Mi hívta életre és miért terjedtek el a kötöttpályás járművek? Ha kevesebb autó lenne az utakon, sebességben is az autóbusz maradna a "jobb"?
"Nem a szpervonatokkal kellene összehasonlítani a közutat. Autópályán a busz is veri a 100-at, amit nem sok (magyar) vonat mondhat el magáról." - ezzel szemben 2500 km felett van a 100-120-140-160 km/h-ra engedélyezett vasutak hossza, autópályából és gyorsforgalmi útból meg 1880 km van.
A magyar vasúti járműparkra lehet sok rosszat mondani, de inkább a 120 km/h és az afeletti sebesség elérése okoz gondot sok járműnek, a 100 km/h-t a legtöbb eléri. Ami nem, az a Bzmot meg a hévek, meg ami már nagyon le vannak harcolva.
"Mi hívta életre"
Nagyon régen a gazdasági vasutaknak nem volt ellenfele. A pusztába, erdőbe csak a vasúttal lehetett normálisan közlekedni. Nem volt olyan közúti jármű akkor még ami vetekedni tudott volna a vasúttal. Sőt már akkor voltak kötöttpályás megoldások amikor még motorokat sem építettek a járművekbe - a lóvasút kifejezés talán ismerős lehet.
"sebességben is az autóbusz maradna a "jobb"?"
Normális sebesség mellett esélytelen a busz.
Ha a vonattal stabilan lehetne menni 120-al, akkor sehol nem lenne a busz. Gondolom képben vagy KRESZ ügyileg, így nem kell kifejtenünk.
Tehát távolsági közlekedésben egyértelmű a vasút előnye. (Tejködben is lehet 120-al csapatni a vonattal - elég félelmetes élmény vezetőállásból...:D)
A busznak ott van az előnye, hogy azok a településeken be tudnak menni a központba és a bó't, a kocsma és a posta előtt teszik le az utasokat. Ezért kell a kettő közlekedési ágat kombinálni.
Előnyei
A hajózás után a legkevesebb energiát igényli, tizedannyit, mint a közúti közlekedés
A zárt pálya miatt sokkal biztonságosabb
Kedvezőbb a területfoglalása: egy kétvágányú vasúti pályának a szállítási kapacitása nagyobb, mint egy 10 sávos autópályának
Időjárásra kevésbé érzékeny, mint a repülés
Az utazás pontosabban tervezhető, nincsenek dugók
Bizonyos esetben gyorsabb a teljes utazási időt figyelembe véve, akár a repülőnél is
Utazás közben lehet dolgozni, modernebb vonatok még 230 V-os csatlakozóval és Wi-Fi internettel is fel vannak szerelve
A villamos vontatás lokálisan nem szennyez
Kedvezőbb zajszennyezés.
Hátrányai
Nincs mindenhová vasútvonal építve, nincs háztól házig szállítás
Rugalmatlan
A közlekedést gyakran nehezítik sztrájkok
Kiépítése drága
Menetrendhez kötött
Sok helyen elavult, korszerűtlen
Szabványosítás nem teljes körű:
Több eltérő nyomtávolság
Több eltérő áramrendszer
Több eltérő biztosítóberendezés
Nemzeti vasúttársaságok monopolhelyzetben vannak
Forrás: [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!