A MÁV és GyESEV vonatokon a kocsik festése mitől függ, hogy mely színösszeállítást kapja?
Például láttam már gyesev Schlieren-kocsit zöld alapon sárga csikkal, kék alapon sárga csíkkal, de MÁV By kocsit is éken, illetve fehér csíkkal is. (az ajtók is hol alapszínűek, hol a csíkkal azonos színűek)
Tehát a kérdésem lényege az lenne, hogy milyen rendszer alapján kapnak fehér oldalcsíkot a MÁV kocsik, illetve a nem kékek milyen okból más színűek. Illetve a GYESEV nem zöld kocsijai mért más színűek?
Szerintem te keverted a korszakokat. A GySEV-nek a régi fényezési sémája volt a kék-sárga, az "új" a zöld-sárga. Jelenleg hazsnált kocsija kék-sárgában a GySEVnek nincsen.
By kocsi jelenlegi sémája a telibe kék Start logoval. A csíkos vagy nem By volt vagy egy régi sémát láttál.
A MÁV-nál egykoron volt rendszer a kocsik színeinek kialakításában. A személyvonati kocsik termesek voltak, egyszínű kék festésben, szürke tetővel. Személyvonattal úgyis rövid távra utazik az ember, ott jól jön a jobb helykihasználású termes kocsi, ki lehet bírni. A gyorsvonatok egykoron felárasak voltak, hosszú utakon jártak, ezért oda kényelmesebb, fülkés kocsikat soroztak be, ezek oldalán széles fehér csík volt. Az 1. osztályú kocsikat vagy vegyes kocsik 1. osztályú szakaszát pedig az ablaksor fölötti sárga csík jelölte.
Ez így szép és jó is volt: az utas megállt a vonat mellett és ha kicsit is ismerte a rendszert, meg tudta állapítani, hogy milyen kocsiba fog felszállni. De ugye jött a sok átszervezés közül az egyik, megjelentek az InterCity-vonatok, itt bevezették a széles fehér csíkot "InterCity" felirattal. Onnantól kezdve a gyorsvonatok szerepe is megváltozott, több helyen álltak meg, jöttek kocsiselejtezések és végül minden összekavarodott: a jelenlegi "mezei" (tehát nem IC) személykocsi-állomány a fővonalakon bármilyen vonatként közlekedhet. Vagyis lehet személyvonatban csíkos Bo, gyorsban Bhv (az mondjuk emberiség elleni bűntett egy Nyíregyháza-Bp. Nyugati távon), Bp is előfordulhat bárhol (az meg külön élmény, mert eredetileg Ap volt és 1. osztályú létére termesnek épült).
Hogy miért vannak eltérések a fényezésben? Azért, mert a kocsik nagyjavításai nem egységesek. Az, hogy milyenre fényezik, attól függ, hogy éppen milyen festék van vagy milyen napja van a fényezőknek. Ráadásul mivel nem egy műhelyben készülnek, teljességgel lehetetlen szabályt találni rájuk. Az új, piros csíkos "posta" Bhv-k közt is csak vagy háromféle fényezési variáció (és ablakkiosztás) van, attól függően, mikor gyártották őket.
17:18: nem keverem, ezen a héten is láttam kék alapú Gyesev kocsit (gyesevesített máv kocsi amin csak a csíkot sárgították???), és csíkos By-t is láttam valamikor a közelmúltban.
17:23:
Köszönöm a kimerítő választ :)
Egyetértek, jobb lenne egy egyértelmű rendszer, sárga= első osztály, fekete-fehér = IC (mint az APee) fehér csik = gyors, sima = bokorvonat.
Mondjuk nekem a Talentek és Stadlerek piros színe is idegen a mai napig, egy az egyben DB vonatnak néznek ki.
megjegyzés: a piros csíkos Bhv-k és a narancsos BVmot-ok festési sémájának kitalálóit akkor annó helyben tarkón kellett volna csapni.
Nemtudom mit láttál, mert a jelenleg forgalomban lévő összes GYSEV kocsi színezése egységesen zöld, sárga csíkkal, az ajtókon nincs sárga csík, az zöld.
Mivel a GYSEVnél dolgozom, ezért tudom, hogy mi az ami nem zöld sárga: 3+2 Jenbacher motorkocsi, 7 db Taurus. A Taurusokat az ÖBB-től béreljük, azért van rajt csak a gyseves matrica.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!