Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » MÁVosok mit mondanak? A...

MÁVosok mit mondanak? A Keleti kisiklás egy szerencsétlen baleset, vagy be volt kódolva?

Figyelt kérdés
[link]

aug. 26. 08:16
1 2 3
 11/23 Justinianus ***** válasza:
100%

Elnézést, az egyik váltót rosszul rajzoltam be, így a helyes:

[link]

[link]

aug. 26. 19:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/23 anonim ***** válasza:

11.

A hátsó angol váltón alapján az látszik, hogy a bal oldali vonat csak 1-gyel "lépett odébb". Ami meg azért furcsa, mert az a győri bejövő vágány, ez meg Kolozsvárról jött, nem? Itt eleve valami árulás van, átépítették ezt a részt pár hónapja? A Google Earthon még csak 1-1 átkötés van irányonként és ráadásul nem 5, hanem 4 bejövő vágány, pedig az is idei kép.

aug. 26. 20:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/23 anonim ***** válasza:

Természetesen nem lehetetlen az aláváltás.

Mivel előfordulhat műszaki hiba, amikor egy meghibásodott berendezés úgy érzékeli, hogy nem szabad állítani, ezért letiltja az állítást, viszont a valóságban nincs semmi gond, így - a helyzet kivizsgálása után - ki lehet iktatni a biztosítóberendezést, és kézzel állítani. (Szigeteltsín-kikapcsolónak nevezik, és ezzel át lehet ugrani egy csomó vizsgáló mechanizmust, köztük a meghibásodottat is.) Az a valóságban elég gyakori, hogy használni kell ezt a gombot. Szerintem a Keletiben ebben a hőségben hetente biztos előfordul.

De vonat előtt semmilyen értelmi fogyatékos nem használná ezt a gombot. Véletlen megnyomás ellen meg biztosítva van, mechanikus reteszeléssel.

Egyébként meg, valahol azt írták a neten, hogy a vonat eleje elindult egy irányban, aztán 4 tengely egy másik irányba, a többi meg az eredeti irányba. (A fotók alapján mondjuk ebben nem vagyok biztos, de kizárni se tudom.) De a lényeg az, hogy 2 aláváltás (oda-vissza) már elég valószínűtlen.

Nem kizárt persze, mert esetleg rossz gombhoz nyúlt a forgalmista egy másik, hibás váltó helyett, de azért valószínűtlen. Mondjuk, én már személyesen is láttam ilyent egy ipartelepen, hogy kétszer aláváltott a forgalmista (először mellényúlt, aztán mikor rájött, visszavette, a tehervonat egy kocsija másik vágányra ment és kisiklott vagy 3 kocsi). De hát a Keleti azért más, mint egy iparvágány, oda értelmesebb embereket raknak.

Ma reggel egy hír végét hallottam a rádióban, ez alapján nekem úgy tűnt, hogy magának a váltócsúcssínnek a hajtóműben lévő rögzítését gyanúsítják. Később már nem mondták be ezt a hírt, hallgattam egy darabig ugyanazt az adót.

aug. 27. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/23 Justinianus ***** válasza:

"hátsó angol váltón alapján az látszik, hogy a bal oldali vonat csak 1-gyel "lépett odébb". Ami meg azért furcsa, mert az a győri bejövő vágány, ez meg Kolozsvárról jött, nem?"

Nem egyet lépett, hanem kettőt. A hátsó angol mellékirányból mellékirányba áll (nem vasutas nyelven: az egyenes irányt teljesen keresztezve), így:

[link]

És szépen kivehető a bal felső és a jobb alsó elálló csúcssín. (Te abból a csúcssínből indulsz ki, ami nem is érintett ennél a menetnél, egyébként az első rajzomnál engem is ez zavart meg.)

"Itt eleve valami árulás van, átépítették ezt a részt pár hónapja? A Google Earthon még csak 1-1 átkötés van irányonként és ráadásul nem 5, hanem 4 bejövő vágány, pedig az is idei kép."

Nincs árulás, Kőbánya-felső felől a harmadik vágányt (a volt józsefvárosi vágány helyén), és a hozzá kapcsolódó második váltósort nemrégiben építették éppen az ilyen esetek miatt, amikor a 80-asról és a 120-asról is közel egyidőben jön vonat.

"Természetesen nem lehetetlen az aláváltás."

De, lehetetlen az aláváltás, legalábbis közlekedő vonatnak. Szépen leírtad a szigeteléskikapcsolót, csakhogy egy beállított vágányútban nem lehet szigeteléskikapcsolóval SEM váltót állítani.

A beállított vágányutat vagy a vonat törli el, ha végighaladt rajta, vagy kényszeroldani lehet, ez esetben a jelző visszaesik (ha még előtte van a vonat), de a vágányút csak 3 perc múltán oldódik, éppen azért, hogy ne lehessen vonat előtt/alatt váltót dobálni.

Ha a vonat elhaladt, és a váltó hamis foglalt maradt, jöhet a szigeteléskikapcsolóval való állítás.

aug. 29. 01:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/23 anonim ***** válasza:
A baleset oka az volt, hogy az egyik csúcssínfül felfogató csavarjai eltörtek. Az egyik már régen, mert teljesen rozsdás volt a törés, a másik meg most. A csúcssín így elmozdult a helyéből, emiatt történt a baleset. (A csúcssínt a rászerelt fülön keresztül tartja fixen egy rúd.)
aug. 29. 07:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/23 anonim ***** válasza:

15.

Ehhez képest a mozdony, meg az 1.kocsi szépen bevette a kanyart, amit nem is kellett volna nekik. Vagyis már akkor is rosszul állt, amikor odaért a vonat. Utána meg "kiegyenesedett".

aug. 29. 07:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/23 A kérdező kommentje:
15: honnan veszed ezt az információt?
aug. 29. 09:04
 18/23 Justinianus ***** válasza:

A KBSZ ma közzétette a vizsgálatának eredményét.

A vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben (amit pirossal bekarikáztam) a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért a fellépő erőhatásoktól függően részben kitérőbe, részben egyenesen halad tovább a vonat.

Hogy miért simult mindkét csúcssín, azt fentebb leírták.

aug. 29. 12:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/23 anonim ***** válasza:

16

Mi az, hogy ehhez képest?

A csavar az előző vonat alatt törhetett el, így mire jött a kérdéses vonat, már fennállt a balesetet előidéző helyzet.

A csavartörés miatt elszabadult csúcssín odasimult ahhoz a tősínhez, amitől el kellett volna állnia, és megvezette azon az oldalon a kerekeket. Emiatt a másik oldali kerekek a nyomtávszűkülés miatt felkaptak a sínekre. A lassan haladó és igen nehéz mozdony a súlyánál fogva bezuhant a másik vonat útjába vezető sínekre, a könnyű személykocsik pedig kisiklottak, de a mozdony még így húzta őket magával.

Aki még nem látott váltót, annak egy kis segítség, hogy el tudja képzelni a dolgot.

Itt egy egyszerű kitérő, nem ilyen volt a helyszínen, de a lényeg ennek a segítségével megérthető:

[link]

Ezen a képen látni, hogy a bal oldali csúcssín hozzásimul a tősínhez, a jobb oldali meg eláll tőle. Ebben az állásban egyenesen tud haladni a vonat.

De ha elképzeljük, hogy a jobb oldali csúcssín elszabadul, és odarázódik a jobb oldali tősín mellé, akkor, látható, hogy a két oldali kerekeknek össze kellene találkozni kicsit távolabb.

Ez persze nem megy, hanem a Keletiben az történt, hogy a nyomtávszűkülés miatt a mozdony bal oldali kerekei felkaptak a bal oldali sínekre, aztán beestek a csúcssín és a tősín közé, és a mozdony elindult kitérő irányba, a másik vágány felé. A személykocsik már máshogy viselkedtek, simán kisiklottak, és a kavicson, ill. betonaljakon mentek tovább. Ameddig meg nem állt az egész.

aug. 29. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/23 anonim ***** válasza:

19.

Ezt én értem, de mivel mindkét csúcssín simulva maradt, egyszerre "mindkét irányban terelt" és ilyen alapon egyenesen is mehetett volna, a másik csúcssínt átlépve. Nekem ez nagyobb eséllyel bekövetkezőnek tűnt, mivel ekkor nincs irányváltoztatás és a 80 tonna folytatja az útját, amerre a lendület viszi.

aug. 29. 15:20
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!