BKK buszjáratokon mióta kell az utasnak megnyomnia egy gombot a busz oldalán felszállás előtt hogy kinyíljon az ajtó amit amúgy a buszsofőr is ki tud nyitni?
Ezek szerint egyes járatokon nem a sofőr nyitja felszálláskor?!
Mégis miért így van műszakilag megoldva egyes járatoknál ezek szerint?
Pár másodperc kellemetlenség után (mivel látássérült vagyok és fogalmam nem volt hol a gomb, persze ezek után mégis neki állt akadékoskodni hogy én miért nem vagyok képes megnyomni egy gombot amire elvileg mutogatott) sikerült kinyitnia az ajtót a sofőrnek. Ha ő ki tudja nyitni az ajtót, akkor miért az utasnak kell szenvedni? Főleg akkor ha hátrányos helyzetű és fogalma sincs arról hogy neki valaha felszállás előtt kell ezt megcsinálnia, és nem a sofőr nyitja ki, amikor egyértelműen ott állok és fel akarok szállni.
Maga a lehetőség régóta megvan (már a 415/435-ös Ikarus buszokon is volt ajtónyitó) csak nem minden esetben használják. Akkor van igazán értelme, ha nincs sok utas a megállóban, és megy nyáron a klíma, vagy télen a fűtés.
Jelen esetben ez egy szerencsétlen eset volt, ideális esetben a sofőrnek (vagy akár valamely utastársnak) kellett volna észlelnie, hogy látássérült vagy, és segíteni egy ajtónyitással. (Az ott állás önmagában nem mindig egyértelmű, ha esetleg abból a megállóból több busz is indul.)
#2:
Ez nem csak a sofőr hibája, mivel egy kedves utas is megemberelhetné magát és szólhatna annak a szerencsétlennek odakint, hogy talán meg kéne nyomni a gombot. Nem egyszer láttam már, hogy ilyen esetben bent a buszban mindenki csak bambán bámulta a nyugdíjas mamit, aki szegény szintén nem tudta, hogy a gombot kéne megnyomni, és mondom, mindenki csak nézte, de szólni a világért se.
Nekem amúgy szimpatikus a megoldás, de az tény, hogy tudni kell róla, meg kell szokni, és igen, kell legyen annyi empátia az utastársakban is, hogy segítsenek a folyamatban annak, aki rászorul. (Én is nem egyszer nyitottam már ilyen esetben ajtót belülről, vagy ha nem olyan pozícióban ültem, mutogattam hogy hol a gomb.)
Egyébként rendszeresen kérdés itt a GYK-n is (vissza lehet keresni) hogy a metrókon miért nyílik automatikusan az ajtó, miért nem gombbal kell nyitni, mert az mennyire jó lenne. Ebből is látszik, hogy olyan rendszert még a világon nem találtak ki, ami mindenkinek kedvezne.
"egy kedves utas is megemberelhetné magát és szólhatna annak a szerencsétlennek odakint, hogy talán meg kéne nyomni a gombot"
Vagy a sofőrnek, hogy van felszálló?
5-ös, 6-os, kívül és belül is van ilyen gomb? Csak az első ajtón?
Leszállásjelzővel? Ha áll a busz, az ajtónyitóként működik?
Akkor ha valaki jelzett a busz elején, a hátul leszállónak nem is kell, majd kinyitja magának? A sofőr mindig észreveszi, hogy utána be kell zárni?
Ha a sofőr azért nem nyitja ki a felszállónak, mert nem biztos benne, hogy fel akar szállni, akkor más utas hogy lehet benne biztos?
Na akkor picit részletesebben.
A buszon a sofőr két féle üzemmódban tud ajtót nyitni, vagy manuálisan kinyitja az összeset/amelyiket akarja, vagy un. engedélyezős üzemmódba kapcsolja az ajtókat. Utóbbi esetben világít a kinti nyomógomb (meg ha olyan, a benti leszállásjelző gomb is a kapaszkodón) ekkor gombnyomással az utas ki tudja nyitni az ajtót. Ha olyan a busz, akkor az érzékelők alapján pár másodperc múlva visszazár a nem használt ajtó (de az engedélyezés továbbra is él, és szükség esetén újra nyitható.) A sofőr (szintén busztípus függően) be tudja zárni az összes ajtót, vagy egyedileg amelyiket akarja, illetve le tudja venni az engedélyezést. Remélem minden esetet felsoroltam, mivel rengeteg féle-fajta (és azon belül sem egységes, mert egy adott típus is több helyről lett összevásárolva) busz jár Budapesten, ezért a sofőrnek is külön macera ha éppen nem úgy működik a buszán a rendszer, mint amit megszokott.
A második kérdésedre válaszolva. Az utazási kultúra részét kellene képezze, hogy nem közvetlenül a busz mellett várakozok, hanem picit távolabb, és csak akkor lépek oda, amikor fel akarok szállni, illetve hátrább lépek, ha nem az én buszom jött, hogy odaférjenek a le/felszállók. De sajnos ez nem minden esetben sikerül a kedves utastársaknak. Jó esetben más utas ha érzékeli az utastársa mellett állva, hogy segítségre van szorulva (vagy akár mert bizonytalan, vagy akár mert látássárült) meg tudja kérdezni, és tud neki segíteni. Mindeközben a sofőrnek már egyéb dolgokra is figyelnie kell.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!