Miért piros színűek a MÁV legújabb beszerzésű, elővárosi motorvonatai? (Desiro, Flirt, Talent)
- Jogszabály alapján? Pl. egy nemzetközi szerződés rögzíti, hogy a különböző országok vasúttársaságai eltérő színeket kell, hogy használjanak, és nekünk a piros jutott. (Ezek ugyanis nem Ferrarik, Porsche-k, amelyek - szinte - csak piros színben léteznek!)
- "Éppen ilyen színben volt!"
Rögtön hozzáteszem, hogy elnézést kérek azoktól, akiket ez a tréfás megjegyzés bántana, hiszen én is tudom, hogy egy vasúti szerelvény beszerzés nem olyan, mint egy autóé, azoknál hosszabb idő eltelik a szerződéskötéstől a festésig, fényezésig.
Viszont arra is emlékszem, hogy a gőzvontatás idején forgalomba állított MÁV kocsik /szinte/ mind feketék voltak, majd később "kikékültek", azt viszont a pályaudvarokról vasútállomásokról - és személyes tapasztalatból is - tudom, hogy a különböző vasúttársaságok kocsijainak színezése egymástól eltérő, országon belül viszont nagyjából egységes.
- Csak! Nincs rá külön magyarázat.
Az MD-k idejében az új festési variáns megalkotásakor úgy határoztak, hogy a személykocsik kék alapszínnel fussanak, míg a dízel motorvonatok színe a piros legyen. Későbbiekben ezt követték, pl a Bz-knél is. Időközben a mai értelemben vett motorvonat beszerzés nem volt, egyedül a Hernyók érkeztek, de azok betétkocsijaiből volt különálló garnitúra is, (és van is a mai napig) melyet mozdonnyal vontattak. Ennek nem adhattak egyedi fényezést, hiszen a kocsik mozdonyos felhasználásánál már hülyén jött volna ki. A következő a Samu beszerzése volt, ám ez kimondottan IC forgalomra termett, és akkoriban nagy márkát képviselt, így a jelenlegi sémába illeszkedő mégis kicsit egyedi festés kellett neki.
Azután az első beszerzés a Desiro volt, ami mind felszereltségében mind kivitelében forradalmi áttörést jelentett. A következő beszerzésig hosszú idő telt el ami alatt legendává vált a piros motorvonat, a mai napig hallom sokaktól, hogy "A piros motorvonattal jöttünk". A Flirt beszerzés volt a következő és egyben első, melynél meg kellett volna alkotni egy régóta hiányzó láncszemet: a zárt villamos motorvonati egység színsémáját. Úgy emlékszem, készült is kék séma rá, ám szerintem döntött a "szép piros motorvonat" imázsa, és pirosak lettek. Aztán ugyabár a kavarás miatt lett 10 talentünk is, "hamar-hamar" amivel gyorsan kellett kezdeni valamit: A legels az osztrák magyarított festésével állt forgalomba, aztán lett a telibe piros...
Szerintem így lehetett, tévedés joga fenntartva :)
Köszönöm az eddigi két választ.
2012-06-15 18:02-nek: Igen, igen a Bzmot is kedvenc kis vonatom volt, de annak a színe talán csak egy tradíció, egy trend megszakítása lehetett, mert a 18:02-es kedves hozzászóló által példaként felhozott Samu nem piros volt, csak tartalmazott pirosra festett elemeket, a Hernyók pedig alapvetően kékek, s a Németországból később használtan vásárolt szerelvények eredetileg sötét pirosak voltak, majd – Miután a Bombardier nyerte el a felújítási tendert - Dunakeszin „MÁV-osították”.
A Siemens Desiro óta azonban minden vonat színe következetesen piros. Ennek a következetességnek a miértjére lennék kíváncsi.
" de így olcsóbb volt... (A mi Talentjeink eredetileg az ÖBB-nek készültek, de végül nekünk adta el a Bombardier, és olcsóbb volt, ha nem fényeztetjük át kékre"
Ez az elmélet ott megbukik, hogy a talentek teljesen át lettek fényezve miután megjöttek...
Időközben a MÁV rendelt 42 újat (+ a GYSEV 6-os, azok értelemszerűen zöld-sárgák lettek), és az újaknak már kék-ezüst-sárga színük lesz. :)
2 már meg is érkezett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!