MÁVosok mit mondanak? A Keleti kisiklás egy szerencsétlen baleset, vagy be volt kódolva?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
11.
A hátsó angol váltón alapján az látszik, hogy a bal oldali vonat csak 1-gyel "lépett odébb". Ami meg azért furcsa, mert az a győri bejövő vágány, ez meg Kolozsvárról jött, nem? Itt eleve valami árulás van, átépítették ezt a részt pár hónapja? A Google Earthon még csak 1-1 átkötés van irányonként és ráadásul nem 5, hanem 4 bejövő vágány, pedig az is idei kép.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Természetesen nem lehetetlen az aláváltás.
Mivel előfordulhat műszaki hiba, amikor egy meghibásodott berendezés úgy érzékeli, hogy nem szabad állítani, ezért letiltja az állítást, viszont a valóságban nincs semmi gond, így - a helyzet kivizsgálása után - ki lehet iktatni a biztosítóberendezést, és kézzel állítani. (Szigeteltsín-kikapcsolónak nevezik, és ezzel át lehet ugrani egy csomó vizsgáló mechanizmust, köztük a meghibásodottat is.) Az a valóságban elég gyakori, hogy használni kell ezt a gombot. Szerintem a Keletiben ebben a hőségben hetente biztos előfordul.
De vonat előtt semmilyen értelmi fogyatékos nem használná ezt a gombot. Véletlen megnyomás ellen meg biztosítva van, mechanikus reteszeléssel.
Egyébként meg, valahol azt írták a neten, hogy a vonat eleje elindult egy irányban, aztán 4 tengely egy másik irányba, a többi meg az eredeti irányba. (A fotók alapján mondjuk ebben nem vagyok biztos, de kizárni se tudom.) De a lényeg az, hogy 2 aláváltás (oda-vissza) már elég valószínűtlen.
Nem kizárt persze, mert esetleg rossz gombhoz nyúlt a forgalmista egy másik, hibás váltó helyett, de azért valószínűtlen. Mondjuk, én már személyesen is láttam ilyent egy ipartelepen, hogy kétszer aláváltott a forgalmista (először mellényúlt, aztán mikor rájött, visszavette, a tehervonat egy kocsija másik vágányra ment és kisiklott vagy 3 kocsi). De hát a Keleti azért más, mint egy iparvágány, oda értelmesebb embereket raknak.
Ma reggel egy hír végét hallottam a rádióban, ez alapján nekem úgy tűnt, hogy magának a váltócsúcssínnek a hajtóműben lévő rögzítését gyanúsítják. Később már nem mondták be ezt a hírt, hallgattam egy darabig ugyanazt az adót.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"hátsó angol váltón alapján az látszik, hogy a bal oldali vonat csak 1-gyel "lépett odébb". Ami meg azért furcsa, mert az a győri bejövő vágány, ez meg Kolozsvárról jött, nem?"
Nem egyet lépett, hanem kettőt. A hátsó angol mellékirányból mellékirányba áll (nem vasutas nyelven: az egyenes irányt teljesen keresztezve), így:
És szépen kivehető a bal felső és a jobb alsó elálló csúcssín. (Te abból a csúcssínből indulsz ki, ami nem is érintett ennél a menetnél, egyébként az első rajzomnál engem is ez zavart meg.)
"Itt eleve valami árulás van, átépítették ezt a részt pár hónapja? A Google Earthon még csak 1-1 átkötés van irányonként és ráadásul nem 5, hanem 4 bejövő vágány, pedig az is idei kép."
Nincs árulás, Kőbánya-felső felől a harmadik vágányt (a volt józsefvárosi vágány helyén), és a hozzá kapcsolódó második váltósort nemrégiben építették éppen az ilyen esetek miatt, amikor a 80-asról és a 120-asról is közel egyidőben jön vonat.
"Természetesen nem lehetetlen az aláváltás."
De, lehetetlen az aláváltás, legalábbis közlekedő vonatnak. Szépen leírtad a szigeteléskikapcsolót, csakhogy egy beállított vágányútban nem lehet szigeteléskikapcsolóval SEM váltót állítani.
A beállított vágányutat vagy a vonat törli el, ha végighaladt rajta, vagy kényszeroldani lehet, ez esetben a jelző visszaesik (ha még előtte van a vonat), de a vágányút csak 3 perc múltán oldódik, éppen azért, hogy ne lehessen vonat előtt/alatt váltót dobálni.
Ha a vonat elhaladt, és a váltó hamis foglalt maradt, jöhet a szigeteléskikapcsolóval való állítás.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
15.
Ehhez képest a mozdony, meg az 1.kocsi szépen bevette a kanyart, amit nem is kellett volna nekik. Vagyis már akkor is rosszul állt, amikor odaért a vonat. Utána meg "kiegyenesedett".
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A KBSZ ma közzétette a vizsgálatának eredményét.
A vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben (amit pirossal bekarikáztam) a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért a fellépő erőhatásoktól függően részben kitérőbe, részben egyenesen halad tovább a vonat.
Hogy miért simult mindkét csúcssín, azt fentebb leírták.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
16
Mi az, hogy ehhez képest?
A csavar az előző vonat alatt törhetett el, így mire jött a kérdéses vonat, már fennállt a balesetet előidéző helyzet.
A csavartörés miatt elszabadult csúcssín odasimult ahhoz a tősínhez, amitől el kellett volna állnia, és megvezette azon az oldalon a kerekeket. Emiatt a másik oldali kerekek a nyomtávszűkülés miatt felkaptak a sínekre. A lassan haladó és igen nehéz mozdony a súlyánál fogva bezuhant a másik vonat útjába vezető sínekre, a könnyű személykocsik pedig kisiklottak, de a mozdony még így húzta őket magával.
Aki még nem látott váltót, annak egy kis segítség, hogy el tudja képzelni a dolgot.
Itt egy egyszerű kitérő, nem ilyen volt a helyszínen, de a lényeg ennek a segítségével megérthető:
Ezen a képen látni, hogy a bal oldali csúcssín hozzásimul a tősínhez, a jobb oldali meg eláll tőle. Ebben az állásban egyenesen tud haladni a vonat.
De ha elképzeljük, hogy a jobb oldali csúcssín elszabadul, és odarázódik a jobb oldali tősín mellé, akkor, látható, hogy a két oldali kerekeknek össze kellene találkozni kicsit távolabb.
Ez persze nem megy, hanem a Keletiben az történt, hogy a nyomtávszűkülés miatt a mozdony bal oldali kerekei felkaptak a bal oldali sínekre, aztán beestek a csúcssín és a tősín közé, és a mozdony elindult kitérő irányba, a másik vágány felé. A személykocsik már máshogy viselkedtek, simán kisiklottak, és a kavicson, ill. betonaljakon mentek tovább. Ameddig meg nem állt az egész.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
19.
Ezt én értem, de mivel mindkét csúcssín simulva maradt, egyszerre "mindkét irányban terelt" és ilyen alapon egyenesen is mehetett volna, a másik csúcssínt átlépve. Nekem ez nagyobb eséllyel bekövetkezőnek tűnt, mivel ekkor nincs irányváltoztatás és a 80 tonna folytatja az útját, amerre a lendület viszi.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!