Jet pilóták! A reverserrel elvileg lehetne rükvercben "taxiztatni" a gépet?
Nem vagyok pilóta - úgyhogy csak módjával súlyozandó a véleményem - de szerintem a felszippantható tereptárgyakon kívül érdemes gondolni arra is,
hogy a sugárfék (gondolom ez a reverser) normálisan néhány másodpercig van működtetve egy előrerohanó gépen a hajtómű körül szemből áramló hűvös (legalábbis a visszafordított sugárral keveredő) közegben.
A hátrataxiztatás meg huzamosabb folyamat és a géphez képest lassan hátulról áramló közegben sőt alighanem az is nagyrészt a visszafordított forró sugárból áll - gyanítom, hogy túlmelegedést illetve egyes alkatrészek tervezett meghaladó hőterhelését és károsodását okozhatja.
Nem csodálkoznék rajta, ha szimplán gépkönyvileg tiltva volna.
Attól még működhet - de a fentiek miatt mérnöki szemmel aggályos az efféle vagánykodás - és a hatásfoka is rosszabb mint egyszerűen hátratolni a gépet - ahhoz képest sokkal több üzemanyagba kerül.
Egyébként általában tekintettel kell lenni arra, hogy ugyanannak a dolognak több nézete van. Más egy technikai eszköz pl repülőgép a pilóta szemével, más a gépész szemével. Mindkettőnek megvan a maga szempontjából egyszerűsített modellje - afféle inkubátor a fizikai valóság teljességéből szemben.
A pilótának aerodinamika alapjai - állásszögek sebességek sőt manapság sajnos egyre inkább számítógépkezelés - és annak kiszolgáltatottság - lásd Airbus katasztrófák.
A gépésznek nyomatékok szakítószilárdságok korlátos üzemi hőtartományokon belül - hővezetés, kopás és hasonlók - ezekről a pilótának felületes ismerete van.
A kettő között a híd a gépkönyv - ami jó esetben leírja mit hogyan szabad és hogyan kell, amit kell. És jobb ha az ember ahhoz tartja magát - mert amit azon kívül lehetne játszani az rengeteg - az robbantja bármely leírás kereteit - viszont nagyrészt olyan dolgok amire nézve az eszközt nem tervezték, nem tesztelték.
Végszükség esetén és a lehetőségekhez képest kellő körültekintéssel előfordulhat hogy szükség van soha nem látott/tesztelt műveletekre - de az adott helyzet dönti el, hogy az adott művelet vagánykodás, kísérlet vagy utolsó esély.
Ha valakinek nagyon izgatja a fantáziáját a rückwärtsben taxizás (és hasonlók), jobb ha utánanéz a gépkönyvben és ha abból nincs válasz kikéri a gyártó véleményét - mielőtt belekezd - esetleg a családi költségvetését meghaladó károkat okozva.
Turbópropos gépeknél más lehet a helyzet ott a negatív tolóerő alighanem egyszerűen a légcsavarok állásszögével van előállítva az merőben más mint a hátralőtt tolósugár előreterelgetése - de ott sem biztos, hogy korlátlan időtartamig egészséges.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!