Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Magyarországon van/volt 2...

Magyarországon van/volt 2 mozdonyos ingavonat?

Figyelt kérdés
Tavaly Németországban nyaraltam, és vonattal utaztam ki Kölnbe, az út során Frankfurtban láttam egy ilyen személyvonatot, hogy vezérlőkocsi nem volt, hanem mindkét végére mozdony volt kapcsolva. Vagy lehet az ilyen nem is ingavonat, hanem egy másfajta besorolású szerelvény? Itthon van-e hasonló?

2023. márc. 15. 19:52
1 2
 11/12 anonim ***** válasza:
100%

Azt hiszem, tervrajz szinten volt olyan mozdony a Ganzban, aminek csak egyik oldalon volt vezetőfülkéje, korabeli dél-amerikai exportok stílusában, utastéri szakasza se volt, tehát végig mozdony, amiből kettő lett volna a vonat egy-egy végén. De ebből még külföldi megrendelés se lett, nemhogy az örökké legatyásodva lévő MÁV-nak, ami már akkor egyetlen gőzmozdonnyal tolt vissza toltmenetben elővárosi vonatokat, amikor semmiféle távvezérlés nem volt, csak elöl egy plusz ember szemnek, aki kürtölgetett hátra a mozdonynak, hogy mit csináljon. Pedig akkor nem csak biztonsági okokból, hanem teljesítmény miatt is igen csak kellett volna a kettő.

Azért nem valószínű ez a kétmozdonyos játék Magyarországot illetően, mert használható távvezérlés már a modern idők játéka, amikorra elég erős mozdony már volt, hegyvidéki pálya meg vasúton utazó tömegek napról-napra kevésbé. Ha annak idején falatnyi tolatómozdonyokkal is el tudtak húzni 1400 fővel megrakott munkásvonatokat, akkor ahhoz képest már egy vicc, hogy két rendes mozdony legyen azokon a nevetséges vonatokon, amik azóta bárhol vannak. Egy is sok.

Egyébként feltételezem, valami hegyi vonalra álmodhatták a Ganzban a kétmozdonyos játékot. Ha történelmi idők is érdekelnek, akkor a Fiumei vonal hegyeken átkelő szakaszán kellett legyen hátul is tolómozdony, amíg nem találták fel a Mallet-féle forgóvázas gőzmozdonyokat.

De például az Úttörővasúton is gyakran szoktak nosztalgiavonatok mindkét végére tenni mozdonyt. Hogy mert nem bírná egyedül felhúzni, vagy csak hogy egy csapásra kettőt is mutogathassanak, azt nem tudom.

2023. márc. 19. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/12 anonim ***** válasza:
100%

#11 Azt mondjuk nem tudom mennyire erősek ezek a keskeny nyomtávú vonatok.


Arra emlékszem, hogy gyerekként általában 2-2 vagononként volt 1-1 mozdony a Nyíregyházi kisvasúton. Mondjuk ott Dombrád-Balsa irányba ketté kellett választani őket. Az önmagában egy időrabló művelet volt.


De nem mindegyik vonat ment Balsa irányba, és általában 2-3 vagont húzott egy mozdony. Egyszer még gyerekként azt mondták, hogy ennyit bírnak el alapvetően.


A gyermekvasúton erősebb mk45-ösök vannak, azokat 3-4 vagonnal szoktam látni. "Ingavonatként" még ott sem nagyon láttam, csak egymás után kapcsolt mozdonyokkal.

2023. márc. 19. 21:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!