Egy szokásos MÁV vonalon (Pl. Szeged-Bp) : Mennyi a pálya által lehetővé tett utazó- és végsebesség? Mennyi a most használt 30 éves mozdonyok utazó- és végsebessége? Mennyi a kocsik utazó- és végsebessége?
Ittvan részletesen lebontva, a 120-as utazót az összes Startos mozdony tudja, csak a pályától függ.
Azok a 30 éves mozdonyok sem 30évesek,a dízelesek nagyrésze remotorizált,több korszerűsítési projekt volt, technikailag inkább 10-15évesek.
A fővonalak általában 120-as maximális sebességre vannak kiépítve, a vonatok elméletileg ennyivel haladhatnának rajta tartósan. A gyakorlatban ez nem szokott összejönni, mert karbantartás helyett inkább lassújeleket tűznek ki, sok a sebességkorlátozás a pályákon. A Budapest-Hegyeshalom vonal 160-as, ott vannak helyek, ahol ezt tényleg el is lehet érni.
A mozdonyok nagy része tudna is 120-szal menni: a vonatok előtt használt villanyok szinte kivétel nélkül, a dízelek közt meg csak a Desirok képesek erre, a többi sorozat nem éri el a 120-at. Sőt, a villanymozdonyok közt van olyan is, ami megfutná a 160-at, ha lenne rá módja: a V63-asok egy részét átépítették 160-asra, illetve az új 470-esek és 480-asok is tudnak ennyivel menni, ha a pálya engedi. De van, amelyik külföldön, az osztrák biztosítóberendezés mellett akár 230-cal is vágtázhat.
Ezek a sebességek azt jelentik, hogy futáspróbán ennek a 110%-át megfutotta a vonat, tehát az ilyen maximális sebességeket hosszú távon is tudják tartani és szokták is: egy végig 120-as pályán elméletileg végig 120-szal is mennének, ha lehetne.
Viszont hiába a 120 km/h-ra képes mozdony és pálya, van, hogy mégsem jön össze a dolog. A mozdony mellett ugyanis a személykocsiknak is megvan a maguk maximális sebessége. A Bhv kocsik egy része például 100 km/h-ra van engedélyezve, így ha kiengedik egy 120-as vonalra a vonatot, legfeljebb 100-zal mehet. De az új, 3. generációs hiper-szuper IC-kocsik is borzasztó értelmes módon 140-es forgóvázakat kaptak, így most hiába megy a vonalfelújítás, ha egyszer az életben mégis sikerül értékelhető mennyiségű 160-as fővonalat produkálni, akkor sem mehetnek rajta 140-nél gyorsabban.
A jelenlegi pályakorszerűsítések arról szólnak, hogy a fővonalakon megengedett legnagyobb sebességet 160 km/h-ra emeljék. Egyrészt ehhez vannak mozdonyok (nem sok, de akad, viszont kocsi alig-alig), másrészt pedig az előírások értelmében 160 km/h-nál magasabb megengedett legnagyobb sebességű pályán nem lehet szintbeli kereszteződés. Tehát ha ennél nagyobb sebességű vonalat szeretnének kiépíteni, akkor minden vasúti átkelőhelyet alul- vagy felüljáróval kellene kiváltani, ami rettenetesen megnövelné a költségeket. Így most megy a pályafelújítás, ágyazatot rostálnak, sínt cserélnek és ráengedik a felépítményét tekintve 160-as pályára a 120-as szerelvényeket, mert a biztosítóberendezés a régi marad, nem tesz lehetővé 120-nál nagyobb sebességet. Aztán mire lesz pénz az ETCS biztosítóberendezésre, amivel már 160-nal száguldozó vonatokat is lehetne kezelni, a pálya annyira leromlik, hogy mindenütt 120-as vagy az alatti lassújelek lesznek. Akkor majd lehet kezdeni elölről a felújítást, de mivel az sokba kerül, ezért még akkor is csak elvétve fognak 160-nal menni a vonatok, mert a nagy kiadások mellett nem biztos, hogy lesz pénz 160-ra alkalmas kocsik beszerzésére. A jelenlegi nagy korszerűsítés eredménye tehát finoman szólva is kérdéses.
Köszi a válaszokat!
Kiábrándító volt ezt olvasni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!