A vasútnál mi az a biztosítóberendezés?
A biztosítóberendezés az, amit átadtam a leendő gyermekvasutasom apjának, hogy tanulja meg vele ő helyettem, mert ezt nem bírom felfogni agyilag. :D
Amúgy a váltók meg a jelzők közötti kapcsolatot fenntartó kütyüket nevezik így, hogy tényleg akkor jelezzen szabadot, ha arrafelé megy a vonat majd, enélkül fizikailag mehetne éppen a vonat szerintem, de manapság már nem engedi a technika.
"Enélkül nem is megy a vonat egyáltalán?"
De megy. Csak ha a biztosítóberendezés nem, vagy hibásan üzemel, akkor más szabályok lépnek életbe és nem a berendezés szavatolja a közlekedés biztonságát, hanem az emberek.
A vasúti közlekedésnél fontos a forgalom lebonyolítását minél jobban automatizálni és hibamentessé tenni, mert ha itt baleset van, akkor az hetekig benne lesz a hírekben, ugyanis nem lehet csak úgy félrerántani a kormányt mint az autóknál.
Ha a biztosítóberendezés meghibásodik, akkor az ember veszi át a helyét, aki mint tudjuk gyarló és ba..zik a szabályokra, Ezért olyan szabályok vannak, hogy figyelmetlenség, trehányság esetén is minél kisebb esély legyen a hibázásra, balesetre. Tehát nem mehet 100-120-al bizonyos helyeken, hanem csak 15-40 kmh-val. Vagy például két állomás között nem lehet 3-4 vonat egyszerre, hanem csak 1. Amig át nem ér a másik állomásra, addig nem indíthatják el mögötte a következőt. Ezért torlódnak fel, ezért dől össze a menetrend.
Autós hasonlattal élve: Amikor egy kereszteződésben kikapcsolják a rendőrlámpákat, akkor ugye a táblák az útburklati jelek és a szabályok alapján kell közlekedni. Ilyenkor meglassul a forgalom, a gyalogosok toporognak hogy ki és mikor engedi át őket, stb.
"iszonyatosan elavult az egész"
Azért ezzel nem értenék egyet ha nem gond. Igen, vannak olyan helyek ahol tényleg ósdi szerkezetek vannak még beépítve, de azok is egész jól teszik a dolgukat és korukhoz és kihasználtságkuhoz képest kiválóan teljesítenek! Sokszor jobb a megbízhatóságuk mint az új csoda ETCS (szintén keresd a wikin!) és társai rendszereknek, ahol még az is. számít, hogy JóskaPista szerelő mennyire húzott meg egy csavart.
Na, hát a Wikipédiában írtakból nem nagyon értheti meg egy nem-vasutas ember, miről is van szó... Általános összefoglalások helyett csak a szakmai részletek egy részét vették bele.
Nagyon leegyszerűsítve: egy komplett rendszer, ami műszaki eszközökkel éri el, hogy ne történhessen baleset.
Ide tartoznak a közismertebb és gyakoribb dolgok közül a vonatok haladását szabályozó jelzők, a váltók állását, valamint a váltók és vágányszakaszok foglaltságát ellenőrző berendezések, a sorompók. Meg még sok egyéb, leginkább csak vasutasok által ismert cucc...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!