Miért szüntették meg a vasúton a Harmadosztályt?
"A másodosztály harmad osztály lenne, a másodosztályú jegyek is harmadosztályút érne"
Akkor a másodból csinálnál harmadot, az elsőből másod osztályt, és mi lenne az első osztály? Olyan, mint a német ICE-n és a Railjeten a Business Class?
Akkor már nem egyszerűbb bevezetni egy premium osztályt és kész ? ( abban benne lennék, igaz mostanság már nagyon ritkán vonatozom, de ha tehetem csak IC első osztályon megyek ). Előttem meg leírták, ennél az árnál olcsóbban valószínűleg nem lehet motorvonatot/személykocsit közlekedtetni, úgyhogy a gazdasági oldalon is az lenne az ésszerű, ha magasabb kategóriát léptetnének be a rendszerbe.
A Bhv -ét nem kéne még annyit se takarítani igaz nem is takarítják. Így lenne a Chv harmadosztályú kocsi.
Másodosztályú lenne a Bo kocsi. ahol egy jegyért egy fél kupét lehetne kapni.
Első osztályú a Ao kocsi ami egy jegyért , lehetne egy egész kupét fülkét kapni.
Az Ao és Bo kocsik ilyen felhasználása eléggé gazdaságtalan lenne. Ezekben 8-8 fülke van, a Bo-ban egyenként 8, az Ao-ban 6 ülőhellyel. Ha úgy használná a MÁV, ahogy te írod, akkor egy Bo kocsiban 16, egy Ao-ban pedig 8 utas utazna. Közöttük kellene elosztani a kocsi futásának költségét. Nem tudom, ez pontosan mekkora költséget jelentene, de van egy gyanúm, hogy olyan összeg jönne ki, amit ép elméjű ember soha nem fizetne ki az Ao-k vagy Bo-k szolgáltatási színvonaláért (kiszakadt szkájülések, mocskos kocsibelsők, elakadó ablakok, termosztát nélküli fűtés, nem létező légkondicionálás, hiányzó árnyékolók, "csapkodós" ajtók). Ráadásul ehhez minden olyan vonatra kellene helybiztosítás, amin 1. vagy 2. osztályú kocsik vannak, hiszen csak így biztosítható, hogy egy fülkébe tényleg csak 1 vagy 2 ember üljön.
Nem rossz, amiben gondolkodsz: van jövője a vasúti prémium szolgáltatásoknak. Nem csak a minden másnál összehasonlíthatatlanul olcsóbb "melósvonatokra" van szükség, hanem azokra a járatokra is, amelyek esetén az utazási költség egy kategóriába esik az autózással, de a szolgáltatás színvonala magasabb. Például lehet, hogy Miskolcról Budapestre egy négytagú családnak ugyanannyiba kerül eljutni autóval, mint IC-vel, de az IC-n ott van a kulturált WC (nem csak az autópálya pihenőiben), el lehet menni az étkezőkocsiba reggelizni vagy kávézni, lehet újságot olvasni, a gyerekek elmehetnek a játszósarokba építőkockázni, addig apuka-anyuka a wifin megnézheti az e-mailjeit, gyönyörködhetnek a tájban, aludhatnak egyet, télen nincs hideg, nyáron nincs meleg, percre pontosan tudják, mikorra érkeznek, van hely a csomagoknak, nem kell a legkisebb táskákat ölben vinni. Vagyis ugyanolyan ár mellett a vasút több szolgáltatást nyújt, ezért megéri azt választani a kocsikázás helyett. Erre viszont egyáltalán nem alkalmasak az Ao és Bo kocsik és ezen az sem segít, hogy egy fülkébe csak 1 vagy 2 ember ülhet be.
(igen, én is tudom, hogy az IC-k messze nem olyanok, amilyennek leírtam őket, de nagyjából ez lenne az a szolgáltatási színvonal, ami mellett nem csak kedvezményes jeggyel lenne versenyképes az autózással a vasút)
Hülyeség lenne... a MÁV-Startnál is van három kocsiosztály, a prémium szolgáltatlást komfortkocsinak, vagy más nével 1+ kocsiosztálynak hívják. Régen ilyenből több járt, ma már csak nyáron lehet vele Splitbe menni, meg a szegedi vonatokban van ilyen kocsi. Ezekből kellene többet forgalomba állítani :)
Ja, és nem minden azonos kocsiosztályú kocsi ugyanolyan, itt meg lehet nézni, hoy kb. mi van egy szinten: [link]
Na, tessék, tegnap elszámoltam magamat. Az Ao 9 fülkés, a Bo meg 10. A fene sem tudja, mivel tévesztettem össze (lehet, hogy a Bp-vel, igaz, az nem fülkés, de 8 ablaka van). Mondjuk így is ott járunk, hogy 9, illetve 20 embernek kellene összedobnia egy kocsi költségeit, sokkal nem vagyunk előrébb.
Egyébként érdekes ez az oldal a szolgáltatásokról. Az elv nem rossz, legyen különbség a vonatok között, úgy látom, ezt néha sikerül is megvalósítani, bár elég sok a kényszermegoldás (B-k, Bo-k személyvonaton, Bhv-kkel, By-okkal vegyesen, mert épp nem volt más kocsi, BDh besorozva a szerelvénybe, mert épp az volt kéznél). Viszont az már más kérdés, hogy a Bo fülkés kivitele és elméletileg nagyobb lábtere mennyiben jelent többet egy Bhv-hoz vagy By-hoz képest, ha belül ugyanolyan koszos minden, ugyanúgy beázik az ablak, a világítás meg a fűtés pedig véletlenszerűen működik. Bár ez már nem a koncepció hibája.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!