Létezik dízel vagy akkumulátoros villamos? Végülis a hajtás mindegy, a lényeg, hogy sínen megy és nem kell neki felsővezeték?
A villamos azért villamos mert villamos árammal megy.
Vannak dízel mozdonyok, azok sínen mennek és nem kell nekik felsővezeték
Esetleg akkus verzió?
A Tram-Traint én is láttam, igen, ilyesmire gondolok.
A CAF-nak van szuperkondenzátoros villamosa, ami a megállókban töltődik, így nincs szükség felsővezetékre.
Pl. Sevillában, Zaragozában és az ausztrál Newcastle-ben van ilyen.
Diesel-elektromos hibrid tram-train meg ugye sok helyen van. Én
Nordhausen mellett láttam diesel Combinót.
Budapestiként szokatlan látvány volt.
Alapvetően ahol villamosra van szükség, ott van olyan forgalom, hogy megérje kiépíteni a felsővezetéket. Viszont a hálózat terjeszkedésével létrejöhetnek olyan viszonylatok, ahol már van gyérebb forgalmú szakasz, ennek áthidalására szolgálnak a dízelüzemmel is működő villamosok, jellemzően tramtrainek (például egy nagyváros és egy előváros között).
Újabban viszont olyan igények is előfordulhatnak, hogy viszonylag frekventált helyen kell nélkülözni a felsővezetéket (városkép, esetleg technikai akadály miatt), ez akkumulátoros üzemmóddal oldható meg.
Olyan viszont aligha van, hogy csak dízelüzemű, vagy ne felsővezetékről (esetleg alsóvezetékről) töltse az akkumulátort.
Amit motor hajt az lényegében motorvonat, igazából városokban alapvetően több szempontból ideálisabb az elektromos meghajtás.
Egyrészt csak akkor fogyaszt energiát a jármű mozgatása, ha a jármű halad is, dízel esetében a motor meg ugye mindenképp jár.
Akkor egy dízelmotor esetében, bár nyilván nem fog tőle rögtön tönkremenni, de közel sem ideális a városi környezet, ahol akár pár száz méterenként meg kell állni majd ismét felgyorsítani a szerelvényt.
Nem füstöli tele a környezetét, jó nyilván ott a sok autó miegymás, de ennyivel legalább kevesebb.
Akkor karbantartásigényt is nézhetjük, azért egy dízelmotornak alapvetően több karbantartás kell mint egy transzformátor + villanymotor párosnak, szóval ezen is pénzt tudnak megtakarítani.
Ehhez kapcsolódik még, hogy a nagy energia igazából a gyorsításhoz kell, itt meg ahhoz hogy dinamikusan tudjon gyorsítani vagy "feleslegesen erős" motort vagy megfelelő áttételt kéne beépíteni tekintve hogy dízelmotor teljesítménye és nyomatéka nem állandó, míg egy villanymotor szinte minden fordulatszámon állandó teljesítményt és nyomatékot tud leadni.
Lehetne írni a zajt is, bár alapvetően ritkán járok olyan városban ahol van villamos de mikor jártam, ott azért csattogtak elég rendesen, szóval ez relatív, de ha elméletben feltételezzük, hogy jó minőségű pálya van, és műszakilag rendben van akkor papíron csendesebb is mint dízelmotorral hajtva.
Aztán még ott az a rész, bár nem tudom hogy a hazai villamosok között vannak-e olyanok amik képesek erre, de villamos meghajtás esetén fékezéskor lehet energiát visszatáplálni, ilyenkor a motorok generátorként üzemelnek, ezzel szintén javítani lehet a fogyasztási adatokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!