Kinek mi a véleménye a vármegyebérlet és az országos közlekedési bérletről?
Személyesen örülök neki, fele annyiba fog kerülni a máv bérletem mint eddig.
Attól viszont félek hogy tovább fog csökkenni a színvonal a bevételkiesés miatt.
(A nagyobb tömegtől nem félek, szerintem az autósoknak csak kis része jár kizárólag az árak miatt autóval.)
Ambivalens érzéseim vannak vele kapcsolatban, szerintem sokkal inkább "tömegközlekedési rezsicsökkentés", mint tarifareform - sőt, inkább abszolút nem az. Ahhoz képest, hogy már hónapok óta rebesgették, hogy lesz valami ilyesmi, eléggé hajaz egy utolsó pillanatokban összedobott házifeladatra. Két hónappal a bevezetés előtt meg elég kevés részletet tudunk róla.
Eddig eléggé szürke kép van arról, hogy helyjegyköteles vonatok alatt mire gondolnak - egyesek szerint amin van egy IC-kocsi, arra már nem érvényes, mások szerint érvényes. Én utóbbiak közé tartozom, szerintem túl sok vonat esne ki akkor az új bérlettípusok érvényessége alól, gondoljunk csak a szegedi IC-kre.
A fővároson belüli érvényesség is kérdéses, a MÁV azt írja, hogy érvényes, a Magyar Közlöny azt, hogy nem - utóbbi erősebbnek tűnik. Ha nem érvényes, akkor lehet-e tovább utazni a vonattal annak, akinek van Budapest-bérlete? És egy sor ehhez kapcsolódó kérdés felmerülhet.
Egy kérdés bennem is felmerült, hogy valóban a közigazgatási határokhoz szablyák meg az érvényességet, vagy - az autópálya-matricákhoz hasonlóan - a szomszédos megye első megállójáig, állomásáig lesz érvényes? Talán egy Pest vármegyei bérlettel el lehet utazni Ferihegyig is, meg Szolnokig is vonattal, illetve Szolnok autóbuszállomására busszal bizonyos járatokkal.
(Van egy sejtésem, hogy az előttünk álló két hónapban lesz pár fideszes Józsi meg Béla polgármester, aki megérdeklődi a fideszes Árpi képviselőtől, hogy akkor ez hogy is lesz). Erre kíváncsi leszek.
Egy dolog van, amit kétség kívül megold: nem kell külön busz- és vonatbérlet. Bár egy kicsit ágyúval verébre eset...
Munkáltatói oldalról nézve: jelentős pénzeket lehet megspórolni, akár vármegyei, akár országos bérlettel utaznak majd az alkalmazottak (nyilván annak, aki kifizette - nem minden cégnél volt ez így).
A munkavállalók is jelentős megtakarításokat könyvelhetnek el, hiszen egy megyei bérlet olcsóbb már a 10 km-es bérletnél is.
A legnagyobb nyertesei ennek a dolognak ugyanakkor a diákok, 1790 forintért arra mennek egész hónapban, amerre akarnak (a kedvezmény alá nem tartozó vonatokat kivéve). Az 50%-os jegyhez képest hatalmas különbség.
Hogy ez mennyi plusz költséget jelent a költségvetésnek? Nem keveset, annyi biztos.
Azt nem gondolom, hogy tömegek fogják lerakni az autót, hogy ezentúl busszal meg vonattal járjanak munkába - egyrészt eddig is olcsóbb volt a tömegközlekedés, másrészt aki a kényelem miatt választotta az autót, annak olcsóbban is kényelmetlen lesz a tömegnyomor, az átszállási kényszer, a rázkódó busz, akármi.
Nagy mértékben megnövekedő utasforgalomról így szerintem nem beszélhetünk, az emberek többsége ugyanolyan módon fog eljutni a munkahelyére, mint eddig - esetleg a hétvégi "ingyen" utazások száma nőhet meg, de akkor eleve kevesebben utaznak.
Úgy gondolom, hogy egy teljesen új tarifarendszerre lenne szükség - ez nem az. Jó gondolat, hogy a bérletek árai csökkenjenek, de nem biztos, hogy a megyehatárokhoz kellene kötni, hogy mennyibe kerüljön: miért kerüljön kétszer annyiba a Kiskunfélegyháza-Szeged közötti ingázás, mint a Sopron-Győr közötti?
Én valamiféle arányosítást hajtanék végre a mostani bérletárakon (például a 10 km-es kerüljön az eddigi 70%-ába, a 100-km-es az eddigi 40%-ába vagy hasonló), és emellé akinek bérlete van, az 50%-os jegyet tudjon venni - és ha két buszt és egy vonatot szeretne használni az utazásához, azt egy jeggyel meg tudja oldani.
“ Ha nem érvényes, akkor lehet-e tovább utazni a vonattal annak, akinek van Budapest-bérlete?”
Miért ne lehetne? Városon belül jó a bkv bérlet.
"Miért ne lehetne? Városon belül jó a bkv bérlet."
Igen, viszont a csatlakozó jegy és bérlet nem feltétlenül. Szolnok-Ferihegy, Nagykőrös-Ferihegy között érvényes jeggyel, bérlettel és Budapest-bérlettel lehet használni ugyanazt a vonatot Ferihegy-Nyugati között is, de Kecskemétről, Szajolról utazva már nem. Ferihegyig elutazhatsz a vasúti bérlettel, de ott le kell szállni, és megvárni a következő vonatot, amin a Budapest-bérlettel utazol tovább. Ugyanazzal a vonattal utazva megbüntethetnek - vicc vagy nem, de ez van.
#14: "Ráadásul nem is óránként, hanem minimum félóránként járnak mindkét vonalon a vonatok, de csúcsidőben még annál is sűrűbben."
Jó lesz az 15 percenként is a nap nagy részében, én csak rákospalota-újpest és nyugati között használom, de sacc 15 percenként jön egy. 🙂
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!