Miért nem a régi kocsikat újítja fel a MÁV az újak gyártása helyett?
Nem volna olcsóbb azokat átalakítani?
Főként a hozzáértőket kérdezem!
Ahogy mondod: rohad.
Sok kocsit felújítanak, átalakítanak. Lebontják főkeretig (a vasúton így hívják a kocsik, mozdonyok alvázát - mozdonyokon ez az a vastag szürke rész alul a kerekek felett) és újraépítik.
Vannak problémák a vasúton ezt nem vitatom, de a közekedésbiztonságra azért szoktak adni (meg is látszik a balesetekből, hogy jellemzően nem a járművek hibája okozza őket). Tehát ezeket a főkereteket, illetve a járműszekrényeket alaposan átvizsgálják, megmérik és minősítik, hogy használható-e tovább, vagy sem. Minden főbb alkatrész beleértve a főkeretet és a kerékpárokat sorszámozottak, nyilvántartottak és a gyártásig visszamenőleg visszekereshető minden adatuk, hogy mikor és mit javítottak rajtuk, milyen sérüléseik voltak. A mérések alatt geometriai mérést, illetve anyagvizsgálatot (repedésvizsgálatokat, ultrahangos vizsgálatokat) kell érteni. Ha egy főkeret a megengedett értékeknél jobban el van deformálódva, akkor az nem javítható, selejt. Vagyis arra már újra kocsit építeni nem szabad. Ha olyan helyen vannak rajta repedések ahol nem lehet javítani, vagy annyira rozsgád már, akkor szintén kuka. Ezért állnak ott a parajosban kerítésként a kocsik, mert már valószínüleg nem javíthatóak - vagy gazdaságosan nem javíthatóak.
A legjobb példa erre az MD motorvonatok. Azokból azért nem csináltak remotorizált verziót, mert szétrohadtak. Annak érdekében, hogy kisebb terhelősű vonalakon is tudjanak közlekedni a lehető legkevesebb anyagból gyártották őket a súlycsökkentés jegyében. Aztán ez a kevés anyag pedig szépen rozsdává vált.
"Nem volna olcsóbb azokat átalakítani?"
Általában nem.
"Hát ez sajnos nem mindig így van."
Annyira tudtam hogy beleköt valaki. :D Amit írtam az úgy van. A lejárt fővizsgás kocsikat nem újítják fel olyan szinten mint ahogy a kérdező kérdezi, tehát nem új kocsiként fognak hamvaikból feltámadni, hanem csak kapnak egy a technológiában meghatározott karbantartást, limites alkatrészek cseréjét és esetleg egy föstést. Ha látnál friss fővizsgás kocsit alulról sikítva menekülnél az ellenketző irányba. :D Ráadásul egy olyan kocsit aminek csak egy fővizsga kell pláne nem volna értelme nulláról újjáépíteni egy másik kocsivá - ha még a fővizsgára sem "kap a MÁV elég pénzt"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!