Van arról valamiféle információ, hogy Nagy-Magyarország idején milyen útvonalon mentek a vonatok Budapestről Lengyelországba (Krakkó, Varsó)?
A vasút és Nagy-Magyarország közös története 1846-1920-ig tartott, Lengyelország meg 1918-tól létezik ismét, addig Ausztria, Oroszország és Németország (Poroszország) között volt felosztva a történelmi Lengyelország. Akkoriban nem nagyon volt szempont, hogy az országok össze legyenek kötve vasúton, bár voltak kivételek.
Oroszországban a széles nyomtáv volt az elterjedt, de a Varsó-Bécs vasútvonal normál nyomtávval lett megépítve (Varsó akkor orosz fennhatóság alatt volt): [link]
Értelemszerűen a Magyarországról Varsóba tartó vonatok (ha voltak ilyenek) ezen útvonalra csatlakozva juthattak el.
Lengyelország Ausztriához tartozó részére könnyebb volt az eljutás, több kapcsolat is volt a Kárpátokon keresztül: [link]
A Poroszországhoz tartó részekre meg nyilvánvalóan Csehországon, Morvaországon keresztül volt célszerű eljutni.
A helyzetet talán bonyolítja, hogy a vasúttársaságok kezdetben saját maguknak építették a vasutat, csak később kezdték államosítani a vasúttársaságokat (az előbbi térképen még szerepel a Kassa–Oderbergi Vasút), nyilván a legolcsóbban a saját vasútjukon lehetett vonatot közlekedtetni. Továbbá akkoriban mások voltak az utazási szokások, nem biztos, hogy volt jelentős személyforgalom például Zakopane felé, a nemzetközi forgalom leginkább a nagyvárosok között volt, más kisebb vasútvonalakon inkább a teherforgalom lehetett jelentős.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!