Hogyan ment egyre lejjebb a színvonal a MÁV-nál az évtizedek alatt?
Mivel kapcsolatban? Én ma sokkal szívesebben vonatozom, mint mondjuk húsz éve, amikor még szinte hírből sem ismerték itthon az ütemes menetrendet. A járművek is sokkal jobban néznek ki, mint akkor.
Persze vannak kohószökevények, rossz menetrendek, romló pályák, meg jobban teljesítő külföldi vállalatok (meg a GYSEV is egy egész más összképet ad), amikhez lehet hasonlítani, időnként zárnak be vasútvonalakat (egyeseket érthető, másokat kevésbé érthető okokból), de én nem érzem azt, hogy rosszabb lenne a színvonal, mint 20, 10 vagy 5 éve. Azt igen, hogy lehetne jobb.
Szimplán nem igaz, hogy lejjebb ment, mi több, a legtöbb vonalon teljesen fejlett és minőséginek mondható az utazás.
Emeletes vonatok, modern és csendes motorvonatok, online jegyvásárlás, felújított pályaudvarok, állomások.
Az tény, hogy a minőség erősen vegyes. Hiszen a modern utazás mellett simán bele lehet futni Csörgő által vontatott ősrégi, soha nem takarított Balatoni vonatokba, vagy teljesen lelakott 20-al döcögő piroskákba.
Látom, a mávos bértrollok megszállták a kérdést.
Több dolog együttesen okozza a MÁV haldoklását. Egyrészt a megalázóan alacsony fizetések és a rossz munkakörülmények miatt egyre nagyobb a munkaerőhiány. Már a létfontosságú javításokra sincs elég ember, olyanokra meg, hogy wifi vagy légkondi, egyáltalán nincs. Újabban már a tartályos vécéket sem ürítik, egyre több van közülük lezárva, feltételezhetően szintén emberhiány miatt. A kocsihiányt sem az okozza, hogy a MÁV tulajdonában ne lenne elég kocsi, hanem az, hogy amelyik kocsinak akár csak egy icipici javítás kellene, hogy forgalomba állhasson, az évekig rohad félreállítva, mert nincs, aki megcsinálja.
Másrészt a vezetői pozíciókba nem hozzáértő embereket ültetnek, hanem pártkatonákat, bárki is van kormányon. Ebből nemcsak az következik, hogy szakértelem híján nem tudnak jó döntéseket hozni, hanem az is, hogy szétlopják a MÁV-ot.
Nem tudom, mitől bértroll az, ha valaki leírja a saját tapasztalait. Inkább az a trollkodás, ha csak a rossz dolgokat sorolod fel, és figyelmen kívül hagyod, hogy sok dologban fejlődött a színvonal. Mert ugye az színvonalromlás szerinted, hogy most nem mindig működik az a légkondi meg wifi, ami évtizedekkel ezelőtt még nem is volt.
Vannak hiányosságok, fejlesztendő területek, leginkább a karbantartásban, pályafelújításban, ez igaz, de nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy előbb a klasszik Bhv-kból lettek posta-, majd fecske-Bhv-k (ráncfelvarrás), később meg Flirtök meg Kissek váltották ezeket, és szerencsére fecske-Bhv-val már alig találkozik az ember - ezt én nem nevezném színvonalromlásnak. Fel lehet hozni extrém szélsőségeket, mint a bezárt vonalak, a hússzal döcögő Bézé, de ilyenkor illik mellétenni a másik szélsőséget is, mondjuk a kettes vonalat.
6,8: Nem így látom. Maguk a kocsik színvonala egyértelműen előrelépés a korábbi időkhöz képest (ld. pl az IC+, felújított gyorsvonati kocsikat) mint ahogy a Flirt, Kiss is előrelépés. A MÁV e-jegyrendszere is évekkel megelőzte a COVID időben elindult egységes NMFR-es jegyrendszert. (Ennek persze hátránya is van, hogy nem egységes, NMFR-t használó appokban nem lehet vonatjegyet venni, miközben minden mást igen.)
Sajnos az is igaz, hogy sok dolog meg nem javult. Ilyenek a szinte állandó késések egyes vonalakon. És az se megoldás, hogy úgy csinálunk a késésből mentrend szerinti közlekedést, hogy növeljük a menetidőt. Közlekedik egy csomó olyan kocsi, aminek a 21. században már nem kellene. És itt nem a fecske BHV-ra gondolok, mert nekem volt szerencsém pár éve nem felújítotthoz is, amit már 20 éve is utáltam. De lássuk be, a felújítatlan BZ-k sem az utasok szíve-csücskei, és igen, az is közlekedik még sok helyen.
Szóval igen, van még hova fejlődni, de azért a minden sokkal rosszabb sem igaz.
#9 A 10-20 évvel ezelőttihez képest a járműpark átlagos állapota nagyságrendekkel rosszabb. Ez pedig pont azért van, mert szökőévente egyszer vesznek új vonatokat. A MÁV persze ilyenkor marha büszke erre, de amit vesznek, annak a többszörösére lenne szükség.
Karbantartás a MÁV-nál ma már egyáltalán nincs, sem a járművek, sem a pálya terén. Emiatt folyamatosan nő a menetidő, de a legtöbb vonalon a menetrend erre nem reagál, sőt, pl. a Keleti-Szolnok vonalon 2022-ben még csökkentették is a menetrend szerinti menetidőt annak ellenére, hogy előtte is fizikailag lehetetlen volt betartani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!