A HÉV közlekedés miért sokkal pontosabb mint a nagyvasúti? Például a HÉV motorvonatok se fiatalabbak mint mint a MÁV egyébb járművei, és elvileg ugyanaz a tulajdonos?
A máv vasúthálózata egy hatalmas összefüggő hálózat. Kis túlzással, ha az ország egyik végében valami gáz van, akkor az még a másikban is érzékelhető, az egymástól függő vonatok miatt (be kell várniuk egymást, ugyanaz a szerelvény menne tovább stb.).
Ezzel ellentétben a hév vonalak szigetüzemek, semmilyen más voltól nem függenek.
HÉV-en minden szerelvény ugyanaz. Minden járművezető tudja vezetni az összeset.
Nincs az hogy ha ledöglik egy Flirt, de nem tudják kicserélni, mert a másik mozdonyvezetőnek nincs rá tipusa. Meg arréb sem tudják húzni, mert nem olyan a kapcsolókészülék egy másik járművön. Rengeteg irányítóvan... személyzetes, mozdonyos, forgalmász, stb. Mire ezek megbeszélik hogy mi legyen lemegy a nap.
Homogén flotta, a menetrend egy adott típusra íródott, amit nem is pótolhat más menetdinamikájú típus. Többnyire kétvágányú a pálya, és ami a legfontosabb: szigetüzem.
A H5-ös vonalon a járatok pontossága tehát csak azon múlik, hogy a H5-ös jelzésű HÉV-ek tudják-e tartani a menetrendet.
Ezzel szemben például az 1-es vonal menetrendi pontossága rengeteg vonattól függ: ahhoz, hogy egy ilyen sokrétű vonalon minden klappoljon, pontosnak kell lennie a győri személyvonatnak, a soproni InterCity-nek, a bécsi EuroCity-nek, a zürichi, stuttgarti EuroNightnak, és ugye a tehervonatok is ott vannak. Ha pedig ez nem lenne elég, ezeknek a járatoknak a pontossága egy halom másik vonal pontosságán is múlik. Tehát ha Buchsban elhúzódik a határellenőrzés, vagy éppen vihar miatt fennakadások vannak Salzburg környékén, akkor késve érkezik Magyarországra a nemzetközi vonat és jó eséllyel borítja valamilyen szinten az 1-es vonal pontosságát egy időre, mégha az addig rendben is volt aznap. De ha az IC csak 10 percet is késik, akkor az utána menetrend szerint 5 perccel induló személyvonat is fog, hiszen az meg nem nagyon indulhat el az IC előtt.
Ha pedig netalántán egyvágányú a pálya, akkor sokkal tovább kitarthat ez a késés, hiszen a szembejövő is átvesz belőle és így tovább egészen addig, amíg valahol nem oldódik meg úgy a vonatkereszt, hogy a késő vonat vár és a pontos időben marad. Lásd: Balaton, ahol az északi és déli parti vonatok is görgetik maguk előtt a késést, ha egyetlen vonat is késik például Fehérvárról lefelé.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!