jegykezelők, az állomások karbantartása, fűtése stb. ezek olyan mértékben emelik meg a költséget, hogy abból akár a mellékvonalakon autóval is vihetnéd az utasokat.

A vasútnak ot van létjogosultsága, ahol van kihasználtság. Ezek pedig a fővonalak, forgalmasabb mellékvonalak, elővárosi vasútak.

Az, hogy 3-5 emberért megy a BZ az nonszensz.

Az emberek is olyan buták, már bocsánat. Sírnak a vonatért, miközben a volán, szép, új buszon szállítaná őket, a faluból, sűrűbb követéssel és gyorsabban. Mert az nem vasút, hogy döcögünk 30-40-el és egy gyorsabb kerékpáros is lehagy minket.

De nem kell félni a mellékvonalak bezárásától, mert nem lesz még egy olyan politikai erő, aki bele mer vágni. Én luxusnak érzem, hogy addig meddig pl. mi BKV-sok vért izzadunk a 3-as metró életben tartásához, milliárdokat költ az állam olyan mellékvonalakra, ahol még a jármű leközlekedtetése is veszteséges, ha a pályát és egyéb dolgokat nem számolom, csak az üzemanyagot.

2013. ápr. 5. 09:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/22 anonim ***** válasza:
100%

Néhány szó a mellékvonalak tényleges költségeiről: az ilyen vonalak nagy részén csak a két végállomáson van szolgálat, a vonal többi állomásán (ha van) vagy távvezérlést alkalmaznak, vagy a rugós váltók miatt személyzet nélkül is lebonyolítható a kereszt. A két szélső állomás pedig az esetek 99%-ában egy-egy fővonali állomás, amit ígyis-úgyis nyitva kell tartani. Tehát így a vonali szolgálat költsége 0. A következő tétel a pályafenntartás. Ennek a tényleges költsége személyszállító vonatok közlekedése esetén minimális, hálózati szinten nézve csak néhány %-a a teljes fenntartási költségnek (mivel ha megy napi 5-6 vonatpár Bz-vel, szinte egyáltalán nem kopik a pálya, ellenben ha óránként jár sok kocsis nehéz tehervonat [fővonalak] hamarabb elhasználódnak a sinek). Tehát a pályafenntartás költsége minimális, összemérhető a Volán társaságok által használt közutak fenntartási költségével (kátyúzások, ...). A harmadik tétel az üzemanyag: egy Bz motor és egy busz fogyasztása szinte megegyezik, így itt nincs különbség.

Összefoglalva a valós költségeket nézve teljesen megegyezik a busz és a vonat közlekedtetésének ára. És akkor nézzük, milyen előnyökkel jár a vasúti közlekedés:

- nagyobb kapacitás (Bzmot után mellékkocsik, amit ugye busznál nem lehet megcsinálni)

- többféle szolgáltatás (pl.: kerékpárszállítás)

- ideális esetben nagyobb sebesség (vasúton mellékvonalon 60-80, a főutakon ennél kevesebb)

- kiszámíthatóbb menetrend (a vonat nem kerül dugóba)

- távolról érkezőknek könnyebb átszállás (könnyebb az állomáson másik vonatra átszállni, mint megkeresni a buszpályaudvart. És aki távolról érkezik, az általában vonattal jön)

- környezetvédelem (mivel a vasúton alacsonyabb a gördülési ellenállás, ezért kevesebb energia szüksges a jármű mozgatásához, vagyis a környezetet kevésbé szennyezi)

És ami hátránya a vasútnak:

- esetenként rossz vonalvezetés (messze a település központjától az állomás/megállóhely)

- esetenként rossz menetren.

Előbbi nyomvonal korrekcióval könnyen módosítható, utóbbi pedig csak szervezés kérdése. A magyar mellékvonalak 90%-án egy jobb, kínálati menetrend bevezetésével, és néhány településnél nyomvonal korrekcióval sokat lehetne javítani :)

2013. ápr. 5. 09:56
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!